Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
mellan vilka värden ligger turbomätaren? d.v.s. 0 bar till 1 bar, där .5 bar skulle vara mellan det vita och svarta området på mätaren, exempelvis. sitter på en 855 -95 T..

Vh Silver
av HD
0 bar är på skarven mellan svart och vitt.
Max skala är 1 bar om jag inte minns fel
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
HD skrev:0 bar är på skarven mellan svart och vitt.
Max skala är 1 bar om jag inte minns fel

1 bar låter lite mycke, me tanke på att ja allti kommer upp dit å laddtrycket ej är ställt :S
Användarvisningsbild
av calle_g
Skarven mellan det vita och svarta är atmosfärstryck, d.v.s. 1bar eller med andra ord nolltryck sett från turboperspektiv. När mätaren är i det svarta fältet jobbar motorn med undertryck, d.v.s. suger i sig luft till skillnad från det vita fältet då den tvångsmatas från turbon. Om turbon i så fall laddar 1bar så är det egenligen 2bar totalt.
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
calle_g skrev:Skarven mellan det vita och svarta är atmosfärstryck, d.v.s. 1bar eller med andra ord nolltryck sett från turboperspektiv. När mätaren är i det svarta fältet jobbar motorn med undertryck, d.v.s. suger i sig luft till skillnad från det vita fältet då den tvångsmatas från turbon. Om turbon i så fall laddar 1bar så är det egenligen 2bar totalt.

okok. hur mycket går den upp på den vita fältet då? mätt i "turbotryck"...
av perzy
Orginal turbo laddar ca 0,6 bar har jag för mig.
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
perzy skrev:Orginal turbo laddar ca 0,6 bar har jag för mig.
ok tack, låter rimligt :)
av TomasL
En orginal T5'a laddar ca 0,6-0,65 bar. När du har fullt laddtryck så skall tryckmätarens visare peka på lite drygt halva det vita fältet. Ute i änden på det vita fältet är det 1bars laddtryck och vid skarven mellan svart och vitt är det 0 bars laddtryck.
av 740wennberg
TomasL skrev:En orginal T5'a laddar ca 0,6-0,65 bar. När du har fullt laddtryck så skall tryckmätarens visare peka på lite drygt halva det vita fältet. Ute i änden på det vita fältet är det 1bars laddtryck och vid skarven mellan svart och vitt är det 0 bars laddtryck.

Är det verkligen så?

Min har ett ladd på 0,8 och den visar max då den laddar det. min polares laddar 0,65 o den visar max också.

så.

Så, den visar väll bara när det är fullt laddtryck? och inte kunna räkna ut vilket laddtryck man har?

Dåligt beskrivet, vet.

/Daniel
av TomasL
740wennberg skrev: Är det verkligen så?

/Daniel
Ja, så är det.

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]