Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag måste argumentera mot att xc60 skulle vara trång, det kommer ofta upp som argument tycker jag. Har de som säger det verkligen åkt i en xc60? Tittar man på specifikationerna är xc60 1cm högre i tak fram, och två cm högre bak. Xc70 har två cm mer benutrymme fram men xc60 har 4,5 cm mer benutrymme bak.

Utöver detta ger xc60 en mycket rymligare känsla på grund av instrumentpanelens utformning.

Bagaget i xc60 är 65 liter mndre, 490 liter mot xc70's 555. Det är en märkbar skillnad men 490 liter är långt ifrån at vara ett litet bagage.

Xc60 riktade sig abslut till mig som gillar volvo men var less på att köra deras vanliga kombiblar i dess lika former. Frugan fastnade direkt för den så mycket luftigare kupen än vad xc70 erbjuder.
Xc90 föll bort direkt på grund av den uråldriga konstruktionen, och det faktum att den var onödigt stor och klumpig, xc60'n har två cm till god i takhöjd när man skall ur min garageport med takboxen på:-) en xc90 går väl knappt in utan takbox.
Xc60 har dessutom ett väldigt trevligt chassie för att vara en stor cross-over, mycket bättre än xc70 tycker jag. Xc90 är inte ens med på samma planhalva.

/Martin
Oavsett vad Volvo hade för tankar om vem som skulle välja XC60 så säljer den mest av alla XC modellerna. Runt 50% mer än de båda andra tillsammans de sista två åren talar väl sitt tydliga språk.
Personligen väljer jag att köra firmans XC60 på grund av chassiet, eller XC90:n om jag skall ha mycket folk med då den är den enda 7-sitsiga. Egentligen är jag ingen XC-människa alls, men XC60 funkar trots allt bäst, medan XC70 är en svampig V70 med fula plastsköldar runtomkring..

/Thomas
MartinS skrev:Jag måste argumentera mot att xc60 skulle vara trång, det kommer ofta upp som argument tycker jag. Har de som säger det verkligen åkt i en xc60? Tittar man på specifikationerna är xc60 1cm högre i tak fram, och två cm högre bak. Xc70 har två cm mer benutrymme fram men xc60 har 4,5 cm mer benutrymme bak.

Utöver detta ger xc60 en mycket rymligare känsla på grund av instrumentpanelens utformning.

Bagaget i xc60 är 65 liter mndre, 490 liter mot xc70's 555. Det är en märkbar skillnad men 490 liter är långt ifrån at vara ett litet bagage.

Xc60 riktade sig abslut till mig som gillar volvo men var less på att köra deras vanliga kombiblar i dess lika former. Frugan fastnade direkt för den så mycket luftigare kupen än vad xc70 erbjuder.
Xc90 föll bort direkt på grund av den uråldriga konstruktionen, och det faktum att den var onödigt stor och klumpig, xc60'n har två cm till god i takhöjd när man skall ur min garageport med takboxen på:-) en xc90 går väl knappt in utan takbox.
Xc60 har dessutom ett väldigt trevligt chassie för att vara en stor cross-over, mycket bättre än xc70 tycker jag. Xc90 är inte ens med på samma planhalva.

/Martin
Skulle inte kunna beskriva det bättre själv.

Ett tillägg ytterligare , både V/XC70 och XC90 är och känns väldigt daterade (Har ägt båda) när man jämför med XC60, hela 60-serien är känslomässigt framtiden, de andra det som passeras...men det tycker väl flertalat av Volvokunderna eftersom XC60 är Volvos mest sålda modell.
Håller med om ovanstående.

Den största skillnaden mot 70-serien är det rymliga baksätet. Det är både klart bredare och bättre benutrymme i XC60.

Jag har själv 3 halvstora barn och det är ytterst sällan slagsmål därbak. :D

14-åringen klagar inte ens på att mittenplatsen är lite hård.

Bagageutrymmet räcker även på semesterresan med tanke på att vinterresan sker med takbox.
Passar utmärkt till min familj. Jag, min fru, samt tre barn i åldrarna 6,8,10 med tillhörande hockeyutrustningar som ska köras hit och dit. Jag kör dessutom mycket långresor under vinterhalvåret(hockeydomare) och fyrhjulsdriften är helt underbar. Förstår inte hur jag överlevde med min framhjulsdrivna V70 tidigare, på uselt plogade "Europa"- samt "Riksvägar"!
Mccartney skrev:Tråkigt att bagaget är så litet. Borde varit större på en sådan pass bra bil.
Det är en avvägning! Visst kunde Volvo gjort bagaget längre i XC60 men då hade inte benutrymmet i baksätet varit i limousineklass. Det är en perfekt utrymmesdisponerad bil, hur många kör med fullt bagage men utan någon passagerare i baksätet.

Visst för Handelsresande med varulagret i bilen blir det fel, eller t ex en elektriker. Kör man 3 dvärgar bak med mycket packning då vinner också XC70. :D

När man behöver lasta fullt brukar i alla fall jag lasta upp till taket och då är skillnaden mellan XC70 och XC60 minimal.
Allt är relativt ...det avgörande är vad man skall lasta...tyvärr så lär man få vänta något/några år innan det kommer en större "kombi" från Volvo som kan matcha XC60, den lär väl kallas "V90"

Jag byter rem varje till varanat år. Vä[…]

Kolla plats 11 och 18 i bagaget. https://www.volvo[…]

D4 VEA dricker olja

Nu har jag allt klart för mig kring vad motor[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]