Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Provocative skrev:Kör ju inte taxi själv. men som kund hade jag blivit förolämpad om de kom i Focus, Skoda eller annat budgetmärke.
Ska jag åka taxi så vill jag åka bekvämt annars väljer jag hellre kollektivt ellr om jag är på fyllan, Abdullassvarttaxi (rostmersa utan emblem ;) ).
Däremot kan jag tänka mig en Prius. Men enbart för miljötänket.
Helt rätt. När jag jobbade på ett företag så att jag åkte till Köpenhamn titt som tätt åkte jag både Audi A8 och Mercedes S-klasse som taxi. Danskarna var inte bara trevliga, de kunde det där med ståndsmässig taxi också. :mrgreen: Nu var det i och för sig inte så många danskar som körde taxi, men taxibolagen visste vad kunderna ville ha.
Ja beige heter det.
Visst är det beige mercedes E klass från Köpenhamn och söderut?
Norrut från köpenhamn är taxi av någon anledning svarta.
Hur som helst kostar en E klass 357.900 kr, även om deras disel drar runt en halv liter kan jag inte få det att gå ihop med hjälp av siffror.
Hur denna mercedes taxi ska kunna betala sig själv.
Hur skönt kan ett baksäte vara tänker man då.
Om man ska kunna se någon logik här, är det enda vettiga svaret att endast stora taxiföretag kan erbjuda kunden sådan lyx.
Som jag förstår står dessa bilar polerade till högglans vid arlanda, medans bilar som beställs per telefon håller helt annan kvalitet.
Hur mycket S klassen kostar och även drar per mil i bensinförbrukning bläddrade jag snabbt förbi.
Nej, som nystartare har man inte någon möjlighet att köpa en ny E klass mercedes som jag kan förstå med hjälp av huvudvett.
Dessutom vill banken ha sin del av kakan, som blir större ju högre lånet är.
Om det inte skulle vara så att man får be staten om något eventuellt miljöbidrag special mercedes benz stöd.
Nog har jag kört många olika mercedesar, utan att ha brytt mig om hur mycket dom kan ha kunnat kosta, men inte har jag märkt eller känt att kvaliteten skulle kunna motsvara det utsatta priset.
Hade faktiskt trott att Toyotan skulle vara dyrare än en mercedes, och blev rätt överaskad nu när jag såg prislappen på en vanlig E-klasse.
Inte vet jag vad man ska tro nu.
Det får ju Toyotan att framstå som väldigt vettig, trots sitt trånga baksäte och fula design.
Annars såg jag just en fård focus taxi, och den såg inte alls dum ut, fård är ju duktiga på design, i alla fall på vissa modeller, och focus tycker jag var en av dom.
Kanske finns någon som vet om baksätet är mjukt och fjädrande i fokusen?
Nu när jag tänker på det, har jag ett minne av att baksätet i en mercedes kan vara väldigt stumt.
Ska man vara logisk som spock i startrek och röd som en röding. (Ska inte äta röding mer)
Får man ju mest bil för pengarna om bilen är tillverkad i ett land där levnadskostnaderna är låga, som låg hyra, bensinpris, matpris OSV.
Även om arbetarna får en låg lön kan dom leva gott på den.
Menar, skulle bostadshyran ligga på 15 kr i månaden här Sverige, i stället för på 7000 kr, hade jag ju inte behövt så hög lön som jag behöver.
Då hade man ju kunna få en ny SAAB eller VOLVO för samma pris, eller troligen billigare än en Rodeus.
Det är statens och bankernas fel att svensktillverkat är så dyrt.
Rodius är ju självklart, + att man kan erbjuda kunderna mycket bättre priser än mercedes.
Frågan är hur mycket bättre priser, men det ska gå att räkna ut, så vida inte staten lägger på någon straffavgift på bilen PGA någon påhittad anledning.
Om man inte startar ett aktiebolag på en gång.
Mercedesstjärnan kan man klistra på ratten sen.
De där lyxtaxi-åken var rätt slitna även om de var av senaste generation. Och de var svarta.

