Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Du måste läsa på lite för reglerna kring taxiverksamhet på Arlanda tror jag. Att ha miljöbil är ett krav för att ens få stå på Arlanda. Men ÄVEN med miljöbil så får du samsas med friåkarna eftersom du inte är ansluten till ett riktigt taxibolag. Taxi Stockholm har en egen kö, 020 har en egen, Taxikurir har en egen, sen finns det några större som delar på en (Transfer, Top Cab plus några till). Sedan längst bort finns sunkkön där friåkarna står med sina halvruttna bilar och 4ggr högre priser. Där kommer du hamna.
StringerBell skrev:
sarren skrev: Det lutar åt att skaffa en vit eller beige LADA 2107. :D
Vilka kunder hade du tänkt locka med den?
Ja, eftersom jag har staten på min sida :P
Borde det bli alla som röstar rött i valet.

Säg att energiskatten är ovanligt låg idag på endast 60%.
Får staten in i skatteintäkter.
På en Mercedes som går på diesel. 225.000 kr per bil.
På en LADA som går på bensin. 382.653 kr per bil.
En skillnad på 157.653 kr per bil i skatt till staten.
Pengar som annars hade gått till "fulmekaniker" som lurar folk på pengar, går i stället raka vägen ner i statens kassakista.
Därför kommer alla "rödingar" att välja åka med LADA framför Mercedes.
Eftersom dom vet att 60% deras betalda pengar går direkt till skatt och inget annat.
Och då kan ju fulmekanikerna få gå på SOS i stället för att tvinga på folk "service" som dom inte behöver.

Går energiskatten upp till det mer normala 70% tjänar staten ännu mer skatt på LADA:n.
Senast redigerad av 3 sarren, redigerad totalt 0 gång.
andreas_lofgren skrev:Du måste läsa på lite för reglerna kring taxiverksamhet på Arlanda tror jag. Att ha miljöbil är ett krav för att ens få stå på Arlanda. Men ÄVEN med miljöbil så får du samsas med friåkarna eftersom du inte är ansluten till ett riktigt taxibolag. Taxi Stockholm har en egen kö, 020 har en egen, Taxikurir har en egen, sen finns det några större som delar på en (Transfer, Top Cab plus några till). Sedan längst bort finns sunkkön där friåkarna står med sina halvruttna bilar och 4ggr högre priser. Där kommer du hamna.
Dom kan ju inte vara sunkiga om dom är miljögodkända.
Då kan ju friåkarna gå ihop och gå till domstol pga brott mot konkurenslagstiftningen.
Finns ingen anledning att något bolag ska få fördelar gentemot ett annat.
Det är ingen rättighet att som taxi stå där man önskar på privat mark (=Arlanda)
Konkurrenverket har redan godkänt kösystemet.
http://www.realtid.se/ArticlePages/2011 ... 39.dbp.asp
andreas_lofgren skrev:Det är ingen rättighet att som taxi stå där man önskar på privat mark (=Arlanda)
Konkurrenverket har redan godkänt kösystemet.
http://www.realtid.se/ArticlePages/2011 ... 39.dbp.asp
Ja det är ju bara att överklaga beslutet till EU domstol om det behövs.
Det där var bara ett bolag som tyckte det var orättvist, finns ett annat bolag som tycker lika är ju det en ledtråd att det även kan vara så.
Ja, färgkod 471 till LADA är mörkblå.
Är säker på att andra bolag kommer ställa sig bakom en eventuell överklagan.
Arlanda äger ju inte passagerarna, och det finns även andra lagar som gör att man inte kan hindra den ene och låta den andre gå.
Jämställdhetslagstiftningen gäller inte bara mellan könen, även mellan individer.
Finns ju ett namn på det, har glömt vad det heter, inte mänskliga rättigheter jag tänker på.
sarren:

Den karaktär som är på dina inlägg ger inte bilden av att du är en person som gärna och innerligt vill jobba i ett sådan serviceyrke som jag anser Taxiföraryrket är.
Du verkar inte känna:
-Kul å träffa människor
-Kul med egen firma
-Ser fram emot att sitta bakom ratten och vara stolt över sitt jobb..

