Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johansson89
SKa köpa mig 3 st extraljus tänkte jag men räcker väl inte med att köpa ett såkallat Extraljus kit med fäste, stag, kablar mm?
Har hört att där är nått som heter canbus i 05an (är inte så bra på bilar) och vet inte vad det är för nått.
Måste man köpa till något om man tex ska köpa ett extraljus kit från stands eller dyligt?

Tacksam för svar!

Mvh okunnig bilägare ^^
av basberoende
johansson89 skrev:SKa köpa mig 3 st extraljus tänkte jag men räcker väl inte med att köpa ett såkallat Extraljus kit med fäste, stag, kablar mm?
Har hört att där är nått som heter canbus i 05an (är inte så bra på bilar) och vet inte vad det är för nått.
Måste man köpa till något om man tex ska köpa ett extraljus kit från stands eller dyligt?

Tacksam för svar!

Mvh okunnig bilägare ^^

Det beror ju på hur "seriös" inkoppling du vill göra på den bil. För att koppla in extraljusen behöver du inte krabba med canbus i bilen. Man kan säga att det finns 3 olika alternativ.

Det mest seriösa sättet är att gå till volvo och köpa deras kompletta kabelsats för extraljus, kostar ca 1100:- och då får du med en knapp som passar under stereon i din bil. Med den knappen så kan du vid beov stänga av extraljusen (tax vid kraftift regn, dimma eller snöfall.

Det andra alterativet är att du köper kablar, relän och kabelskor (funkar med biltemas extraljus kit med) och sedan tjuvkopplar in dig på bilens helljus för att ta styrström till relät och kopplar sig dig vidare där ifrån.

Det tredje och sista är att du gör samma sak som alternativ 2, men att du drar in en knapp i kupén för att kunna stänga av extraljusen som i alternativ 1. Den brytaren kopplar du isf bäst in på jorden som går till styrström på ditt relä.

Snabbt och enkelt förklarat, jag rekommenderar dock alterativ 1 då det är snyggast och seriösast men det kostar dock mest med.

Canbus är typ bilens dator eller hur man ska förklara det. Det är den som känner av om det är något som är fel i bilen och meddelar dig det i infodisplayen. Det var luddigt skrivit om något men det finns dom på denna sidan som är 100 ggr bättre än mig att förklara det.
Senast redigerad av 1 basberoende, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Går ju att skarva på med Volvos orginalkablage. Du får då en knapp som du fäster vid de andra knapparna nere vid växelspaken. Se till att du har ett tom plats över annars får du köpa en annan sarg med fler uttag. Brukar finnas ett över till detta. Köper du volvos orginalkablage så får du med relä, kablar och hållare för två xtra-ljus samt knappen inne i kupen. Kontakten sitter lite under ned mot vänster hjulhus inne i motorrummet. Du ser en lite grå kontakt. Tyvärr kostar volvos stas 1000kr
av basberoende
dieselmagnus skrev:Går ju att skarva på med Volvos orginalkablage. Du får då en knapp som du fäster vid de andra knapparna nere vid växelspaken. Se till att du har ett tom plats över annars får du köpa en annan sarg med fler uttag. Brukar finnas ett över till detta. Köper du volvos orginalkablage så får du med relä, kablar och hållare för två xtra-ljus samt knappen inne i kupen. Kontakten sitter lite under ned mot vänster hjulhus inne i motorrummet. Du ser en lite grå kontakt. Tyvärr kostar volvos stas 1000kr

När jag köpte min kabelsats så följde det INTE med någon hållare för extraljus. Utan den fick jag köpa till.

Tilläggas bör väl även att volvo har kabelsatser för både 2, 3 samt 4 extraljus.

Vad är det för typ av extraljus du har funderat på? Xenon eller halogen samt styrka så att det går att säga vad du ska ha för relä.
av johansson89
Tänder jag helljuset idag så lyser ju både halv och helljus.
Så jag vill ha det så sen med + att jag vill ha 3 extrsljus tända samtidigt. Går detta att ordna med kablarna man får med i tex strands kit?
av basberoende
johansson89 skrev:Tänder jag helljuset idag så lyser ju både halv och helljus.
Så jag vill ha det så sen med + att jag vill ha 3 extrsljus tända samtidigt. Går detta att ordna med kablarna man får med i tex strands kit?

Det är exakt så det kommer att bli. Det var det jag menade med att om du tar tjuvström från helljus sladden så ger den en signal till relät som då sluter sig och ger i sin tur till extraljusen, voila så lyser halv, hel samt extraljus. Alla alternativen som vi har nämnt för dig gör att samtliga lampor kommer att lysa när du har helljuset på.

Nu vet jag fock inte vilka kablar det är du tänker på som följer med ifrån strands. Någon länk så att man kan kolla?
av johansson89
Låter fint. Nej alltså jag har börjat kolla runt bara på tex oljebaren, strand och autoPart.

Jag dka ha 3 st halogen lampor till att börja med .

För att sammanfatta vilka saker som nämn[…]

Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]