- mån 06 feb 2012, 09:06
#615379
Har kört en månad nu med Adaptiv Cruise Control, och stort sett funkar det jättebra.
Men ibland så tänker jag att man skulle kunna slå av det Adaptiva.
En uppenbar sak är när radarn snöar igen, och man vill fortfarande ha farthållare.
En annan situation som jag märkt ett par gånger är när man på motorväg ligger bakom någon i lagom fart,
och så börjar den framför slacka av på farten nästan omärkligt.
Med gammal vanlig farthållare hade man ju märkt det direkt och kört om.
Och så är det ju ganska ofta när bilen framför svänger av i en svag "Y-korsning".
(Förstår gott att inte tekniken alltid klarar av det.)
Bara några funderingar....
Men ibland så tänker jag att man skulle kunna slå av det Adaptiva.
En uppenbar sak är när radarn snöar igen, och man vill fortfarande ha farthållare.
En annan situation som jag märkt ett par gånger är när man på motorväg ligger bakom någon i lagom fart,
och så börjar den framför slacka av på farten nästan omärkligt.
Med gammal vanlig farthållare hade man ju märkt det direkt och kört om.
Och så är det ju ganska ofta när bilen framför svänger av i en svag "Y-korsning".
(Förstår gott att inte tekniken alltid klarar av det.)
Bara några funderingar....
Lasse
Kör: V70 D5 AWD MY11
Körde: V70 AWD MY01
Kör: V70 D5 AWD MY11
Körde: V70 AWD MY01