Det du förmedlar här är att du helst bara vill röra om i grytan, skapa debatt och vara tvärtom i alla frågor..

Tragiskt om det förhåller sig på det viset måste jag säga!
Vet inte vad du har för föreställning om hur en taxiförare ska vara.
Men jag kan stryka under på att, inte blir man taxiförare för att man drömmer om att ratta en "egen" mercedes.
Och ser inte heller någon anledning till varför man skulle känna sig mer stolt att ratta en mercedes än en LADA.
I LADA betalar man ju mycket mer skatt till staten, och gör därmed större nytta.
Klart det skulle vara kul med egen firma om man får bestämma, åt minstånde vilka bilar man ska ha att köra med.
Det kan ju vara så att ett regelverk reducerar sin egen möjlighet att styra över sin firma, och i så fall är ju det tragiskt.
Då försvinner ju själva det kuliga i att ha egen firma över huvud taget. Jag tycker det skulle vara näst intill otroligt roligt att till exempel köpa en LADA och få verksamheten att gå runt på den.
Stoltheten beror i högst grad vad man sitter bakom ratten i.

Man kan inte jämföra stoltheten av att sitta i en privatägd bil och en bil som är en arbetsbil, två helt skillda saker.
Firmabil är firmabil som sagt.

Skapa förvirring och debatt är jag inte alls ute efter, bara att gräva lite djupare i just VARFÖR man ska välja en viss bil och inte en annan.
För det är ännu ingen som svarat på i tråden.
Ja, förutom första svaret då, där jag fick veta att SAAB är långsamma med reservdelar.
Efter som det är ett VOLVO forum tog jag det med en nypa salt, för det finns fullt i SAAB taxi på vägarna.
Senast redigerad av 1 sarren, redigerad totalt 0 gånger.
Du får välja vilken bil du vill men inte om du vill

*) Köra för ett riktigt taxibolag
*) Stå i vissa taxifiler på Arlanda

Med din Lada får du jaga kunder på taxiparkeringar för friåkare. Så enkelt är det.
Öhh..

Kanske dags att bestämma dig för vad du tycker med tanke på dessa två rader ur ditt inlägg ovan:
"Och ser inte heller någon anledning till varför man skulle känna sig mer stolt att ratta en mercedes än en LADA."
"Stoltheten beror i högst grad vad man sitter bakom ratten i."

Känner flera personer som kör taxi och kan säga dessa är oerhört stolta över att vara Taxiåkare och ha egen firma, och dom vårdar sina bilar som ögat självt och har faktiskt sitt "drömjobb".

Som svar på varför man väljer dom bilar man väljer så är mitt svar (om vi nu pratar till och från flygplatser):
Har jag eller ska jag flyga så vill jag åka så bekvämt till/från flygplatsen som möjligt. Dels är det jobbet som betalar, och dels så kanske jag har en sammanlagd restid på bortåt ett dygn enkel resa.. Och då en resa lätt kan kosta totalt 50-100 tusen kronor för företaget så är 30-50 kronor billigare taxiresa inget som har någon som helst betydelse..
andreas_lofgren skrev:Du får välja vilken bil du vill men inte om du vill

*) Köra för ett riktigt taxibolag
*) Stå i vissa taxifiler på Arlanda

Med din Lada får du jaga kunder på taxiparkeringar för friåkare. Så enkelt är det.
Ja, skulle vilja titta på lagstiftningen bakom, i stället för att bara acceptera.
Vem som helst kan säga vad som helst, och dessutom lägga till på slutet, "det är bara att acceptera"

För det första förstår jag inte vad du menar med "riktiga" taxibolag.
För det andra ska kunden själv få bestämma i vilken bil han ska åka, han kanske väljer bil efter sina politiska åsikter OSV.
Tyvärr accepterar ju folk ibland det någon annan säger, just bara för att han säger att det är så, utan att ha något bakom som stödjer orden.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12

Jag har använt VParts skivor ett antal g&arin[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ett sätt att minimera riskerna för damm […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]