Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredde8
Tänkte ev köpa en v70 Diesel årsm mellan 06-08 . Med ca 12-16000 mil på mätaren, är det nåt att ha elller nåt särskilt man ska uppmärksamma med den modellen? :D
av Larzan
Jag är väldigt nöjd med min, klart det finns 'egenheter' som man kanske ska kika på, men det mesta gäller nog oavsett bensinare eller diesel.
Men en sak, som är ganska dyr, det är extravärmaren.
Den ska fungera utan skrammel, kan dock ryka till ibland om den får gå korta stunder, drar mycket energi ifrån batteriet så batteriet ska vara stort, starkt och friskt.
Virlvelspjäll-länkage, billig plastsak som är dyr att ersätta, om man tvingas byta mycket. Finns dock en billig ersättare om länkage gått av 'rätt'.
Bränslefilterhållare med förvärmare. Kan orsaka läckage om det bränner sönder hållaren.

Men det är ifrån bil till bil, som alltid, och sköter man om vilken bil som helst kan de rulla länge på våra vägar.
Jag nyttjar originalservice, vet inte om det är det bästa, men vill gärna tro det i alla fall.
Delar köper jag där de fått bra referenser ifrån. Ibland bara original, ibland Biltema osv.
Batteriet är t.ex. Biltemas AGM batteri och bilen startar hur lätt som helst i -20c utan hjälp av bränslevärmaren.

'Vanliga' åtgärder är väl annars.
Leder, bromsar, klonk i framvagnen.. läser man ett tag bland rubrikerna så ser man ganska snart vad som kan ställa till det.
Snart i vår t.ex. så kommer frågor upp om limsläpp av bromsbackar till handbromsen, fälgar som sitter fast, Volvos "skitlåsbultar", m.m.

Något som ÄR bra att försöka få tag på är en bra felkodsläsare irån BSR, s.k. PPC1,2 eller 3 så du kan läsa av felkoderna på enheterna på bilen och därigenom få vägledning tillsammans med forumet hur man bäst åtgärdar ditt uppkomna problem.

Nå, det var väl en del.

Ska man vara petig, så är avgasupphängningen inte av högsta kvalitet precis.
Den brukar man rätt snabbt få byta ut mot Biltemas eller Volvos ersättare.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ska du köpa 2.4d eller D5. Samma motor men olika mjukvara, rätta mig om jag har fel. En del med D5 185Hk motorn och automatlåda har klagat på hög förbrukning 0,,75l/mil och uppåt. Automaten använder inte det fina bottenvridet i m otorn utan växlar heller ned. SKall väl tydligen finnas någon fix. Annars som nämnts ovan virvelspjäll och batteri. Sedan är det det gamla vanliga på Volvo och de flesta andra bilar också. Rostiga bromsskivor, klonkande framvagn bussningar till länkarmarna mm.
Tänk på att vid 16000 mil kommer ett kamremsbyte som inte är så billig service att göra om man precis köpt bilen och inte kalkylerar med detta.
av fredde8
Ok, är det alltid kamremsbyte vid 16 tusen mil eller olika för modellerna? Har fått för mig 12 tusen på nån modell.

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]