Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det finns inga lagar som reglerar detta, det är bestämmelser inom taxibolagen vad som gäller. Sedan har Arlanda (som är ett privat bolag, om än statsägt) reglerat vilka bilar som ska få köra in på deras olika parkeringar. Vilket konkurrensverket har sagt att är okay att göra.

Har du någonsin kört taxi eller känner någon som kör taxi? Jag skulle rekommendera att köra ett tag som förare innan du startar eget.
Vet folk som kört taxi, ja det blir nog till att testa att köra för något bolag först.
Blåtaxi håller ju tydligen bäst priser, men kör å andra sidan med timmanställda förare, kanske är bäst, vad vet jag.
Vad jag såg kör dom med VOLVO.
Gillar inte VOLVO pga av tumgängorna personligen, och dom klena skruvarna som håller tråget på plats.
Här är LADA i Sverige.
http://www.ladasverige.se/cgi-bin/model ... branch=tth
Tyvärr ser det ut som att priset är högre här.
87,200 kr i tillverkningslandet och 116.000 kr här.
För en LADA priora kombi. Är förmodligen tullskatt till EU. Moms eller något.
Ber om ursäkt, hade räknat totalt fel när jag räkna skatten.
Så här ska det vara.

På 500.000 km förbrukar Mercedesen 25.000 liter.
= 375.000 kr a 15 kr/litern.

På 500.000 km förbrukar 2107 LADA 42.517 liter.
= 637.755 kr a 15 kr/litern.

Energiskatten i dag 60%.? (väldigt låg mot normalt)

= 225.000 skatt från Mercedes.
= 382.653 skatt från LADA 2107.

= skillnad på 157.653 kr per bil till statlig skatt enligt energiskatten i dag.
Pengar som annars går åt helt annat håll.

(har ändrar i föregående inlägg)
Senast redigerad av 1 sarren, redigerad totalt 0 gånger.
Rådlös skrev:Sarren: Du verkar ha missat en hel del. Det är omkring 40 år sedan Volvo gick ifrån tumgängor.
Är du helt 100 på det?
Ja, hur som helst tycker jag den sista riktiga volvon var 940.

Har kört både V40 och V70, och är inte det minsta imponerad,(plast med skinnsäten och reglage som lossnar när man skruvar på dom) i och för sig vet jag inte vad priset ligger på, men skulle inte titta åt volvohållet om priset låg över 170.000 kr.
Sen misstänker jag ju att även volvo har blivit så där så dom kräver service av legitimerad verkstad så fort man ska öppna motorhuven.
Och då ser jag heller att dessa gubbar går på SOS.
Som sagt, din enda anledning till denna tråden verkar vara att uppröra och få liv i en diskussion som inte finns..

Det visar du ju klart å tydligt i varje inlägg du skriver.

Berätta istället vad det är du är upprörd över på riktigt så kanske vi kan hjälpa dig med det istället för detta (sido)-spår med taxi som du enbart verkar ha kommit på för att du tycker dig ha hittat en massa punkter att störa dig på här.

Det var längesen jag läste så mycket ordbajseri och kringelkrokar i en diskussion här på jagrullar...

Kanske är det bara jag som reagerar såhär, och i så fall tar jag ett piskrapp eller två från en moderator, ber om ursäkt och lämnar tråden, men det känns onekligen inte så..
Har en volvo veteranbil från mitten av 70-talet.
Ska inte snacka skit om volvo på ett volvoforum, är nog lite dumt. Som jag anar måste man trots allt skaffa en volvo om man vill vara säker på att taxifirman ska gå runt, som första bil, och det är det JAG! Stör mig på en aning.
Alternativt, fård, men nej tack, har som sagt även erfarenhet av en sådan.
Och även nej tack till mercedes eftersom dom är så förbannat dyra i inköpspris och ändå ett frågetecken på om kvaliteten verkligen motsvarar priset.
Må dom kanske vara lättskruvade, (tippar på det) men priset på reservdelar sabbar nog den fördelen.
Säger bara som jag anar och uppfattar nu vad gäller mercedes.
Möjligt kan någon här rätta mig om jag har uppfattat allt helt galet, men då vill jag se det svart på vitt så att säga.

Variosboy, om du är ett volvofan är det ju upp till dig, men du behöver inte gå till personangrepp på dom som tycker annorlunda.
Jag vände mig hit just för att här finns kunskap om bilar över lag, och som du märker har jag valt en avdelning som tar upp just allt utom volvo.
Om någon sagt i tråden, ta Mercedes eller Landrover Defender, så anser jag mig har rätt att tolka det som jag tycker är lämpligt och även av det dra vissa slutsatser.
Och vill inte vara en av dom som blir tvingad eller får lov att tvinga sig själv att köra volvo.
Som du kanske läst i mina inlägg ovan så har jag inte en enda gång påpekat vilka bilval du pratat om.
Det jag pratar om rör helt andra punkter!

