NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På min så sitter uttaget under vänster strålkastare i kofångaren. Funkar bra för mig.

Bild

Dogfight
Har beställt motorvärmare från Skruvat.se nu. Fick ett paket idag, men det innehöll 2 Haynesböcker?! Kontaktade dem och de ska skicka rätt...

Förstår dock inte riktigt en sak. Om jag låter kylarvätskan rinna ut när jag drar ut pluggen, kommer väl allt rinna ut? Ska jag låta det rinna ut, installera värmaren, fylla på och sedan varmköra, eller?

Tack för svar!
Senast redigerad av 1 CrossFireX, redigerad totalt 0 gånger.
Låt det rinna ut, montera, fyll på, varmkör och efterfyll. På min xc60 T6 fick jag efterfylla under ett par dagar, tog väl ett tag innan alla luftfickor förvunnit.

/Martin
Så, nu var den installerad! :) Satte kontakten på samma ställe som opA. Hade inte gått att installera som PaS83 då jag har nya fronten och dimljusen ser annorlunda ut. Hade förstört fästena till dimljusen.

Lät det rinna ut, installerade värmaren, fyllde på och varmkörde. Det sjönk så hällde i lite till. Varmkörde igen och lät sedan svalna, nu har nivån stannat tills dit jag fyllde på. Inget läckage :)

Verkar vara OK nu, kan jag använda värmaren? :)
Jag hade provat köra värmaren :)

Hur lång tid tog det om du summerar all tid då du aktivt arbetat? Var det svårt? Några speciella verktyg för pluggen osv?

Om du bor nära Göteborg är du välkommen att montera en på min 2.0D då min dieselvärmare gett upp :)
Bor tyvärr i Malmö :(

Det tog 3-4 timmar om man inkluderar allt arbete, så som att palla upp bilen, saker som måste tas bort och saker som måste installeras och sättas tillbaka. Pluggen sitter med ett stift, bara till att dra ut stiftet (en flat skruvmejsel hjälper) och sedan dra ut pluggen. Att ha ett stort uppsamlingskärl är bra då det skvätter åt alla håll och kanter!

Så svårt var det inte, men jobbigt och trångt var det. Kunde inte få upp bilen speciellt högt, den är dessutom sänkt av Volvo för att spara bränsle. Svåraste momentet var nog kabeldragning, tog lite tid att fundera ut hur man skulle dra den :lol:

O-ringen som medföljer värmaren är förresten för stor, använde o-ringen till pluggen istället (Står i Volvos instruktioner att man ska kontrollera o-ringen till pluggen, är den hel så kan man använda den till värmaren)

Tror jag slänger upp en bild lite senare idag på hur uttaget ser ut.

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]