Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

En parantes i sammanhanget, när jag gjorde lumpen (Transportcentralen) så var våra direktiv vid service att Oljan byttes varje 4000mil, medans filtret skulle bytas varje 1000mil. D om hade räknat ut att oljan skulle vara ok så länge alltså.
(minns inte beteckningen, men var en Valvoline helsyntetisk olja)
White skrev:En sak som alla som ställer av bilen över vinter också bör tänka på, är att byta olja och filter INNAN avställning.
Ny färsk olja INNAN avställning, och gärna ett byte efter med, givetvis med nytt oljefilter. Detta gör gott för maskinen!
Att byta filter både före och efter avställningen är nog lite overkill. Borde räcka med efteråt.
Vojje skrev:
White skrev:En sak som alla som ställer av bilen över vinter också bör tänka på, är att byta olja och filter INNAN avställning.
Ny färsk olja INNAN avställning, och gärna ett byte efter med, givetvis med nytt oljefilter. Detta gör gott för maskinen!
Att byta filter både före och efter avställningen är nog lite overkill. Borde räcka med efteråt.
Innan är viktigt, efter är nte så noga, den kan ha dragit åt sig lite vatten men det förångas första gången du kört motorn genomvarm.

/Martn
Min får rulla 1000 mil, eller vänta ett år, men 1000 milk om året är väl vad den rullar ändå. Nu är den avställd sen i höstas. Rullat sisådär 200-300 mil på nuvarande olja, så oljebyte innan avställning tyckte jag defenitivt var overkill.

Filter byter jag vid varje oljebyte. Vilket jag använder mig av är varierande. Volvo, Biltema, Mekonomen och om jag hittar motsvarande så ska jag prova med Volvo Penta då jag har tillgång till sådana filter på jobb.
Det går ju liksom inte att jämföra kvaliteérna på oljefilter på något enkelt sätt, så jag kör med vad som finns att få tag på till jag hör eller ser någon konkret varning på någons filter.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]