Du skriver mycket om bensinförbrukning. Är det en bensindriven taxi du skall ha? Borde det inte vara mer lönsamt med diesel?
Man bör sikta in sig på den kategorin av kunder som vill komma från punkt A till punkt B så fort och billigt som möjligt.
Motorcykeltaxi hade ju fyllt den luckan, i alla fall i rusningstid på dagen, men det är ju olagligt vad jag tror i alla fall.
Mopedtaxi i innerstan hade ju varit ett annat bra alternativ. Väldigt billigt och snabbt och exakt.
En utbytbar pappersduk inne i hjälmen för varje ny kund bara, eftersom det är hjälmtvång.
Billigaste bilen från punkt A till punkt B, sökes.
Hur är det med reservdelar till Rodeus?
Till Focus finns dom i alla fall i mängder.
Du skriver att det är "Statens och bankernas fel att svensktillverkat är så dyrt!".
Jag håller inte med dig om det. Det är i stället den så kallade Avtalsrörelsen, och deras aktörer. (Inga namn eller organisationer). Dom sätter lönekrav och för arbetsfredens skull godtas många gånger deras önskningar. Staten och bankerna följer visserligen med, men det är dom mer eller mindre tvunga till.
Dom som står utanför avtalsrörelsens beslut, dom fria företagarna, hänger ju också på löneläget och driver upp priserna från sitt håll. Inflation kallas en del av detta. Nu har den visserligen varit måttligt låg i Sverige dom senaste 10-15 åren, men "annat var det förr" som det brukar heta. Då klättrade löneökningar ~ 5% varje gång det var avtalsrörelse och priser, skatt och omkostnader följde ju natuligtvis med.
Nu skall vi inte vara elaka mot dig som vill starta taxirörelse. Men jag körde själv taxi för många år sedan. (Bara anställd) Jag hade en viss grundlön per körpass (avtalsenligt). Om jag minns rätt var det 100 kr, eller något sådant? Sedan tillkom 25% på inkört belopp. Det var inget ovanligt på den tiden att den inkörda bruttosumman låg under vad jag skulle ha i lön. Det förekom naturligtvis motsatsen också, men inte regelbundet.
Men du kan ju tänka efter (före). Om du trissar upp priset på dina presumtiva taxikörningar, så följer resten av samhället med i slutändan.
Får inte glömma att stat och bank tjänar på att ha höga bostadspriser i Sverige.
Visst håller jag med om att lönen bör sättas en gång för alla, och sedan hållas där, ska man öka lönen på ett håll, måste motsvarande lön sänkas på ett annat, annars blir det inflation som du säger.
Staten och bankerna tjänar även på inflationen.
Att locka med löneökningar är en morot som i själva verket inte existerar.
I själva verket borde valutakurserna se helt annorlunda ut, det sjuka är att man får så pass många yen för varje krona, en krona som i själva verket inte är värt ett piss.
Fackförbunden som driver löneökningarna vill ju bara berättiga sin egen existens och ta del av arbetarnas medlemsavgifter.
Eftersom dom blivit så pass korrupta genom åren, i stället för löneökningar borde dom koncentrera sig på annat, som arbetsmiljö och liknande.
Arbeten med sämst arbetsmiljö ska givetvis ha högre lön, bäst arbetsmiljö lägre lön. Sänker man lönen på ett ställe i och med förbättrad arbetsmiljö måste den höjas motsvarande på annat ställe med sämre arbetsmiljö.
Ob för nattarbete är ju löjlig för vissa yrken, medans den är skyhög för andra yrken, tyvärr får man ju inte alltid välja som anställd vad man ska jobba med, natt eller dag.
Säger arbetsledningen att, tyvärr har vi bara nattarbete till dig med denna ynkliga OB, inget dagtidsjobb. Då är det något skumt, har själv varit med om detta.
Säger om man väljer att jobba dag för att Ob på natten är så pass låg, och det inte finns dagjobb, måste det ju bero på att dom som jobbar på dagen (arbetsledningen) tjänar för mycket.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]