Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mkjohnsson
Hej,

Ny här på forumet! :)

Skulle starta min S60 imorse och motorn startar men stannar direkt när jag börjar backa och detta upprepar sig typ 3 gånger innan den vägrar starta alls. Till saken hör att den står parkerad i ganska kraftig lutning åt vänster. (den lutar åt sidan alltså) och det är ca 10liter bensin kvar i tanken. Spontant så tänkte jag fylla på en dunk med soppa och fylla på och sen försöka starta igen. Men någon här på jobbet sa att man ska vara försiktig med det för att man kan skada bilen. Någon har tips på vad jag ska göra?
Användarvisningsbild
av Loner
Det låter inte helt omöjligt att du har för lite soppa i tanken så lutningen gör att det inte kan komma fram nått till "röret".

/L
Användarvisningsbild
av mkjohnsson
Precis vad jag antar är felet. Men min kollega här snackade om att jag måste få ut den på plan mark och sen fylla på soppa och sen göra något med tändningen samtidigt som jag gasar vid något specifikt tillfälle för att nollställa någon krets. Driver han bara med mig? :)
Användarvisningsbild
av Loner
mkjohnsson skrev:Precis vad jag antar är felet. Men min kollega här snackade om att jag måste få ut den på plan mark och sen fylla på soppa och sen göra något med tändningen samtidigt som jag gasar vid något specifikt tillfälle för att nollställa någon krets. Driver han bara med mig? :)
Njae, tror nog att det räcker att få ut den på plan väg, men lite mera soppa skadar ju inte.. :roll:

/L
av apan_jocko
Råkade ut för precis samma sak (har iofs en V70) , bilen var parkerad i lätt nedförslut. Den gick igång men dog på en gång, skvätte i ett par liter och sen var saken biff. Dåligt iofs men det verkar vara en "feature".

/ aj
av cme
Vad jag har hört är detta ett känt problem. Uppstår om man har lite soppa i tanken. I mitt fall trots att jag har 120km körning kvar (10-12l). Verkar inte spela nån roll om man står plant eller inte utan om man står länge (=över natten). Har hört någonstans att det är nån backventil eller luft som drar in i tankens pickup. Skulle gärna bli av med problemet själv.

CME
Användarvisningsbild
av G-kraft
Har också hört talas om detta problem med lutnings parkering och lite soppa kvar i tanken,,bäst är att alltid ha tillräckligt med bensin så att det inte upprepar sig, men har även hört att det är skadligt och ha bilen lutande var dag...
av Bengt A
Japp så är det ! En XC70 (och kanske V70 mfl) går inte att parkera i nedförslut med mindre än 12-13 lit i tanken !
Däremot går uppförslut bra. Robert Collin noterade detta i ett test av beg XC70 i aftonbladet för nåt år sen. Jag har en sluttande garageinfart och råkar ut för detta nån gång i månaden när jag glömmer bort att det är lite i tanken. Om jag fyller i 2-3 liter från en dunk, startar den direkt.
Allt detta på en bil som kostar bortåt 400.000 kr ! Nån ingenjör fick väl en stroke nånstans på ritningsstadiet...........
Användarvisningsbild
av _Rick_
Finns garanterat nån lösning hos volvo på det. Typ ett annat 'sugrör' för tanken eller så.
Användarvisningsbild
av elmuppo
_Rick_ skrev:Finns garanterat nån lösning hos volvo på det. Typ ett annat 'sugrör' för tanken eller så.
Nej det är mjukvaru uppdatering som gäller! Man ändrar så att den varnar tidigare för lite bensin:)

Det blidde en Autel AL549 som kommer nästa ve[…]

Är det någon som vet vilken BT versio[…]

Hej. Köpte mig en beg Volvo V60 T6 i slutet […]

Såvitt jag vet ska multirem bytas samtidigt […]