Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Maccie
Hej,

En nyfikenhetsfråga som jag gärna skulle vilja ha besvarad av någon som verkligen kan tekniken (alltså inte bara "tror").

Om man tar en av Volvos etanolmodeller, kan den - omodifierad - köra på ren alkohol, alltså etanol, av vilket ursprung som helst?

Tex om man har sk 99%-ig läkarsprit, eller lyckas tillverka hembränt av mycket hög renhetsgrad, kan man hälla i det i tanken och köra på enbart detta?

Eller missar jag något här?
av Rådlös
Detta är svårt att besvara för motorn och styrdatorn är konstruerade (inställda) för en blandning etanol/bensin. Visserligen finns det en bred blandningstolerans, den skall ju kunna reglera till Lambda 1 hela tiden. Och det torde innebära att den skall klara mer än 85% etanol. Frågan är bara hur mycket?

Förmodligen har ingen medelbilsvensson varit i tillfälle att pröva detta. Men motorer som är avsedda för i princip 100% etanol har konstruerats av bl.a SAAB (Rest in peace). Men det var ju mer på prototypstadiet. Även andra fabrikat har visats upp. För några av dom har det poängterats att dom inte går att köra på E85. Bara E100 (om vi får kalla det så?)

Om vi vänder på det här med blandningstoleransen, så är det ju så att så gott som alla bilar med katalysator och datorstyrd insprutning klarar en etanolinblandning på minst 30%, utan att bilarna anses vara så kallade FFV-bilar. Detta är faktum även om fabrikanterna säger emot det. Jag själv har 5 års erfarenhet och lika många tusen mil körsträcka, ungefär. Jag blandtankade alltså 30% etanol utan någon som helst åtgärd med motorn. Den bilen går ännu. I dag kör jag en V70 2.0F.

Jag skulle tro att du får mer och bättre svar på http://www.etanol.nu

Ett tillägg: I Brasilien saluförs E96 och det är ju rätt nära din fundering. Jag gissar att dom andra 4% är olika tillsatser.
Användarvisningsbild
av erikn
Rådlös skrev:Ett tillägg: I Brasilien saluförs E96 och det är ju rätt nära din fundering. Jag gissar att dom andra 4% är olika tillsatser.
Är det inte så att så fort du utsätter ren etanol för luft så "suger" den åt sig fukt från luften och blir då 96%, resten vatten? Men det är möjligt att de har tillsatser, jag vet inte.
Användarvisningsbild
av NisseHult
erikn skrev:Är det inte så att så fort du utsätter ren etanol för luft så "suger" den åt sig fukt från luften och blir då 96%, resten vatten?
Stämmer. Med vanlig hantering stannar det vid 96%.
Jag har en gång i tiden lyckats framställa 94% Hojtbränsle... :roll:
av Rådlös
Starkare blandningar finns, men kanske inte lättillgängligt. I mitt förra jobb hanterade jag litervis med 99,98% etanol.
För den som tänker sig att "komma över" detta kan jag säga att det var en fruktansvärd byråkrati med många turer och olika myndigheter. Många inköpare inom den speciella sektorn valde i stället Isopropylalkohol. Ganska likt etanol, men absolut inte drickbart.

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]