NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Farsan var inne hos Volvo's ena serviceanläggning och pratade lite med dem idag.
Dem har inget fast pris med jobb med värmaren så kostnaden kommer nog bli väldigt hög. Det stannar INTE vid 5000:- iaf.
Dem rekommenderade iaf att byta flamvakten först för det är en gemensam nämnare i allt.

Skall dem göra jobbet så får man betala över 1100:- per timma och det tar dem minst 2-3 timmar att byta flamvakt och sedan tillkommer ju reservdelarna.
Så pris på styrenhet å värmare kan vi hoppa över direkt.

Hittar jag ingen mindre firma med bra timpris så slutar det med att jag kommer ge mig på detta själv.

Är det någon här som har pillat med värmarna förut och kan säga vad packningssatsen skall vara till? Är det till locket å styrenheten som man tar bort eller är det till flamvakten eller dyligt?

Så som min farsa uppfattade det så behöver man INTE ta loss å ur hela värmaren för att byta flamvakten men när jag kollar beskrivningen i VIDA så skall man ta ut hela så man har det i näven vid sidan om bilen...

Någon som vet?
av MJA
Min värmare har visat samma symptom, mest rök utan värme..
Jag har efter tips från den lokale Eberspächer reparatören bytt packningar och glödstftsil med tillhörande o-ringar. Delar för ca. 300:- Packningen mellan fläkten och brännkammaren var utbränd. Tyvärr startar den inte ändå, men jag tror att det ligger nån felkod som har spärrat den.
Packningarna sitter mellan värmeväxlaren, brännkammaren och fläkten. Flamvakten har koniska säten och tätar däremot. Glödstiftet tätas med två o-ringar.
Att byta flamvakt utan att plocka ur värmaren är omöjligt! Och förmodligen är det inte den som är felaktig heller, varför skulle värmaren börja röka för att den inte fungerar, den känner av temperaturen på avgaserna och stänger av brännaren om tempen blir för låg. Om den slocknar helt enkelt.
Plocka ur värmaren är ganska enkelt. En skruv, två slangklämmor, två elkontakter(den ovanpå och en under brännaren som går till cirk. pumpen) och avgasröret. Dock är det hemskt trångt, så små och böjliga armar alt. bra verktyg underlätttar.
Tack, då vet jag.

Ja, om värmarn lägger av så, så finns det nog felkoder som mig som spärrar värmaren och måste tas bort.

Angående röken så sa Volvo meken att det troligen är luft i bränslet till värmaren och rekommenderade att byta slangen till en transparent slang för å se om det är luftbubblor i eller inte. Men vart lyckan kan vara vet man aldrig.
av Gusse
PaS83 skrev:Med risk för att förstöra Timebandits tråd... Jag vet att min bil inte har bränslevärmare,
har aldrig varit utrustad med en sådan, och precis likt den Citroën jag också har så klarar
den svensk vinter alldeles utmärkt. Kanske vore sämre vid stadskörning, men det är för mig
inget problem...

En snabb koll i Vida ger följande om min bil:
Variantvärde 2B01 - Without additional heater
Just det! "Additional" på brittisk engelska betyder "ytterligare".
Ytterligare?! Förutom den som sitter där eller?
av Hsson
Jag får låna tråden lite med. har en S60 med värmare.
denna har slutat att fungera då man ställer in utsatt tid, men det fungerar att starta den manuellt ibland.
ibland när man slår på den manuellt så går den direkt till AV , efter 2-4 försöket så startar den. och går den igång så värmer den bilen som den ska.
batteriet i bilen är helt nytt.
vart ska man börja? bilen har gått över 33.000 så värmaren har gått en hel del.
Jag skulle verkligen ta och försöka läsa ut felkoderna som troligen finns lagrade.

Själv har jag läst väldigt mycket å länge om hur och göra ang. rök å byta av flamvakt osv.
Jag kommer att byta flamvakten själv samt rengöra in å utlopp osv. Men vill inte göra detta förrens det har blivit några plusgrader så man slipper frysa så förbannat! :)
av Gusse
PaS83 skrev:Med risk för att förstöra Timebandits tråd... Jag vet att min bil inte har bränslevärmare,
har aldrig varit utrustad med en sådan, och precis likt den Citroën jag också har så klarar
den svensk vinter alldeles utmärkt. Kanske vore sämre vid stadskörning, men det är för mig
inget problem...

Jajjamän, där satt den, Du vet väl att additional betyder "ytterligare" på engelska, haha. Det finns en alltså, men ingen ytterligare.
Gusse skrev:
inget problem...

Jajjamän, där satt den, Du vet väl att additional betyder "ytterligare" på engelska, haha. Det finns en alltså, men ingen ytterligare.
Har ju redan svarat på det, hur går det med minnet?
CrossFireX skrev:Nej, utan extravärmare. Additional = tillägg/extra. Korrekt översättning: "Utan tilläggsvärmare" eller "Utan extravärmare".

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]