blådåren skrev:Varför inte en LADA denna gång då ???, :roll: :roll:
Tja, det finns flera anledningar.
Det som talar emot LADA är.
1) Även om lada klarar euroNcaps tester med godkänt resultat väljer man medvetet att inte förklara resultateten offeciella på nya modeller direkt. (politik och bussiness)
2) Ladabilarna drabbas av annan tull till skillnad mot bilar tillverkade i Rumänien.
3) Renault äger 99%
4) En Renault logan kan man köpa redan i dag, medans det är rätt dimmigt vad gäller LADA och deras
nya bilar.
Det som talar för LADA är. (rätt mycket om man ska vara klok)
1) En av världens absolut största industri på över 140 kv/km och till nyligen över 100.000 arbetare. (under samma tak i princip)
2) Kapacitet på över miljonen bilar om året. men går ofta på halvfart.
3) Behöver inte oroa sig för reservdelar i och med mängden fordon som tillverkas.
4) Väl beprövade komponenter.
5) Och en massa andra fördelar enbart tack vare storleken på industriområdet.
6) Har samarbete med Renault som för tillfället äger 25% men planerar 50%.
7) Lada satsade alla sina tillgångar på Renaults formel 1 lag, tack vare F-1 föraren petrov.
8) Har historiskt sett haft en lagomt stor marknadandel i Sverige, fram tills hårdare miljökrav i EU, och nu även trafiksäkerhet.
Som nu tvingar LADA att ta fram nya modeller om man vill ha kvar marknaden i europa.
Så på sätt och vis är det ju bra, synd dock att man väljer att inte utvekla bakhjulsdrivna modellen vidare, som mercedes och BMW.
Återstår att se vad projekt C är för något.
9) Har en bensinmotor på 200 hk på endast 1,6 l som kommer erbjudas inom snar framtid till sportmodellerna. ??**??
Ligger vikten på bilen upp till 1200 kilo är det ju rätt bra drag i den.
Är man otålig kan man köpa sig en Logan, väntar man kan det hända man kan köpa sig en LADA. (en ny modell menar jag då, äldre modeller kan man köpa redan i dag om man vill)
Som svar på frågan.