Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
#618152
Tänk på att T-80 ofta är utrustade med reaktivt pansar. Vid en eventuell krock sprängs helt enkelt den krockande bilen åt helvete. Skitsäkert för de som sitter i T-80:n.
Användarvisningsbild
av Camel
#618185
sarren skrev:Det där med att låta en bil släpa runt på extra deformationszoner får förhoppningsvis betraktas som en tillfällig lösning, tills man kommer på vettigare sätt att öka säkerheten.
Ännu värre när man blandar bilar med deformationszon anpassad för sin egna höga vikt särskilt som motpartens deformationszon är anpassad för en betydligt lägre vikt (krockenergi).

Tungvikt vs. Flugvikt:
http://www.youtube.com/watch?v=sKSPxQjP ... ure=relmfu

I vilken bil erhålls sannolikt den lägsta g-kraften för de åkande i smällen? Ledtråd: stjärnsmäll... :wink:


Här är ytterligare två kombattanter i ringen:
http://www.youtube.com/watch?v=58zqJCtU ... ure=fvwrel
av llesrof
#618217
Camel skrev:
Här är ytterligare två kombattanter i ringen:
http://www.youtube.com/watch?v=58zqJCtU ... ure=fvwrel
[/quote]

Audin skulle haft en bit järnvägsräls i fronten istället för den där balken som deformerades på ett fult sätt. Betalar man så mycket för en bil så kan man ju begära att den skall se snygg ut även efter en krock mot en liten skitbil :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
#618320
Bästa lösningen i Sarrens eget fall torde vara att Sarren emigrerade till ett av de länder i forna Sovjetunionen där LADA och likande bilar fortfarande är den vanligast förekommande biltypen, ta ett taxikort där och leva i ganska säker förvissning om att det inte kommer att finnas så mycket annat att krocka med än andra LADA:s. Som bonus så är myndigheterna i t.ex Uzbekistan eller Sydossetien inte så petnoga med taxiköerna vid flygplatserna. Skulle LADA börja nytillverkas igen så är ju det toppen, för även en ny LADA lär ju vara att föredra före en modern västerländsk konstruktion med hänsyn till alla Sarrens väl specade krav.
Dessutom skall trafikdöden vara ett okänt begrepp i dessa delar världen, det har i alla fall jag räknat ut med sarrens antagande som grund, undrar varför Volvo fortfarande har sin Vision 2020 (med 0 dödade eller allvarligt skadade i en Volvobil vid år 2020) när svaren finns här på jagrullar.....

/Thomas
av sarren
#618430
0 dödade 2020, i en volvo, ja det låter fullt möjligt om man plockar bort föraren och drar magnetslingor i asfalten som bilarna åker förprogramerade rutter efter.
Någon terrängkörning blir det dock inte, det får man i så fall ta med häst.
Ja, trafiken är livsfarlig, men inget mot vad rökningen varit innan folk slutade röka, den orsaka minst 10 gånger fler dödsfall.
Användarvisningsbild
av Funk
#618476
Ja eller också kan man helt seriöst jobba med det viktigaste som finns i olyckssituationer....att undvika dem på ett bättre sätt än vad föraren klarar på egen hand. Så länge Volvo (och andra) lanserar säkerhetsfeatures som City Safety och Pedestrian Detection så ligger man en aning närmare den visionen än en pårökt amatörforskare i en LADA.
För övrigt pågår forskandte på det som du beskriver som "magnetslingor i asfalten" i ett projekt som heter SARTRE, där även Volvo ingår: http://www.volvocars.com/intl/top/about ... trains.asp

Men jag är tyvärr helt övertygad om att du kommer att hitta enbart negativa aspekter och enbart kommer med korkade och/eller nedlåtande kommentarer angående dessa rader också... du är i mina ögon bara ett troll och skall egentligen inte matas alls men, kanske kan någon annan ha intresse av informationen..

/Thomas
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]