PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

nej det har jag inte gjort men jag är inte så jätte rädd om låset direkt!
sen så är bilen i dåligt skick bormsarna funkar inte hela golvet är bortrostat typ.
Den startade på första försöket för två månader sen drygt vill bara starta den för å underhålla motorn lite!
men visst borde de va enkelt å tjuvkoppla de brukar väl typ va två kablar till startmotorn å typ två till elen som man tvinnar ihop?
annars kan man väl ta en skruvmejsel å hammra in i tändningslåset sen tar man hjälp av en polygrip å vrider runt mejseln?
Användarvisningsbild
av V40sport
Om det är en Express borde du vara lite aktsam om den. De börjar bli sällsynta. Trots rost kan det vara idé att göra saker på rätt sätt.
I princip kan du göra en McGyver och tvinna kablar, som du beskriver. Rattlåset är en klack, som du knäcker med handkraft. Men det vore, som sagt: Synd.
Vore bra mycket mer seriöst att lägga några hundralappar på en ny nyckel. Du borde inte ha några bekymmer med att hitta köpare till Expressen.
:-)-)
av LarsBd
Om du bara ska starta den och inte behöver vrida på ratten är det bara att ta bort plastkåpan runt ratten skruva bort de två spårskruvarna som håller själva "startkkontakten" och sedan starta med en skruvmejsel istället för med nyckel. På det viset blir det ingen åverkan och allt kan återställas utan problem.
Dessutom, att bara låta den gå 5 minuter varannan månad gör mer skada än nytta.
Användarvisningsbild
av Forssent
Om du kopplar en dirtktström kabel till plussen på tändspolen och sedan håller en skruvmejsel mellan anslutning 30 och 50 på start motorn så tror jag den skall hoppa igång.

/ Forssent
Användarvisningsbild
av P1800
NisseHult skrev:Men annars är det väl bara taket och bakluckan som skiljer en Express från en vanlig 140?
Så resten är standard-delar menar jag.
Brorsan har en uppmurken Express som han tänker göra järnfilspån av nämligen.
MAn ska tänka sig för innan man skrotar en Express för att flytta taket. Värdet kommer att ligga i att det varit en Express när den var ny. Jämför värdet på en PV standard mot en sport. De flesta känner inte till hur lite skillnad det är - dubbla SU och fyra sportemblem. Man konverterar lätt för 2000kr men marknadsvärdet kommer att skilja säkert 30.000. mellan en "clone" och en äkta.

PV Sport tvärt emot vad många tror har INGET av följande attribut:
- Skivbromsar
- Overdrive
- Högre kompression
- Vassare kam
Mytbildningen kring dessa märkvärdigt stark, men visst ärt det något speciellt med en röd PV sport ändå!?

En fin express kanske man ser en gång per år, knappast oftare. De är värda att lägga mycket jobb på för att rädda.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]