- mån 20 feb 2012, 10:52
Jag tänkte väl först mer i termer av slitstyrka och att motorn är en del av hela "maskinen" så att säga.
Håller dock med till 100% att det är en dålig "maskinkonstruktion" som gör att en trasig multirem kan trassla in sig i kamremmen och på så vis förstöra motorn. Där är vi helt överens.
AndS skrev:Det blir helt klart lite hårklyveri.. Vad är det man kallar motor och vad man syftar till när man pratar om "dåligt".Variosboy skrev:Är det inte lite en fråga om att bland ihop olika typer av fel här???Nja, vi kanske leker med ord, men för mig är det trots allt en svaghet i motorkonstruktionen om ett trasigt AC-kompressorlager kan orsaka totalt motorhaveri. Och på samma sätt är det en svag konstruktion om tidigare avlidna kanin kan orsaka ett totalt motorhaveri, dvs man har inte konstruerad skydd för kamremmen som är en motordel utan den sitter väldigt utsatt för yttre påverkan. Så motorn har i en svaghet i konstruktion av kamrem och dess skydd, då det bevisligen orsakat ett antal större motorhaverier.
Om jag kör på en kanin som trasslar in sig i kamremmen så är det väl knappast bilens fel. Och om AC-kompressorns lager packar ihop och gör så att multiremmen trasslar in sig i kamremmen så är väl inte det motorns fel?
Om man pratar om hållbara motorer så menar man väl ändå block, topp, kolvar, vevstakar, interna lager osv osv.. Alltså sånt som sitter på motorn!?!?
Om inte så kan man ju säga att en bilmodell med dålig kvalitet på bränslepumparna har dåliga motorer (efterssom dom stannar när pumpen stannar!)
Nä, håll isär äpplen och päron..
Jag tänkte väl först mer i termer av slitstyrka och att motorn är en del av hela "maskinen" så att säga.
Håller dock med till 100% att det är en dålig "maskinkonstruktion" som gör att en trasig multirem kan trassla in sig i kamremmen och på så vis förstöra motorn. Där är vi helt överens.
Assumption is the mother of all f ups.