Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Variosboy skrev:Tycker det är intressant att höra folk prata om staten som någon annan, eller en grupp som tar allt ifrån andra!?
Det är ju faktiskt så att staten är alla som är svenska medborgare..
Javisst, men det är bara ett visst antal personer som bestämmer hur resurserna ska fördelas. (det är dessa jag kallar staten)
Vill vi betala för autobahn i norra norrland där det åker en bil om dagen på?
Eller betala för underhåll av elnätet i samma norra norrland?
Betala för all byrokrati och mellanhänder på handel som gynnar samma stat?
Som det ser ut i dag försörjer 10% arbetare 90% av befolkningen, av dessa 90% vill alla framföra statens och samhällets behov av sig själva, genom tjänster som ingen behöver, men ändå tvingas betala för.
Våga gissa hur många vattenfall försörjer.
Gissa även hur många energiskatten försörjer.
Alla är bidragstagare som försöker få sin sysselsättning att framstå som nödvändig.
Vem är skyldig till att svensk industri gick åt skogen om inte priset på bostäder och energiskatten?
Som sagt tidigare, skulle bostadspriset ligga på 15 kr i månaden och energiskatten på 0,5% i stället för 80-90% skulle sverige haft en industri med många arbetare.
Som i dag i stället sitter och agerar mellanhänder på handeln.
Om man ska välja fet MB, varför inte Landrover Defender i stället?
Som dessutom är så krocksäker att det blir bara skrotmos av mercedesen om dom skulle krocka, och knappt en repa på Landrover Defendern.
Så man kan inte säga att man ska skaffa Mercedes för bättre säkerhet för passagerarna utan att ljuga.
sarren skrev: Som det ser ut i dag försörjer 10% arbetare 90% av befolkningen, av dessa 90% vill alla framföra statens och samhällets behov av sig själva, genom tjänster som ingen behöver, men ändå tvingas betala för.
Med all respekt, jag tycker att du snackar i nattmössan nu. Vi är ett samhälle där alla är beroende av varandra. Utan produktion kan tjänstemännen gå hem men utan tjänstemännen så kan ju de kollektivanställda också gå hem. Utan läkarsekreterare hinner läkaren inte med alla patienter som behöver hjälp. Utan IT-personal som håller systemen igång kan vi lägga ned hela internet inkulsive det här forumet. Enkelt förklarat. Sedan finns det självklart arbeten som man kan ifrågasätta och många gör gärna det om arbeten de själva är fjärran ifrån. Jag är inte rätt person att döma om någon behövs eller inte behövs då jag vet för lite om saken. Jag tror att det finns ett utrymme även för verksmahetskonsulter även om en IF Metalls klubbordförande på Svennes Plåt & Mekanik AB inte tror det. så att kategoriskt påstå att 90% av den arbetande befolkningen framför sitt och samhällets behov av sig själva genom tjänster ingen behöver, är i mina öron rent skitsnack eller i bästa fall ett uttryck för ren och skär oförståelse och okunskap. Oförståelse och okunskap är tyvärr en dålig kombination om den får för mycket att säga till om.

Så... inget illa menat, men där fick du min syn på samhället är uppbyggt.
Den här diskussionen är alldeles för långt utanför diskussion kring själva bilarna nu. Gå tillbaka till det ämnet eller så låses tråden.
Om en Mercedes E klass kan gå för 100 kr/milen, går Fård Focusen för 75 kr/milen.
Personligen skulle jag välja att åka med Fård Focusen.

Får jag höra andras åsikter..
Vem åker i fården och vem tar mersan?
1 mil spelar ju ingen roll, men 5 mil blir 125 kr i skillnad.

För att få fram dessa siffror har jag räknat på inköpspriset + bensinförbrukning.
Och att bilen håller 50.000 mil.
Försäkring och servicekostnader har jag likställt för bägge bilarna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:Helt rätt. När jag jobbade på ett företag så att jag åkte till Köpenhamn titt som tätt åkte jag både Audi A8 och Mercedes S-klasse som taxi. Danskarna var inte bara trevliga, de kunde det där med ståndsmässig taxi också. :mrgreen: Nu var det i och för sig inte så många danskar som körde taxi, men taxibolagen visste vad kunderna ville ha.
Det är ju skitlätt när åkarna får bilarna gratis i danmark.

De slipper den tokhöga accisen på nya bilar och efter 3 år kan de sälja bilen till privatperson för exakt samma summa som de själva köpte bilen ny för.

Tänk på att köpa miljöbil om du kör på vissa ställen, du är ju tex portad på arlanda om du inte har miljöbil.
Vad menar du med miljöbil?
Är inte en disel som drar en fet taxibil på 0,5 liter/mil blandad körning miljöbil?
Ser ut som Arlanda har hittat på ett sätt att plocka taxi på pengar, genom utfärdande av tillstånd som givetvis kostar pengar att få,
det blir ju kunden som får betala extra som vanligt.
Som om det inte redan är tillräckligt dyrt att åka taxi, och medalj har dom fått.

Miljöbil står det, men inte vad dom menar med miljöbil, så man kan ju få en otrevlig överaskning om man köper en disel.
Senast redigerad av 1 sarren, redigerad totalt 0 gånger.
sarren skrev:Vad menar du med miljöbil?
Är inte en disel som drar en fet taxibil på 0,5 liter/mil blandad körning miljöbil?
Är inte bilen rätt miljöklassad är du rökt vid arlanda och får stå i skamvrån, (du puttas bakåt i taxikön på vänte-parkeringen för taxibav luftfartsverket)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Jag bytte remmen idag. Hade ingen 11,9x1013 hemma.[…]

Hej! Undersökte mina skivor idag och ins&arin[…]

Jag har haft separat hela tden, först enklare[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Idag efter några lager med klarlack https:[…]