Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseL
Har kört en månad nu med Adaptiv Cruise Control, och stort sett funkar det jättebra.
Men ibland så tänker jag att man skulle kunna slå av det Adaptiva.

En uppenbar sak är när radarn snöar igen, och man vill fortfarande ha farthållare.

En annan situation som jag märkt ett par gånger är när man på motorväg ligger bakom någon i lagom fart,
och så börjar den framför slacka av på farten nästan omärkligt.
Med gammal vanlig farthållare hade man ju märkt det direkt och kört om.

Och så är det ju ganska ofta när bilen framför svänger av i en svag "Y-korsning".
(Förstår gott att inte tekniken alltid klarar av det.)

Bara några funderingar....
Om man inte kan stänga av det adaptiva så är min gissning att Volvo valt att det ska vara så för att undvika risken att folk tror att dom kör adaptivt när dom inte gör det och på så vis krockar..
Jag förstår att man inte kan stänga av den adaptiva delen, men jag skulle också verkligen vilja kunna det i vissa lägen. Framförallt på motorväg som du säger.

/Martin
Har en kusin som har en Mercedes med motsvarande funktion. Men den går över till vanlig, "dum" farthållare när radarn snöar igen. Och då är det lätt att sitta och tro att allt är som vanligt, och sen får han stå på bromsen när han inser att bilen inte tänker sakta in när de framför gör det.

Så det är helt riktigt att det är lurigt om systemet ibland är vanlig farthållare, ibland adaptiv.

Personligen tycker jag att jag märker ögonblickligen om bilen slår av lite på takten.
Idag fick jag meddelande om att radarn var täckt, första gången jag fått det, å andra sidan var det kanske första gången jag körde i snöfall vid plusgrader. Vid inspektion visade det sig att det inte va mer än en halv centimeter tjock snömodd som satt framför, det var en liten besvikelse tycker jag att det krävs så lite för att sätta fartållaren ur funktion. Det tog cirka tre mil mil på motorväg i måttligt snöfall, trist.

Det känns lite dumt att man har uppvärmda spolarmunstycken som jag aldrig har saknat under de dryga 20 åren jag haft bil/körkort, men inget som kan värma bort lite modd på radarn, det hade kännts viktigare kan jag tycka!?

/Martin
MartinS skrev:Idag fick jag meddelande om att radarn var täckt, första gången jag fått det, å andra sidan var det kanske första gången jag körde i snöfall vid plusgrader. Vid inspektion visade det sig att det inte va mer än en halv centimeter tjock snömodd som satt framför, det var en liten besvikelse tycker jag att det krävs så lite för att sätta fartållaren ur funktion. Det tog cirka tre mil mil på motorväg i måttligt snöfall, trist.

Det känns lite dumt att man har uppvärmda spolarmunstycken som jag aldrig har saknat under de dryga 20 åren jag haft bil/körkort, men inget som kan värma bort lite modd på radarn, det hade kännts viktigare kan jag tycka!?

/Martin
Har Volvo provkört bilen bara på sommaren??
:!:
Nä, Volvo har provat på vintern också, för de skriver i bruksanvisningen att adaptiv farthållare inte fungerar i snöfall, kraftigt regn och liknande. Så de tog reda på det, men sen sträckte sig inte ambitionen längre.
Jag har också konstaterat att en halv centimeter snö räcker för att slå ut den, alternativt kraftigt ösregn (sånt där folk kör i 60 km/h på motorvägen).
Detta som stor önskan + att Xtra ljus var en önskan från frugan gjorde att jag letade länge innan jag fann en bil med "rätt " spec
Med Nivåreglering, Grått Skinn, navi/backamera, infällbara speglar som önskemål fast Utan ACC med min önskade spec så verkar det som om många som utrustar bilarna lite mer ordentligt vid nybils köp väljer ACC
Jag har säkerligen betat av 60-70 bilar som haft det övriga och även ACC innan jag fann den jag har idag
Stör mig visserligen på främre/bakre parkeringssensorerna (avskyr denna funktion) men frugan gillar dom och det är ju hon som kör bilen mest så jag får väl gilla läget

Då jag själv enl min omgivning är Beroende av farthållaren använder den nästan jämt (är väl ett sätt att behålla kortet) kan inte tänka mig en fjällresa utan farthållare

För att komma åter till ämnet..Så svaret är Ja på din fråga !!
Men som tidigare inlägg säger så är det säkerheten som är anledningen till att det inte går
Man vänjer sig snabbt vid denna funktion

//Gooose
apersson850 skrev:Nä, Volvo har provat på vintern också, för de skriver i bruksanvisningen att adaptiv farthållare inte fungerar i snöfall, kraftigt regn och liknande. Så de tog reda på det, men sen sträckte sig inte ambitionen längre.
Jag har också konstaterat att en halv centimeter snö räcker för att slå ut den, alternativt kraftigt ösregn (sånt där folk kör i 60 km/h på motorvägen).
Vad bra att det inte fungerar när man behöver det som bäst.
Synd att det inte togs med i annonsen om "säkerheten", då hade jag inte lagt pengar på det.
Tänkt dig motorvärmaren som inte fungerar pga kraftig kyla.....

Vi har en V60 modellår 2020. Om jag skaffar […]

V90 läggs ner.

Dessa siffror går väl att få d[…]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]

Startproblem batteri?

Hur kommer man åt regulatorn?