Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Bosa skrev:Skrev det i min tråd men skriver det här också. Min Volvomek ringde idag och talade om att han hittat en bulletin för just förarstolen, var meningen att jag skulle lämna i bilen idag men tid var en bristvara. Det som ska åtgärdas är att en nit i stolen ska borras ur och ersättas med en skruv, tydligen orsakas knakandet av en taskig nit. Får förhoppningsvis lämna in bilen till veckan, ska bli intressant att se om det löser problemet.
men niten gäller väl inte "p1" stolarna?
Användarvisningsbild
av Bosa
CarMan skrev:men niten gäller väl inte "p1" stolarna?
Vet ej, jag bara återgav det som Volvomeken sa till mig. Återstår att se om det löser problemet, om inte så snackades det förut om att byta ramen i stolen. :)
Användarvisningsbild
av Rogge-Johansson
Hemgårn skrev:De är iNNNdioter på Volvo. Daewoo lär snart gå om i kvalitet.
Finns många kunder som är idioter med ska du veta :wink:
Och trevligt att du drar alla över en kam :evil:
av Hemgårn
Rogge-Johansson skrev:
Hemgårn skrev:De är iNNNdioter på Volvo. Daewoo lär snart gå om i kvalitet.
Finns många kunder som är idioter med ska du veta :wink:
Och trevligt att du drar alla över en kam :evil:
Man gör vad man kan. ;-) Men seriöst. Att till och med stolarna blir fel på splitternya bilar i 250kkr-klassen är löjligt.

Och med "De är iNNNdioter på Volvo" så menade jag de ingengörer/designers/beslutsfattare som snålade in på materialkostnaden för stolskonstruktionen och satte ditt en liten pjäs som antagligen kunde ha varit av bättre kvalitet. Hade de gjort sitt jobb hade inte det här hänt, så enkelt är det. Och kom inte och säg att det blir så här ibland, att det inte går att förutsäga hur en bil ska bli när den är färdig. De kan nog testa varenda liten sak i detalj och med medvetna val sparar de säkert in xxxxxxxkr på att montera in en substandardkomponent i hopp om att den håller garantitiden ut innan den pajjar. Krängsningsstag/hämmare i framvagn/bakvagn? Knarr i förarstolar? Listan är nog längre men... sätter de in bra grejer direkt spar de nog mer än de gör på att fulsnåla in substandardgrejs i konstruktionen. Ren gissning från min sida men.. nån uns av sanning finns säkert.

Hoppas att de fixar knarret för er allihopa!
av Daggis2
Knarr i stolen= i-landsproblem.

Sätt på stereon och sluta lyssna efter missljud hela tiden.
av Hemgårn
hehe. jo det är en lösning.
Användarvisningsbild
av Bosa
Daggis2 skrev:Knarr i stolen= i-landsproblem.

Sätt på stereon och sluta lyssna efter missljud hela tiden.
Varför ska jag godta nånting som inte är korrekt när jag dessutom betalat för något som vill vara "premium"? Ville jag lyssna på missljud hade jag köpt mig en 245:a och klappat i två 15"are för att dölja missljuden. ;)
Användarvisningsbild
av Bosa
Hemgårn skrev: Man gör vad man kan. ;-) Men seriöst. Att till och med stolarna blir fel på splitternya bilar i 250kkr-klassen är löjligt.

Och med "De är iNNNdioter på Volvo" så menade jag de ingengörer/designers/beslutsfattare som snålade in på materialkostnaden för stolskonstruktionen och satte ditt en liten pjäs som antagligen kunde ha varit av bättre kvalitet. Hade de gjort sitt jobb hade inte det här hänt, så enkelt är det. Och kom inte och säg att det blir så här ibland, att det inte går att förutsäga hur en bil ska bli när den är färdig. De kan nog testa varenda liten sak i detalj och med medvetna val sparar de säkert in xxxxxxxkr på att montera in en substandardkomponent i hopp om att den håller garantitiden ut innan den pajjar. Krängsningsstag/hämmare i framvagn/bakvagn? Knarr i förarstolar? Listan är nog längre men... sätter de in bra grejer direkt spar de nog mer än de gör på att fulsnåla in substandardgrejs i konstruktionen. Ren gissning från min sida men.. nån uns av sanning finns säkert.

Hoppas att de fixar knarret för er allihopa!
Att många av de småfel som finns definitivt inte ska finnas på en bil i de här prisklasserna anser jag vara självklart. Däremot så tror jag inte Volvo, eller de flesta andra märkena för den delen, monterar något med beräkningen att det "bara" ska hålla under garantitiden. Förlusten för varumärket i sig med många missnöjda kunder är inte något som ett företag med lite vett riskerar självmant.

Det må vara hänt att man jagar billigast möjliga underleverantör men då anser jag att man åtminstone ska ha lite större koll i form av fler regelbundna stickprov för att säkerställa att underleverantören levererar produkter som håller måttet.

Sen kan man ju undra om endel delar ger en större förtjänst av att byta ut eftersom istället för att satsa på redigare kvalitét från början, men återigen så tror och hoppas jag att man försöker värna om sitt varumärke.

Bara mina två enkronor. :)

Sorry for OT-spåret.
av Hemgårn
Håller med föregående "talare" i det att jag hoppas de månar om varumärket Volvo. Nu kanske de som ekonomiplanerar/kalkylerar inte direkt ser resultaten av ett eventuellt underleverantörsbyte förrän folk flugit i taket över dålig kvalitet och delar som bryter samman innan bilen hunnit rulla 1000mil. Jag har blivit cynisk långt innan 40årsåldern och misstänker att mycket görs med mottot: Kör så det ryker, håller det så håller det. Håller det inte så ber vi om ursäkt och pyntar lite reparationer" att ha koll på alla underleverantörer och deras kvalitet är förstås inte det enklaste men som storföretag och Sveriges företags slagskepp bör man nog vara mycket mycket noggrann med det arbetet. Det kanske Volvo också är.

Jag hoppas på Volvo för jag älskar verkligen min V70. Älskade V40n innan också. V40n knarrade inte men hade ett litet sjukt elsystem som dök rejält 2ggr. Nu hoppas jag att min lille V70 03 inte bär sig dumt åt fram över. ;)

Lördag.. mmm
Användarvisningsbild
av CarMan
Niten på P2 stolarna som kan de ett ljud i stolen, tror jag inte beror på nån snålhet i matrial. niten är leden för höj & sänkning av stolen, så den kan inte vara stum, för då rörsig inte stolen. sen att det kan uppstå ett ljud är ju bara en sån där grej som måsta prövas fram i verkligheten, går ju inte att se på ritningen!.

som tur är är våra konstruktörer/problemlösare duktiga & har tagit fram en lösning.

jag är fortfarende skeptisk till att detta gäller P1 stolarn

För allt vad jag begriper är det å[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet […]

Inte helt ovanligt att partikelsensorn lägger[…]

Tusen tack! Detta betyder mycket! Undrar om det &a[…]