Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hur ska man veta vad arlanda syftar på när dom säger miljöbil då?
Är det miljödisel, miljöbensin, etanol E-85, Miljögas, kan man inte köra till arlanda som nyöppnad firma är det nog kört ja.
Då borde dom ju förbjuda taxi helt och hållet, eftersom all taxi är miljöfarlig, och mycket miljöfarligare än kollektivtrafik, oavsett bränsle.
Men det är dom inte intresserade av?
*pettson* skrev:Jag skulle varken köpa mercedes eller landrover..
Kör jag taxi ska jag livnära mej själv på att åka i bilen.
Inte föda andra på att ständigt lämna in bilen.
Menar du focusen skulle behöva lämnas in oftare på reparation än mercedesen, vad har du fått det ifrån?
Nog för att jag vet att en ford kan vara krånglig så fort man ska byta ett hellyse själv. Vilket den inte gillar, utan föredrar att få lampa bytt av verkstad, som har specverktyg eller vet det "hemliga tricket" som krävs för att komma åt att byta lampan själv.
BMW då, där kan man ju göra allt det där själv utan problem.
På Landrover Defendern kan man ju fixa och byta allting själv med i stort sett en smörkniv som verktyg.
Nackdelen är ju att den drar mer bensin, men hellre betalar jag lite mer i skatt än att sponsra "fularbetare".
Som tar betalt för att byta hellyse på en ford.
Mercedes har jag inte skruvat med, men har inte dom blivit lite "sådär" dom också?
sarren skrev:Hur ska man veta vad arlanda syftar på när dom säger miljöbil då?
Är det miljödisel, miljöbensin, etanol E-85, Miljögas, kan man inte köra till arlanda som nyöppnad firma är det nog kört ja.
Då borde dom ju förbjuda taxi helt och hållet, eftersom all taxi är miljöfarlig, och mycket miljöfarligare än kollektivtrafik, oavsett bränsle.
Gissar på samma krav som staten ställer på miljöbil? max 120g utsläpp väl?
Gas, etanol, eller <120g gäller för att få köra på Arlanda.

Sen måste du köra för ett riktigt taxibolag ändå, annars hamnar du i kön längst bort dit ingen går.
Brainy skrev:
sarren skrev:Hur ska man veta vad arlanda syftar på när dom säger miljöbil då?
Gissar på samma krav som staten ställer på miljöbil? max 120g utsläpp väl?
Har haft en miljöbil själv, en bensin/Gas miljöbil som räknades som miljöbil och slapp tullar osv i Stockholm.
Den räknades ju fortfarande som miljöbil oavsett om man tanka den med bensin eller inte.
Där räknades i alla fall inte på utsläppet.
Fanns en ratt för tre olika gastyper, gas 1 gas 2 och gas 3. Lite beroende på var gasen kom ifrån.
Vanligast var 1:an, dom andra var mer undantag i nödfall som jag förstod enligt instruktionsboken.
andreas_lofgren skrev:Gas, etanol, eller <120g gäller för att få köra på Arlanda.

Sen måste du köra för ett riktigt taxibolag ändå, annars hamnar du i kön längst bort dit ingen går.
Så egenföretagare med miljögodkända bilar är förbjudna eller arlanda försvårar för dessa, det bryter ju i så fall mot konkurenslagstiftningen rätt grovt.
Hur kan dom göra så ostraffat?
Längst bak i kön är annars rätt naturligt att hamna när man kommer till ett ställe med kö, eller finns undantag?
Du hamnar i "friåkarkön" (den femte längst bort) och får stå med skrikande gubbar i ruttna Mercedes från 90-talet som tar 1500 spänn för en körning från Arlanda. Inga resenärer som inte är blinda eller döva går bort dit.
andreas_lofgren skrev:Du hamnar i "friåkarkön" (den femte längst bort) och får stå med skrikande gubbar i ruttna Mercedes från 90-talet som tar 1500 spänn för en körning från Arlanda. Inga resenärer som inte är blinda eller döva går bort dit.
Av vilken anledning skulle man inte få ställa sig i dom stora bolagens kö med en ny Dacia Logan MCV 119 g utsläpp, som dessutom kan köra för ett pris på 70 kr/mil, där en mercedes E kör för 100 kr/mil.
Uppfyller alla krav på miljö osv.
http://www.dacia.se/sv/modeller/logan-m ... trustning/

Vad skulle dom göra om man ställer sig där ändå och erbjuder ett mycket lägre pris till kunderna?
Man måste ju få kriga för sin överlevnad.

Mercedesar från 90-talet kan ju inte vara miljöklassade, med utsläpp under 120 g.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.