PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Will3
#610419
Har köpt mig en 142 årsm 74 som är iprincip rostfri.

Tanken är att byta ut B20A till en D5252T, och tänkte höra med er här vad jag bör använda för växellåda och bakaxel för att få en lagom utväxling åt den motorn.
Kommer att köpa en komplett 850tdi som får bli donatorbil och ta elhärva, styrbox, tändninglås och allt sånt från.

*Passar M90 + någon 960 bakaxel?
*Vad är det för styrbox som sitter i 850tdi? (har en polare som kan mappning som undrar)
Användarvisningsbild
av V40sport
#610756
Hej!
M90 passar, bolt on - om jag fattar saken rätt. Vitblocken har samma bultdelning mot kopplingskåpan och du kan alltså köra 4,5 eller 6 cylindriga maskiner ur den motorgruppen S/V40 S/V70 och S/V90- om du tar kåpan från en S/V90 eller 960.

Satsa på en 1031 axel från volvo 240:s prestandamodeller. T ex. Turbon. Är rejält överdim. och tål massor av vrid. Dessutom kan du utveckla axeln och bolla idéer emot t ex: http://www.bakaxel.se/hem.html
Bara ändra några fästen så går det som smort.

Fast egentligen vore det roligare om du avstod och behöll bilen i ett lätt modifierat originalskick istället. En lätt vässad B20 i en juste kaross, med kortare fjädrar och fetare hjul.

Kultur!

Sen när du går i pension säljer du bilen dyrt, till en tysk eller japan och kan softa sen.

:-)-)

Gå med här: http://www.140-klubben.org/forum/ och träffa likasinnade!
av Will3
#616903
Alltså en M90H2 eller M90L2 från en 960 + 1031.

Hur pass mycket vrid tål dem lådorna och den bakaxeln? är tänkt att köra med annan dieselpump och annan turbo.

Behålla den i orginalskick är inte aktuellt då jag tycker att de är så grymt fula orginal, och gillar inte heller B20 vidare mycket.

Är nog knappast likasinnad som dom där :P

Bilen i nuvarande skick, jävligt risig lack osv men underedet är helt och fint, inga rostlagningar gjorda.

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8558_n.jpg
Användarvisningsbild
av V40sport
#617087
1031 är en bakaxel som står pall för rally, rallycross och dragracing. Axeln tål vridet från en V8 och efter justeringar av toleranser och allmän översyn har du en axel för tuffa tag.
M90:in lär ha sin svaga punkt i treans drev och synkningarna där. Att bara låta vridet ur en stor motor tala är oftast ingen fara, men om du vill härja, kola och skicka gummiosande röksignaler så kan den ge upp. Buskörning kommer att kosta.

Satsa på en ZF-låda från Bayerische Motor Werke istället. Är inte så hemma på dem men de är i princip skottsäkra. Speciellt "diesellådorna" lär tåla ordentligt med vridmoment.
Kolla runt lite på nätet så hittar du info om lämpliga motor-låda kominationer. Varför inte en Supra-låda? Tål 1000 häst, utan att krokna.
Kika in på te x. http://forum.savarturbo.se/ Mycket samlat kunnande där.

Vad du än gör med den bilen så kan den bara bli bättre och snyggare...
:-)-)
av Will3
#617113
Enligt wikipedia är det M90L1 och M90H1 som har det problemet, M90L2 och M90H2 som kom 1997 är lite förändrad för att hindra det.

Hade även tänkt ha coilovers, men finns ju inga färdiga kit till 140, så vilket kit kan tänkas vara lämpligast att bygga fästen för?
Användarvisningsbild
av V40sport
#617203
Coilisar på 140-serien... Hmmm...

Tror det blir knepigt, om du inte hittar nån specialare som passar mellan nedre A-armen och toppfästet i "ramen". Enklare på t ex. 240 eftersom det redan är fjäderben på en sån. Bak kan man ju kanske bygga ett par torn på 140:in och montera stående dämpare. Så har folk gjort på åtskilliga Rallycrossbilar.

Gå inte över ån.

Satsa på bra dämpare istället. Typ Bilstein eller Monroe och sen kortare sportfjädrar (T ex. Lesjöfors)
Sänker 35-40 mm beroende på modell. Fram kapade jag ett varv till och fick fin stance på bilen. Köp kränghämmarsats från IPD-USA (KG-Trimning) 25 & 19 mm tjocka.

Obs! Värm aldrig fjäderstål för att modda längder etc. Härdningen går ur och det är bara oseriöst.

Bra att du hittade info om M90. Supran har Getraglåda.

Trevlig Helg!
:)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#617434
V40sport skrev:M90 passar, bolt on - om jag fattar saken rätt. Vitblocken har samma bultdelning mot kopplingskåpan och du kan alltså köra 4,5 eller 6 cylindriga maskiner ur den motorgruppen S/V40 S/V70 och S/V90- om du tar kåpan från en S/V90 eller 960.
Fast nu är ju TDI-motorn egentligen en vag-konstruktion och har annan lutning och bultcirkel. Så M90 lär inte passa rakt på. På en bensinmotor och på D5 passar däremot M90.
V40sport skrev:M90:in lär ha sin svaga punkt i treans drev och synkningarna där. Att bara låta vridet ur en stor motor tala är oftast ingen fara, men om du vill härja, kola och skicka gummiosande röksignaler så kan den ge upp. Buskörning kommer att kosta.

Satsa på en ZF-låda från Bayerische Motor Werke istället. Är inte så hemma på dem men de är i princip skottsäkra. Speciellt "diesellådorna" lär tåla ordentligt med vridmoment.
Kolla runt lite på nätet så hittar du info om lämpliga motor-låda kominationer. Varför inte en Supra-låda? Tål 1000 häst, utan att krokna.
En m90 håller - förutsatt att man kan växla och att man ser till att hjulupphängning och fälgar/däck är vettiga saker så man slipper boggar. Finns många som åker med mycket effekt utan bekymmer. Och att svetsa 3'ans stoppring som brukar vara det stora problemet och tro att alla bekymmer är borta är lite blåögt även om det såklart inte försämrar något. En ZF-låda är dock ingen dum tanke, men en supralåda känns bara bortkastat av flera anledningar.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#617526
Will3 skrev:Vilken är D5 du snackar om? Menar du inte D5252T?
D5 och D5252T är 2 fullständigt olika motorer som inte har ett dugg gemensamt. D5252T är en gammal audimotor som volvo köpte då man inte hade någon egen 5 cylindrig diesel till 850 och S/V70. D5 kom 00 och var volvos första egna personbilsdiesel och är en modernare konstruktion i aluminium med ett helt annat motorstyrningssystem.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]