johansson89 skrev:SKa köpa mig 3 st extraljus tänkte jag men räcker väl inte med att köpa ett såkallat Extraljus kit med fäste, stag, kablar mm?
Har hört att där är nått som heter canbus i 05an (är inte så bra på bilar) och vet inte vad det är för nått.
Måste man köpa till något om man tex ska köpa ett extraljus kit från stands eller dyligt?
Tacksam för svar!
Mvh okunnig bilägare ^^
Det beror ju på hur "seriös" inkoppling du vill göra på den bil. För att koppla in extraljusen behöver du inte krabba med canbus i bilen. Man kan säga att det finns 3 olika alternativ.
Det mest seriösa sättet är att gå till volvo och köpa deras kompletta kabelsats för extraljus, kostar ca 1100:- och då får du med en knapp som passar under stereon i din bil. Med den knappen så kan du vid beov stänga av extraljusen (tax vid kraftift regn, dimma eller snöfall.
Det andra alterativet är att du köper kablar, relän och kabelskor (funkar med biltemas extraljus kit med) och sedan tjuvkopplar in dig på bilens helljus för att ta styrström till relät och kopplar sig dig vidare där ifrån.
Det tredje och sista är att du gör samma sak som alternativ 2, men att du drar in en knapp i kupén för att kunna stänga av extraljusen som i alternativ 1. Den brytaren kopplar du isf bäst in på jorden som går till styrström på ditt relä.
Snabbt och enkelt förklarat, jag rekommenderar dock alterativ 1 då det är snyggast och seriösast men det kostar dock mest med.
Canbus är typ bilens dator eller hur man ska förklara det. Det är den som känner av om det är något som är fel i bilen och meddelar dig det i infodisplayen. Det var luddigt skrivit om något men det finns dom på denna sidan som är 100 ggr bättre än mig att förklara det.