NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av caisen
Har en v50 2.0d -07 som helt plötsligt börjat krångla när det gäller starten.. jag körde bilen senast i fredags och då funka allt som det skulle,
igår ville den inte starta och jag tänkte, fine det är ju faktist upp emot 35 minus så det gör ingenting.. idag (-20) så vill den inte heller starta, och dieselvärmaren ville inte heller hoppa igång då den sa " låg batt spännning" så jag tänkte att jag skulle kabla igång den men då när jag börja med det så sa den "el spärr i, se manual" kolla i manualen och såg då att det handla om nycklarna..så ja börja fundera, kan nycklarna avkoda sig på nått vis eller nå sånt tok?

Det finns säkert nån här som har bättre koll än va jag har då ja inte är allt för teknisk.. vad ska jag göra? ska jag koppla bort batteriet och sen sätta dit det igen och sen prova igen? eller va ska ja göra?

Redigerade rubriken så den uppfyller kraven enl forumsreglerna
/Moderator Tomas88
av Hakan975
Vintern sliter hårt på batteriet och är det 5 år gammalt behövs inte mycket för att det ska frysa sönder. Dessutom drar dieselvärmaren massor av ström när den går så min gissning är att du behöver ett nytt, fräscht batteri. Man får underhållsladda om man kör korta sträckor och parkeringsvärmaren när bilen står. Det man skulle önska är en voltmätare/amperemätare i dieselbilar med värmare monterad.
När batterispänningen är låg kan du få många konstiga felmeddelande i displayen. *Halvljus behöver service', 'Batt spänning låg' och annat skumt.
av ptrj
Håller med föregående.. Min både fick och gav psykiska problem i fjol, -32 grader. Allt från ABS, Krockkudde, motorsystem till styrservo. plockade in batteriet i värmen och laddade fullt. sedan fick jag igång värmaren en timme och körde en längre sväng med en mindre begåvad bil. Efter en natt i varmgarage så fungerade allt igen.
Har själv bytt batteriet efter det. 4 år & 8000mil. Tror att mitt tog skada då de var väldigt långsam att stabilisera spänningen.

Nu laddar jag mitt batteri så ofta jag kan, då jag inte vill lämna batteriet svagt i kylan igen.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]