Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ynot skrev:Kul att vi fått besök av marknadschefen på LADA här på forumet, eller ?:-/
Tog LADA som exempel för att jag vet det finns tonvis med reservdelar till den och att den varit med ett tag.
Säkert kort med andra ord, i alla fall statistiskt sett.
Vad skulle du själv säga om volvo fortfarande kunde erbjuda nytillverkade 740 och 940 till sina kunder?
Och varför inte volvovalpen.
Så du förstår vad jag menar, när jag nämner LADA.
För att svara på trådens fråga.
- Den bil som passar in i företagets profil, miljötänk m.m DEN ska du köpa in.
Det kan vara en etanolbil som åkeriet kräver att du ska nyttja, genom sin profilering.

Som kund väljer man oftast en bil som man vet är säker, Volvo, Mercedes, BMW, Toyota m.m. och dessutom VAD resan kommer att kosta innan man sätter sig i bilen.
Som kund väljer man oftast stora växlar, som t.ex. Taxi Stockholm - Taxi Kurir för att ta några exempel, av trygghets skäl.
Sedan får du inte glömma bort försäkringsdelen. Vad tror du försäkringsbolaget ger dig för premie om du säger att du vill köra kunder i en LADA, TATA, Trabant, Tatra... osv. ?

Sarren, här är lite användbara länkar som ger svar på en del av dina frågor.
http://www.taxistockholm.se/Jobba-med-o ... Stockholm/
http://www.akeri.se/
http://www.akeri.se/svensk-akeritidning
http://butik.afaab.se/pages.php?page=afaab
http://www.taxistockholm.se/Prislista-P ... Prislista/

När det gäller inköp av fordon, så finns det ganska ofta avtalspriser och därmed specar för att "rätt" fordon ska köpas in.
Lika finns det avtalsrabatter på drivmedel.
Så det är lite, för att inte säga omöjligt, att räkna, innan man fått priset i sin hand.

Kör du för en växel, tja då försvinner en del av inkört belopp, 30-40%, vilket innebär fler mil för din del i bilen.
Gå in på ett taxifik, snacka med de som kör, deras erfarenheter av fordon, verkstäder, kvalitet, gör din "läxa" ordentligt innan du sätter igång.

// Lycka till.
Precis vad jag menar.
Det finns en anledning att folk väljer Mercedes, SAAB, VOLVO.
Och jag är rätt säker på att det är upplagt på det sättet att man tjänar mest pengar på dom bilarna, samtidigt som man går i konkurs om man väljer ett annat märke, TYVÄRR!

Vad gäller säkerheten på moderna bilar, är det en säkerhet som endast är värt namnet i väldigt låga farter.
Kör man 110 km/timmen in i en betongvägg upphör man omgående att existera oavsett vilken personbil man sitter i.
Tyvärr hypar dom det där med säkerheten och använder det som försäljningstrix.
Säkerheten som enbart är värt namnet i väldigt låga farter.
Säger som att, har man möjlighet att ha cykelhjälm när man hoppar fallskärm ska man givetvis ha det, inget snack om saken.
Senast redigerad av 1 sarren, redigerad totalt 0 gånger.
När jag sätter mig i baksätet på en taxi,(säkrare att sitta där) tänker jag enbart på hur mycket det kommer kosta, INGET ANNAT!.
Då är jag 100% ärlig när jag säger så.
Jodå, jag mår bra tack, hur mår du själv?
Lika om jag beställer en taxi, skiter fullständigt i vad det är för bil, bara det är billigt, och chaffisen KAN, köra bil och inte har kört kamel hela livet för att sedan komma hit och få ett taxikort.
Då kan jag bli lite orolig, oavsett vad det är för bil.

Finns sådana taxichaffisar så man tror man är ute och övningskör med lillbrorsan.
Vallat får hela livet, kommit hit, tagit körkort i medvind, kört 2 kilometer i månaden, två år senare tagit taxikort och är ute på vägarna och kör runt på folk.
Det är DÄR, man ska leta efter olyckor i första hand, alla olyckor beror på den mänskliga faktorn till 99%.
Det man vinner på att försöka bygga bort olyckorna är några få kilometer i timmen till möjlighet att öka hastigheten.
Kompromissen är ju att (om man bygger bilen i plåt, vilket man gör) bilen blir rymligare större tyngre, och drar mer bensin.
Det blir alltså i bästa fall inget annat än en kompromiss.
Forsätter man så, kommer alla taxibilar i framtiden att vara stora som bussar, med plats för 3-4 passagerare, och dom kommer kosta väldigt mycket att åka med.
Varför åker någon med en TAXI som inte är ansluten till ett av de bolag som etablerade ?.
TAXI branchen totalt sätt i storstäder är en djungel av oseriösa friåkare, som ser sin gärning i att blåsa så många som möjligt.
Därför finns det ingen anledning att sätta sig i en TAXI som inte tillhör något av de stora åkarna.
Speciellt tydligt är detta om man skall ta sig från flygplatser, järnvägstationer eller hotel.
Det bästa som hänt är att ägarna av marken vid flygplatser och järnvägar har reglerat vilka TAXI-bolag som får ta upp passagerare på deras mark.
Sverige borde ta lärdom av hur man återigen reglerar TAXI-näringen så att man inte kan köra som friåkare utan att vara ansluten till en växel och därmed garantera seriösitet.
Bladdret att det kostar för mycket att åka TAXI beror mer på alla oserösa friåkate som kör med en taxa som ligger 100-tals procent över de etablerade bolagen.
Jag går förbi friåkarhållplatserna utanför Sthlm Central och World Trade Center varje dag. Det finns inte en friåkare som inte ligger på 600-700> kr i jämförelsepris. Taxi 020 tar 294kr...

Ibland tappar man hakan över deras prissättning
Bild
Bild
sarren skrev: Finns sådana taxichaffisar så man tror man är ute och övningskör med lillbrorsan.
Vallat får hela livet, kommit hit, tagit körkort i medvind, kört 2 kilometer i månaden, två år senare tagit taxikort och är ute på vägarna och kör runt på folk.
Som kund skulle jag inte känna mig säkrare om jag riskerade att råka ut för att bli transporterad i en liten rysk skitbil med noll säkerhet och med en förare som verkar helt nyligen utsläppt från dårhuset eftersom de hade platsbrist. Speciellt som att denna förare inte heller verkar ha gjort annat än vallat får i en isolerad dal någonstans i någon bortglömd landsdel där det inte funnits några möjligheter till att förstå omvärlden.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]