Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
AndS skrev:
Variosboy skrev:Är det inte lite en fråga om att bland ihop olika typer av fel här???

Om jag kör på en kanin som trasslar in sig i kamremmen så är det väl knappast bilens fel. Och om AC-kompressorns lager packar ihop och gör så att multiremmen trasslar in sig i kamremmen så är väl inte det motorns fel?

Om man pratar om hållbara motorer så menar man väl ändå block, topp, kolvar, vevstakar, interna lager osv osv.. Alltså sånt som sitter på motorn!?!?

Om inte så kan man ju säga att en bilmodell med dålig kvalitet på bränslepumparna har dåliga motorer (efterssom dom stannar när pumpen stannar!)

Nä, håll isär äpplen och päron..
Nja, vi kanske leker med ord, men för mig är det trots allt en svaghet i motorkonstruktionen om ett trasigt AC-kompressorlager kan orsaka totalt motorhaveri. Och på samma sätt är det en svag konstruktion om tidigare avlidna kanin kan orsaka ett totalt motorhaveri, dvs man har inte konstruerad skydd för kamremmen som är en motordel utan den sitter väldigt utsatt för yttre påverkan. Så motorn har i en svaghet i konstruktion av kamrem och dess skydd, då det bevisligen orsakat ett antal större motorhaverier. :wink:
Det blir helt klart lite hårklyveri.. Vad är det man kallar motor och vad man syftar till när man pratar om "dåligt".
Jag tänkte väl först mer i termer av slitstyrka och att motorn är en del av hela "maskinen" så att säga.

Håller dock med till 100% att det är en dålig "maskinkonstruktion" som gör att en trasig multirem kan trassla in sig i kamremmen och på så vis förstöra motorn. Där är vi helt överens.
av Steff 99
Gourmand skrev:Även om det vid detta tillfälle är multiremmen som orsakat detta, så är det en rätt utbredd uppfattning bland bilmekar att Volvos 5-cylindriga motorer, såväl bensinare som dieslar, inte är särskilt hållbara.
Bl.a. är topparna problematiska med kylvattenläckage pga sprickbildningar och ibland motorras som följd. De franska motorerna (PSA)är däremot kända för att ha mycket lång livslängd.
Vad som påstods var ovanstående, ser inte att detta har något med remmar att göra, utan att det blev en efterkonstruktion för att få rätt i påståendet...
av qwerty
Brainy skrev:Så länge du inte börjar höra missljud från servot så finns det ingen vits att ringa dem. Ac-kompressorproblemet TROR jag var borta på 2009orna, berodde på dålig kvalitet på lagret till frihjulet på valeo-kompressorerna.
Vi som har 2008or får leva med lite barnsjukdomar, på din 2009a borde de inte finnas i samma utsträckning.

Remspännaren ska du ha fått brev om att byta om det behövdes på din bil, alternativt att den bytts på någon service utan din vetskap.
Var in till helmia idag och bad dom kolla vilka åtgärdspaket som min bil fått och bör få.

Remspännare och rem var bytt enligt åtgärd från volvo.
Något med några dekaler som satts dit var oxå i ett åtgärdspaket.
Samt något med olja eller oljekompressor, det var lite otydligt enligt damen bakom disken vad som stod på åtgärden, men jag gissar på servo.
Klädsel på förarsätet utbytt.

Ac compressorn var inte bytt men min bils serienummer angav att det skulle bytas, jag hade tills 21/11-12 på mig, men jag beställde tid nu på fredag, skulle ta 3 timmar.

Tycker att det är dåligt av volvo att inte skicka ut papper till ägaren, kanske de gjort det till förra ägaren. men de borde göra samma till nya ägaren om det ligger inom tidsramen för åtagandet även om bilen köps beggat.
Jag köpte bilen den 5/1-12.
Nu får jag lite mer pålitlighet i bilen och ett fräscht ac system.

Så jag vill rikta ett stort tack till er här som tar upp och skriver om dylika åtaganden somom inte åtgärdats kan ge stora kostnader.

Sen kan jag säga att alla med bilar mellan åren 08-10 bör kontrollera detta på sina bilar, enligt damen bakom disken så gällde det de 3 första årens ac kompressorer då hon läste i volvos datasystem.

goodwill åtagandet gäller 60mån från första ibrukstagande på ac.
Användarvisningsbild
av len
Jag som drabbades, kollade lite med Volvia. Det var dom som informerade om "troligen en 4-årig goodwill". Detta då just en serie av ac-kompressorer visat sig ha ett dåligt lager. De flesta klarade sig med kompressorbyte, medan andra hade mer otur och remmen for in i kam-dito. Även här sa dom, att många klarade sig utan topplocksbyte, andra inte (som jag). Vidare var dom hyfsat säkra på att Volvo tog sitt ansvar så länge följdskadan höll sig till motorn. Det finns en tråd om detta, och även andra hade fått en fin lösning av Volvo. För mig innebär att jag slipper kamremsbyte om 5000 mil! Tackar!
av qwerty
mikaoj skrev:Gäller dessa problem all v70 motorer mellan 08-10

eller är det bara vissa
Vet ej, jag har en 2.4D och om det gäller bara den eller fler vet jag ej, men d5 är väl i grunden samma motor? jag skulle kolla upp saken oavsett bara jag hade en diesel av de årsmodellerna. Kostar ju inget att fråga.
Användarvisningsbild
av Doffen
En viktig forskjell fra dieselmotor til bensinmotoren er momentet. Dieselmotoren har ett mye høyere moment og dermed vil også reimen slites mere om ikke strammeren klarer å holde reimen stram nok. Og det kan føre til havari igjen. Defor en del strammere byttes ut, da de gamle hsdde for lavt press på reimen og dermed ble reimen slitt ut mye raskere og havarerte.
av XC70kimmo
Det är ganska intressant och läsa om detta fel/brist som finns.

Tog själv kontakt med volvo verkstad då jag har en xc70II D5 -2008 som är tillverkad 2007-xx nånting.
Det fanns inget och åtgärda på denna bil gällande dem. Men däremot sa dom att multiremmen och spännare skall bytas vis 12000mil.
Min bil var inne på 12000milars service sent i december månad 2011. Det står ingenting om någon rem/spännare byte i pappren.
Jag tycker att det är skumt att dom inte gör sånt vid service om det är ett "måste".. Vill ju gärna undvika framtida motor problem
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]