Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är detta något att gå till säljaren för?

Vid lätt inbromsning vibrerar det lite från bromsarna. Enligt en meck-van kompis ska det inte kännas några vibrationer vid inbromsning. Ska jag be att få bromsarna kollade innan beg.bil-garantin går ut?

/Magn´us
Hemgårn skrev:Är detta något att gå till säljaren för?

Vid lätt inbromsning vibrerar det lite från bromsarna. Enligt en meck-van kompis ska det inte kännas några vibrationer vid inbromsning. Ska jag be att få bromsarna kollade innan beg.bil-garantin går ut?

/Magn´us
Nja inte till säljaren, men hör med verkstaden, troligen är det skivorna bak som har antingen rostat lite eller att dom har slagit sig.

Ett hett tips. :!:
Det finns numera en ny bromskloss bak som är mer aggresiv mot bromsskivan DVS att den tar bort ytrost mm, vi som bor nära kusten har ofta problem med rost på bromsskivor, jag har själv testat detta på kunders bilar (ska montera den på min egen med)
Klossen slits lite fortare men det är helt klart värt det ändå (bromsskivor är dyra) :wink:
Rogge-Johansson skrev:

/Magn´us
Nja inte till säljaren, men hör med verkstaden, troligen är det skivorna bak som har antingen rostat lite eller att dom har slagit sig.

Det finns numera en ny bromskloss bak som är mer aggresiv mot bromsskivan DVS att den tar bort ytrost mm, vi som bor nära kusten har ofta problem med rost på bromsskivor, jag har själv testat detta på kunders bilar (ska montera den på min egen med)
Klossen slits lite fortare men det är helt klart värt det ändå (bromsskivor är dyra) :wink:
Tackar. Men detta går på beg.bil-garnatin hoppas jag. ;)
Användarvisningsbild
av greeeken
Det kommer inte gå på garantin
Dom kommer garanterat säga slitage o det står kunden för själv

Vad heter som aggresiva klossarna
Inte tänker jag byta skivor för att dom rostat lite
Användarvisningsbild
av emmeborn
Jag hade skeva skivor fram på min, de byttes på beg. garantin.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Vibrationer uppstår oftast av skivorna, antingen fram eller bak....lite svårt att säga...när man inte sett på de , men det kan också bero på obalans av däck....händer det när du bromsar in !? darrar ratten och bilen med !?
av Hemgårn
kan tänka mig att det är en liten blandning av "problem". Det kan vara obalans i däcken fram då det i låga hastigheter liksom låter lite om dem. Det kan kanske också vara skeva bromsskivor.. fast jag bör kanske höra med min säljare (eller vänder jag mig direkt till verkstan?) vad som ska göras.

Är det bara beläggningar pga fisbromsning bör väl det kunna bromsas bort eller måste jag in och få bromsarna kollade oavsett?

;)
av Hemgårn
G-kraft skrev:Vibrationer uppstår oftast av skivorna, antingen fram eller bak....lite svårt att säga...när man inte sett på de , men det kan också bero på obalans av däck....händer det när du bromsar in !? darrar ratten och bilen med !?
Mja, jag ska kolla det igen. Jag tror det darrar i framvagnen i alla fall. :) lär kolla det och sen åka till volvomecken. De gör ju ett bra jobb på de bilar de får in. :)
Användarvisningsbild
av emmeborn
Hemgårn skrev:kan tänka mig att det är en liten blandning av "problem". Det kan vara obalans i däcken fram då det i låga hastigheter liksom låter lite om dem. Det kan kanske också vara skeva bromsskivor.. fast jag bör kanske höra med min säljare (eller vänder jag mig direkt till verkstan?) vad som ska göras.

Är det bara beläggningar pga fisbromsning bör väl det kunna bromsas bort eller måste jag in och få bromsarna kollade oavsett?

;)
Jag tog det med säljaren, då jag fick veta att det var lång väntetid på att få lämna in bilen på verkstaden. Det funkade för mig, fick en tid veckan efter jag pratat med säljaren, annars hade jag fått vänta till i oktober. :)
Rogge-Johansson skrev:

/Magn´us

Var får man tag på de mer aggresiva/abrasiva beläggen?
Själv har jag ibland fräst bort lite av beläggytan för att öka trycket men skulle heller hitta en lösning som kom direkt från hyllan. (Observera att bromsförmågan inte påverkas om man modifierar på rätt sätt)

Idag fick Volvon lite uppmärksamhet. Best&aum[…]

Relä luftpump 850

Hej. Nu har jag sökt på de flesta st&au[…]

Okej, Jag testade en orginal bosch lmm från […]

Menar du att när du losar klippset får […]