Vad det gäller märket Volvo så ligger det mig inte varmare om hjärtat än något annat märke, här är jag för att jag just nu äger en Volvo -bland annat- och för att jag under den tiden jag "hängt här" kunnat konstatera att detta forum är ett av få märkesforum där man inte blir hängd om man nämner andra märken, så det där snacket om märkeslojal kan du släppa fullständigt..

Snacka skit ska man väl ingetstans enligt min mening, men om du med -snacka skit- menar att du på ett konstruktivt sätt vill diskutera olika märken så är vi många här som är idel öra!

Har inte gått till personangrepp, och om du söker lite bland mina inlägg här så inser du rätt snart att jag är en av dem här som förespråkar att folk måste få tycka som dom vill.. Fakta kan man diskutera, men tycke är individuellt!

Så, åter till det viktiga:

Du vill köra Taxi för att kunna leva på det?
Du har inget taxikort idag eller!?

Säger som Andreas lögren, skaffa taxikort och börja köra åt någon så du lär dig branchen, sen kommer nog resten av sig själv när man får in vetskapen om hur det fungerar!
Om detta med taxi nu är något du verkligen vill och brinner för, för annars är det nog dödfött, för det är ju ingen branch som flödar av pengar lönemässigt direkt..
Variosboy skrev:
Så, åter till det viktiga:

Du vill köra Taxi för att kunna leva på det?
Du har inget taxikort idag eller!?

Säger som Andreas lögren, skaffa taxikort och börja köra åt någon så du lär dig branchen, sen kommer nog resten av sig själv när man får in vetskapen om hur det fungerar!
Om detta med taxi nu är något du verkligen vill och brinner för, för annars är det nog dödfött, för det är ju ingen branch som flödar av pengar lönemässigt direkt..
Taxikort är tänkt att ta, för att kunna försörja sig på det ja.
Ser jag inte som något problem eller hinder.
Det jag undrar över är om man kan åka på några överaskningar, så undrar jag ju varför det bara finns ett visst antal bilmärken som kör taxi, med några få undantag.
Rent ekonomiskt visar det ju sig att även andra märken ska fungera, lika bra om inte bättre.
Kan bara tala för mig själv om hur jag ser på kunder, så utgå jag hur jag själv skulle agera om man får möjlighet att välja taxi.
Som jag tycker kunden ska ha.
Ser det som att vill man åka taxi för att man tycker det är flott, kan man ju beställa en Bentley på en gång, sitta och vräka ut sig där i baksätet.
Varför nöja sig med ett mellanting som en Mercedes E klass?
Själv ringer jag runt till några bolag och frågar efter priset, och tar det billigaste om jag ska till arlanda till exempel.
Åker man från Nacka kan det gå på över 600-700 kr.
Det är förbannat dyrt, klart man tar det bolag som har bästa priset i så fall, vet man dessutom att en större del av dom pengarna går till skatt, i stället för ner i någons ficka så tar man ju hellre det bolaget.
Det största problemet här är ju att kunderna inte är så insatta, och accepterar ett pris på 700 kr, när dom skulle kunna få det för 400-500 kr om dom bara la ner 5 minuter extra på att ta reda på priser hos olika företag.
Det är ju dom största bolagen som har dom sämsta priserna, och en hel del småbolag luras även med priser.
Tyvärr skapar ju det ett dåligt rykte åt alla småbolag.
Lönen bryr jag mig inte så mycket i, bara det räcker till utgifterna, men då måste jag åt minstånde kunna ha nöjet att välja bil själv.
Om jag är berädd att betala 160.000 kr extra i skatt för att slippa köra runt i en volvo. (eller mercedes, eller ford)
Vill jag inte åka på en obehaglig överaskning sen när kortet är taget, som om "jo, du måste skaffa en volvo, annars går företaget inte runt"
Rådet till alla som vill starta eget är att göra research och prata med så mycket branschmänniskor som möjligt. Hör även med de allmännyttiga organisationer som hjälper med feedback, t.ex. nyföretagarcentrum, almi osv.

Val av bilmodell är en fråga som kommer SENT i processen, och du utmanar tålamodet hos många här genom många och yviga tankar om allt möjligt. Ta ditt taxikort. Det är knappast bortkastade pengar (för någon) att ha den behörigheten (man vet aldrig om och när man hamnar i en taskig situation och behöver knäcka), så börja där.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12

Hej! Undersökte mina skivor idag och ins&arin[…]

Jag har haft separat hela tden, först enklare[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Idag efter några lager med klarlack https:[…]

4x108 et 52.5 volvo 850