Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jaha, ska man se yrket som ett extraknäck, jo tack, taskig situation var namnet.
Par dagar kvar till utbildningen startar, det är klart när det handlar om liv och död kanske man inte ska vara så kräsen i vilken bil man ska köra.
Bara det att jag har onda aningar att det kommer bli en VOLVO, SAAB, Mercedes, Toyota, Ford hur jag än beter mig.
Går det åt skogen är det bara att imigrera till Toliatti, böna och be för att bli anställd på LADA fabriken, för det ska väll i alla fall räknas som ett riktigt jobb.
Eller är det så illa att bara rörmokare, elektriker, snickare räknas?
Ursäkts mig men... är det någon mer än jag som tror att sarren sitter hemma och skrattar sig harmynt när vi tar oss tid att svara för att vi tror att hans inlägg är seriösa? Kom igen... det där snacket om att kunden hellre skulle välja ett bolag som kör bilar som ger staten mer i bränsleskatt, än ett taxibolag som kör snålare bilar och därmed ger mindre inkomst till staten, är ju genialt :D Killen driver med oss och vi har gått på det. Faktum är att jag tyckte att det var rätt kul. Jag menar... om man är så mån om staten och tycker att det är förfärligt att ett företsg som Arlanda får välja vilka bolag som de ger sina bästa taxiplatser till, så borde man ji inte heller vilja driva eget företsg utan istället vilja köra bokbuss eller transporter inom kommunen :mrgreen:

Om det inte är ett skämt så ber jag om ursäkt för att jag kanske förolämpar dig och konstaterar kallt stt världen är full av märkliga och intressanta människor :shock:
Om två bolag tar samma pris, där det ena bolaget betalar mycket högre skatt, vilket väljer man som kund?
Ena bilen är en mercedes E klass disel, = betalar lite skatt.
http://www2.automotorsport.se/uploaded/ ... 01_481.jpg

Andra bilen en LADA priora bensinare/Etanolare = betalar mycket skatt.
http://www.ladasverige.se/cgi-bin/model ... branch=tth

Där dessutom LADA prioran är något billigare att åka med.

Får jag en folkomröstning tack.
Senast redigerad av 1 sarren, redigerad totalt 0 gånger.
Variosboy skrev:Och det här menar du att gemene man och taxikund har koll på?
Nej, det är ju det som är lite synd, man får väll försöka förklara för kunden när man kör, men det kanske inte är någon bra idé det heller.
Det finns ju en del taxi som fortfarande har bensinmotor, väldigt få dock som jag sett.
Ofta lite äldre fordon i bra skick.
Det skulle ju komma ut till kännedom tycker man.

Kan ju se det som att bensin är kommunistsoppa.
Diesel är kapitalistsoppa.

Som röding får man vara berädd att offra sig lite för den goda sakens skull.
Kanske är något för företag som kan dra av resan på företaget?
Har man två lika stora bilar som kostar lika mycket i inköpspris, vinner ju alltid dieseln om det kommer till kritan att kunna erbjuda billigast resor.
Så därför måste en bensinare vara väldigt billig i inköpspris för att kunna konkurera med dieseln.
Är lite orolig ändå att man kommer stå där utan kunder sedan, om man skaffar en LADA priora.
Så förskräckligt ful är den väl inte?
Personligen skulle jag aldrig sätta mig i en Lada-taxi så länge det finns några andra alternativ.

Om du är ute efter att åka billigt är det kommunalt eller flygbuss som gäller. Det gör att taxi-åkare oftare är något mindre priskänsliga (inom rimliga gränser).

När jag åker taxi så är det oftast jobbet som betalar. Mitt fokus är en säker och bekväm bil. Dit hör enligt min uppfattning inte Lada. Det hjälper föga att du kan förklara för kunden att så inte är fallet -- eftersom valet av taxi oftast tas från utsidan.
sarren skrev:Om två bolag tar samma pris, där det ena bolaget betalar mycket högre skatt, vilket väljer man som kund?
Ena bilen är en mercedes E klass disel, = betalar lite skatt.
http://www2.automotorsport.se/uploaded/ ... 01_481.jpg

Andra bilen en LADA priora bensinare/Etanolare = betalar mycket skatt.
http://www.ladasverige.se/cgi-bin/model ... branch=tth

Där dessutom LADA prioran är något billigare att åka med.

Får jag en folkomröstning tack.
Då får du skapa en tråd med röstningsmöjlighet. De gånger jag åkt taxi har jag antingen betalat med företsgskort eller vart på väg hem från krogen och i båda fallen har jag, hör och häpna, ALDRIG ens snuddat vid tanken på att ens fundera över vilken droskförare som drar in mest deg till staten. Däremot har jag funderat över helhetsintrycket jag fått och då skulle jag ALDRIG I H-VETE ens fundera på att åka i en Vaz/Lada om det funnits alternativ. Även om alternativet vart att gå hem och jag dessutom vart så skitnödig att ögonen tårat sig och ringmuskeln svettats genom kalsongerna och bildat små svettdroppar utanpå byxorna. Hade det vart inom jobbet hade det vart en annan sak för då hade jag inte haft tid att gå men jag hade ALDRIG anlitat det taxibolaget igen.
Malmstroem skrev:Om du är ute efter att åka billigt är det kommunalt eller flygbuss som gäller. .
Det är det där jag inte kan hålla med om, kommunalt går aldrig fram till dörren och är oftast inte i närheten lika snabbt (undantag rusningstrafik)
Du kan ju ha två visitkort med dig, ett till ett billigt bolag, som kör priora,(eller liknande) och ett till dyrt bolag med bentleybilar som passar olika tillfällen.
Vill du ha ett mellanting kan du ju även ha nummret till taxi Stockholm.
Men förstår inte varför man ska envisas med att taxi ska vara lagomt i alla lägen när man skulle kunna ha möjlighet att välja.

Vad gäller säkerhet kan man även utrusta LADA med extra krockkuddar.
Ska allt alltid vara lagom här i världen då blir det ju varken fågel eller fisk.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]