Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eijo
MattiasD skrev:
KKR skrev:Var tankar du "sommarblandning" nu?
Sist tankade jag på St1 Tallboda och när jag läser ur etanolhalten via bilens OBDII verkar det ha varit sommarblanding av E85. Men egentligt är jag inte helt säker tillförlitligheten så nästa gång jag tankar ska jag ta ett bränsleprov för en jämförande mätning.
MattiasD, jag har också blivit lite fundersam på noggranheten. Ska bli intressant att höra vad du kommer fram till! Jag har också fått för mig att bilen inte mäter kontinuerligt, utan bara en stund efter att tankluckan varit öppen (eller om nivån ökat i tanken?). Har inte verifierat att det är så, men OBD värdet verkar vara misstänkt stabilt när det gått ett tag efter tankning.

Utgående från OBD värdet så är min slutsats att de flesta mackar säljer 85% soppa istället för 75% soppa såhär års i Göteborgsregionen. Några verkar sälja mellanting, och nån enstaka "riktig" viter 85 som borde ha 75%.
av MattiasD
Tankade idag med eftersom den var svinkallt tog jag inget bränsleprov i dunken. Det får bli nästa gång. Enligt OBDII har jag 85,1% etanol i tanken. Den här gången tankade jag på St1 vid Max i Linköping. Jag har absolut inget emot sommarblanding. Bilen fungerar utmärkt ändå. Det som stör är den fulhet bränslebolagen visar. Men jag har ändå valt att ligga lågt tills jag gjort mätningar för att verfiera bilens mätning.
av pumpnasare
Hej
Sitter på Grand Hotell i Gällivare (ja det heter så) efter resa på 80 mil Temp -3 till -35 grader utan problem.
Men vi får se imorgon kl 07 om det blir assistans service. E85 i tanken och -33 grader.
Papport kommer
av Nian
pumpnasare skrev:Hej
Sitter på Grand Hotell i Gällivare (ja det heter så) efter resa på 80 mil Temp -3 till -35 grader utan problem.
Men vi får se imorgon kl 07 om det blir assistans service. E85 i tanken och -33 grader.
Papport kommer
Ska bli intressant att höra.
av pumpnasare
Nian skrev:
Papport kommer
Ska bli intressant att höra.
2,5FT My 09an gick 14500 mil i min ägo utan att knorra, men detta är ju en Ford motor
av MattiasD
Intressant och riktigt kul att du vågar testa gränser :) Jag ser fram emot att få ta del av resultatet imorgon.

Hur kallt var det som kallast med din 2.5FT?
av pumpnasare
MattiasD skrev:Intressant och riktigt kul att du vågar testa gränser :) Jag ser fram emot att få ta del av resultatet imorgon.

Hur kallt var det som kallast med din 2.5FT?
Bilen orörd i 3dgr mellan -20 till -25 grader, startade direkt
av Mwi
Papport kommer
Några Ot frågor
1. Hur långt kommer du på en tank, det ju lite avstånd där uppe mellan mackarna?
2. Använder du värmare eller är det kallstarter?
3 Hur funkar sportchassit på isbarken? Själv tycker jag det studsar rätt bra med std.chassi.
Ps. Kvällsmaten är rätt bra på Grand Gällivare.
av pumpnasare
Tankade i Sundsvall igår och fyllde på i Piteå 46l och 53 mil.
Hemma är det varmgarage kontoret värmare. kundbesök och vissa hotell kallstart.
Vissa gånger är det stötigt men det är mest vid vägbulor på vintern (har ej kört på 17"sommarludder ännu)
Ikväll var det krämig pasta med oxfile. kanon gott
av Mwi
pumpnasare skrev:Tankade i Sundsvall igår och fyllde på i Piteå 46l och 53 mil.
Med 2,5 Ft och automat är ju det drömsiffror även när man kör på BF95 :D för tyvärr finns ju inte etanol överallt.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]