NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johp
Hej alla.

Har fått ett litet bekymmer med min motor.
I helgen fick jag ta hjälp av startkablar för att få igång min 2,0d. Kylan hade ju gjort sitt om man så säger..

När jag sen skulle ta en sväng för att ladda upp batteriet så vägrade motorn varva mer än 3000rpm. Kändes som om antispinnsystemet var ikopplat hela tiden, för det gick inte att varva mer än dessa 3000rpm.Det blir dock ingen skillnad när jag kopplar bort det.

Har haft batteriet bortkopplat för att ev ta bort någon felkod som kanske låg och spärrade bilen i något "saftey mode",dock utan något resultat.

Är det någon som har nån ide' vad det kan tänkas vara?

Tacksam för svar. :D
av ptrj
ett igensatt bränslefiltret kan ge denna symptom. när byttes det ut senaste? För du får inget felmeddelande väl?

Förtydligar lite.
En dieselbil fungerar bäst om den alltid är fulltankad. detta för att det bildas vatten i tanken (kemi eller fysik, är bara så). I filtret samlas det därför både kondensvatten samt smuts. Därför är det lätt hänt att bränsle flödet stryps i filtret.
så om du vet med dig att du sällan tankar fullt och ofta ha bilen stående med under halv tank i kyla så är det en stor risk att filtret sätts igen.

lycka till.

peter
av Johp
Tack för svaret Peter.

Tankade fullt i fredags så den var nästintill fulltankad när detta inträffade på söndagen.Har också tänkt på om det kan vara bränslefiltret som är igensatt,för några felkoder har jag inte.

Gjorde den stora och DYRA 12000mil servicen i okt förra året och då borde de väl ha bytt bränslefiltret,så då faller det lite på att det skulle vara just det problemet?

Får väl ringa till verkstaden och boka tid... :(

Vet nån om det finns nåt till dieselbilar man kan hälla i tanken för att lösa upp ev isproppar?
Kan ju även vara tryckgivaren till partikelfiltret. Den sätter ju bilen i limp home mode, du säger att du inte får felkoder(?) är dessa kollade med verktyg, eller menar du i bilens display? Tryckgivaren kan drabbas av kondens vid korta körningar och vad jag förstått fryser membranet sönder pga fukten. Många (inkl mig) med just 2.0D som drabbats av detta problem, fick inget larm i bilens display när det hände, gick inte att varva mer än 2800 varv. 0-100 gick väl på en minut eller så.

Enkelt att byta, sitter till vänster om batteriet, nära bromsvätskebehåållaren sett framifrån. Känner du någon som har likadan motor så kan du ju prova att byta mellan bilarna. En ny kostar runt 1000kr.

Tror inte detta beror på bränslefiltret.
av Johp
dieselputte skrev:Kan ju även vara tryckgivaren till partikelfiltret. Den sätter ju bilen i limp home mode, du säger att du inte får felkoder(?) är dessa kollade med verktyg, eller menar du i bilens display? Tryckgivaren kan drabbas av kondens vid korta körningar och vad jag förstått fryser membranet sönder pga fukten. Många (inkl mig) med just 2.0D som drabbats av detta problem, fick inget larm i bilens display när det hände, gick inte att varva mer än 2800 varv. 0-100 gick väl på en minut eller så.

Enkelt att byta, sitter till vänster om batteriet, nära bromsvätskebehåållaren sett framifrån. Känner du någon som har likadan motor så kan du ju prova att byta mellan bilarna. En ny kostar runt 1000kr.

Tror inte detta beror på bränslefiltret.
Det är just felkoderna i displayen jag menar,och den säger ingenting.Tyvärr känner jag ingen med samma motor så det känns ju lite riskabelt att inhandla en ny tryckgivare bara för att upptäcka att felet inte var där.. :???:

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]