NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Snyggt, tack som fasen. Bra pris, lite för bra kanske :)
Att köpa denna å byta ut hela delen borde då kosta lika mycket som att renovera den gamla... Det är väl bra :)

Dock, hur vet jag att det verkligen är exakt samma osv?

Mailade dock säljaren för att vara förutseende.

Edit:

Försöker jämföra lite med begagnade från tex Laga.se och fbt.se osv. Hittar en skillnad. På dem som sitter på Volvo så är det 50W 12V, den som länken går till är "bara" 37W 12V.
Har detta någon större betydelse tro?
Kontaktstycket är tyvärr inte heller detsamma. Blir nog för mycket att ändra på tyvärr.
av ptrj
Verkar bland annat vara skillnad på styrenheterna i brännarna. dw5s kan användas som parkeringsvärmare(har ingångar för klocka m.m.). dw5z kan bara användas som tillsatsvärmare. sid 4. översätt hela dokumentet i google translate underlättar.

http://www.esparparts.com/techsupport/p ... 5-2000.pdf sid 14-17. visar skillnad i delar.

Finns från 1500:- på bildelsbasen. Och då kan du ju bara byta ut de saker som skiljer från din gamla då det är samma skal men lite annat innehåll. :)
Fasen, det verkar väldigt pilligt och mycket jobb å pussla ihop det.

Har fått svar på ca 1000:- för felsökning för att få veta vad som är felet/felen. Mailade tillbaks för att kolla så att dem inte bara går på vanliga felkoderna som sätts. Är det en "riktig" mekanisk felsökning så kommer jag nog nappa på erbjudandet.

Är det skadligt för våra dieselbilar att köra utan dieselvärmare/tillskottsvärmaren?
Tänker på dem som har importbilar från tex Italien där det inte finns monterat ens... Om det inte är skadligare för en V50 diesel än vad det är för en gammal V70 så skiter jag nog i att fixa värmaren beroende på vad som är fel.
av Gusse
PaS83 skrev:
Gusse skrev:Hej Rodi,
ett gott råd. Fixa dieselvärmaren fort som f.....
1,6D är superkänslig på kallkörning. Fråga mig, jag har en 05 med 13k mil med 4:e (ja, du läste rätt, fjärde) turbon i och nu gick den också tidigare i veckan :x .
Produktutvecklingen sker hos Dig och mig och Volvo och Volvia är generösa med garantierna, hittills.

Märkligt, har två 1,6D utan bränslevärmare, där är ingen turbo bytts alls. Sammanlagt har dom rullat närmare 33.000 mil (19.500 och 13.500)
Hej PaS83, har Du ingen dieselvärmare så är det väl import från sydligare breddgrader och med tanke på att Du skriver hemort värmlandsskogarna och att där kan bli väldigt kallt så borde den då ta väldigt lång tid på sig att komma upp i arbetstemperatur. För att inte tala om kupétemperaturen men det kanske Du botar med Lovikavantar? Nä skämt åsido, blandar Du inte ihop dieselvärmaren som ser till att bilmotorn snabbt får rätt arbetstemperatur med tillsatsen som är ett tillval och som kan förinställas att ge varm motor och kupé innan start?
av PaS83
Gusse skrev: Hej PaS83, har Du ingen dieselvärmare så är det väl import från sydligare breddgrader och med tanke på att Du skriver hemort värmlandsskogarna och att där kan bli väldigt kallt så borde den då ta väldigt lång tid på sig att komma upp i arbetstemperatur. För att inte tala om kupétemperaturen men det kanske Du botar med Lovikavantar? Nä skämt åsido, blandar Du inte ihop dieselvärmaren som ser till att bilmotorn snabbt får rätt arbetstemperatur med tillsatsen som är ett tillval och som kan förinställas att ge varm motor och kupé innan start?
Volvon är en import ja, Citroënen är svensksåld, båda två fungerar utmärkt i Värmländsk vinterkyla.
Till och med resor vintertid till Jämtland kan företas UTAN vantar i kupén :wink:

Så din bil har två olika bränslevärmare?!
Fått svar av en av återförsäljarna för Eberspächer.

5000-6000 + moms för byte av flamvakt och fläktmotorn. Tycker detta låter väldigt dyrt men inte vet jag.

Fläktmotorn kan vart en tillfällighet då det blev väldigt kallt och kan ha frysit fast som det står som felorsak.

Nästan så att jag skall försöka ge mig på att byta flamvakten själv å prova å försöka låna en annan bil å pendla med under några dagar.

Frågan är hur jag kan tänkas hitta vart luftläckan är någonstans... Känns som att den kan strula till det rätt mycket också.
av Gusse
PaS83 skrev:
Gusse skrev: Hej PaS83, har Du ingen dieselvärmare så är det väl import från sydligare breddgrader och med tanke på att Du skriver hemort värmlandsskogarna och att där kan bli väldigt kallt så borde den då ta väldigt lång tid på sig att komma upp i arbetstemperatur. För att inte tala om kupétemperaturen men det kanske Du botar med Lovikavantar? Nä skämt åsido, blandar Du inte ihop dieselvärmaren som ser till att bilmotorn snabbt får rätt arbetstemperatur med tillsatsen som är ett tillval och som kan förinställas att ge varm motor och kupé innan start?
Volvon är en import ja, Citroënen är svensksåld, båda två fungerar utmärkt i Värmländsk vinterkyla.
Till och med resor vintertid till Jämtland kan företas UTAN vantar i kupén :wink:

Så din bil har två olika bränslevärmare?!
Hej igen, av egen erfarenhet vet jag att när dieselvärmaren lägger av på en modern common-raildiesel så är det svårt att få upp motorvärmen vid minusgrader och normal körning (storstad) på ett par mil. En jämtlandsresa pågår ju för de flesta i ett antal timmar och då borde den kunna bli hyfsat varm, men jag tror nog att Du har värmare ändå utan att Du vet om det. Den sköter ju sig själv men märks väldigt väl när den inte gör det.
Två värmare? Nä läs en gång till, jag skriver " blandar Du inte ihop dieselvärmaren som ser till att bilmotorn snabbt får rätt arbetstemperatur med tillsatsen som är ett tillval och som kan förinställas att ge varm motor och kupé innan start" Icke två värmare??!!
av PaS83
Med risk för att förstöra Timebandits tråd... Jag vet att min bil inte har bränslevärmare,
har aldrig varit utrustad med en sådan, och precis likt den Citroën jag också har så klarar
den svensk vinter alldeles utmärkt. Kanske vore sämre vid stadskörning, men det är för mig
inget problem...

En snabb koll i Vida ger följande om min bil:
Variantvärde 2B01 - Without additional heater

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]