Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hemgårn
CarMan skrev:det som förvånar mig är att "lilla verkstan runt hörnet " inte skäs över att gå o fråga på märkesverkstan vad som kan vara fel på en bil som han har åtagit sig att laga!

det som är ännu konstigare äe ju att han nästan altid får hjälp / vägledning, het gratis av nån anstäld på märkesverkstan, så han kan laga bilen, har har ju tagit ett jobb, varför ska "vi" laga hans bil gratis?
Ska och ska. Valet är väl för fa* den tillfrågade volvomeckens val om han ska hjälpa en lokalkonkurrent eller inte?! Du resonerar ju helt skevt. Jobbar du på en Aukt. Volvoverkstad och har samma snack med dina kunder? *brrrr* Hur ofta har en kund rätt, enligt dig?

Det är ju så att det inte påverkar Volvomeckens lönecheck om han hjälper den lokale konkurrenten/lillmecken-på-hörnet så varför inte hjälpa? De små meckstäderna lär aldrig konkurrera ut en märkesverkstad.

Näe. Oavsett mitt "gnäll" kommer jag lämna in bilen hos Volvo då jag inte kan bege mig på resa bara för att serva bilen. ;-)
Senast redigerad av 1 Hemgårn, redigerad totalt 0 gånger.
av Hemgårn
Blev dubbel. raderar. 8)
Användarvisningsbild
av Truls
En ting som jeg synes burde inngå i servicepakken når man tar storservice på volvo er oppgradering til siste versjon av programvare.

Burde det ikke være i volvos interesse å vite at den bilen de leverer ut har siste versjon? Ville ikke det også gjøre feilsøking m.m mer effektiv når man vet at bilen har siste versjon?
Användarvisningsbild
av CarMan
Hemgårn skrev:
CarMan skrev:det som förvånar mig är att "lilla verkstan runt hörnet " inte skäs över att gå o fråga på märkesverkstan vad som kan vara fel på en bil som han har åtagit sig att laga!

det som är ännu konstigare äe ju att han nästan altid får hjälp / vägledning, het gratis av nån anstäld på märkesverkstan, så han kan laga bilen, har har ju tagit ett jobb, varför ska "vi" laga hans bil gratis?
Ska och ska. Valet är väl för fa* den tillfrågade volvomeckens val om han ska hjälpa en lokalkonkurrent eller inte?! Du resonerar ju helt skevt. Jobbar du på en Aukt. Volvoverkstad och har samma snack med dina kunder? *brrrr* Hur ofta har en kund rätt, enligt dig?

Det är ju så att det inte påverkar Volvomeckens lönecheck om han hjälper den lokale konkurrenten/lillmecken-på-hörnet så varför inte hjälpa? De små meckstäderna lär aldrig konkurrera ut en märkesverkstad.

Näe. Oavsett mitt "gnäll" kommer jag lämna in bilen hos Volvo då jag inte kan bege mig på resa bara för att serva bilen. ;-)
oloialitet mot företaget man jobbar för.....

& vist påverkar det löneschaken i slutändan!!! inga inkomster = inget arbete/ lägre lön

lillskuten htar alla enkla jobb, där man kan tjäna pengar utan att debitera så mycke & den aktoriserade får bara kvar skitjobben, som kostar mycke pengar i specialverktyg & utbildningar, inte lätta att driva runt en verksta då!
av Noodles
Truls skrev:En ting som jeg synes burde inngå i servicepakken når man tar storservice på volvo er oppgradering til siste versjon av programvare.

Burde det ikke være i volvos interesse å vite at den bilen de leverer ut har siste versjon? Ville ikke det også gjøre feilsøking m.m mer effektiv når man vet at bilen har siste versjon?
Håller med!
Borde ingå i en 'fullservice'.
Användarvisningsbild
av CarMan
Noodles skrev:
Truls skrev:En ting som jeg synes burde inngå i servicepakken når man tar storservice på volvo er oppgradering til siste versjon av programvare.

Håller med!
det skulle det säkert göra, om vi inte hade madiat (tidningar & tv program)
dom granskar & jämför, i still med billigaste servicen är bärs, dom titar inte på vad man får för penarna!
räcker ju att läsa har på forumet i en massa trådar! folk letar efter en service som kosta lite pengar, inte den som är billigasti jämförelse vad man får för pengara.
av Hemgårn
CarMan skrev:
Noodles skrev:

Håller med!
dom granskar & jämför, i still med billigaste servicen är bärs, dom titar inte på vad man får för penarna!
räcker ju att läsa har på forumet i en massa trådar! folk letar efter en service som kosta lite pengar, inte den som är billigasti jämförelse vad man får för pengara.
snålservare är dumma i huvet. Jag betalar gärna 3000 spänn för en service men då SKA mecken tamejfan inte "GLÖMMA" en enda sak. Jag som betalar 3000kr ska inte BEHÖVA be att få serviceboken ifylld, allt ska göras utan idiotkommentaren "Vi glömde".

Gör mecken sitt jobb så skiter väl många i vad det kostar. ;)
av zenobia
Kan inte säga det bättre själv!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Noodles skrev:
Truls skrev:
En ting som jeg synes burde inngå i servicepakken når man tar storservice på volvo er oppgradering til siste versjon av programvare.

Håller med!

Istället för allt snack...skulle jag som kund uppskatta om volvo kunde ta pulsen på sina kunder och se reaktionen om dom dessutom uppdaterar och kollar felkoder när bilen servas!

Ta som ett exempel: Bilen lämnas på service. Du ber verkstaden åtgärda felen på bilen oavsett kostnad. Dom byter bromsbelägg (även om dessa klarat en säsong till) ((insidersymdromet))

Skulle dom dessutom printa ut felkoderna på bilen, skulle kunden ifråga bli ganska irriterad om felen inte åtgärats...

Nu är det säkert många "kunniga" som anser att det inte alltid är fel bara för att systemet loggar, vilket är sant! Men om samma fel loggas varje gång, så skulle till och med den minsta verkstaden börja fundera!
av zenobia
Enda anledningen till att dom INTE gör en "total upgrade" vid varje service är...

...att Volvoverkstaden skapade eventuella följdproblem när dom uppgraderade programvaran i bilen. Det finns alltid ett gäng kunder som stenhårt kommer att hävda att jag hade inte problem med pryl X innan ni uppgraderade. Ni gjorde sönder, ni lagar!

Att det sedan skulle finnas 999.991 nöjda kunder (som vissa är stenhårt hävdar) är ointressant i den diskussion som kunden kommer att föra. Om det nu dessutom är så att 999.991 kunder är nöjda så kommer dom aldrig att säga nått för dom märkte troligtvis inte av någon förbättring efter "total upgrade".

I all serviceverksamhet brukar sällan det goda höras, snarare hörs det onda betydligt mer.
  • 1
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.