NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krumiluren
Hejsan jag har en Volvo V50 2,4 årsmodel 2007.
Jag undrar vad det är som skiljer 2,4 ( 140 hästar ) och 2,4i ( 170 hästar ) åt.

Vet någon om det bara är programvaran eller om det är något mer som skiljer dom motorerna från varandra.
Och vet någon om hur man kan få tag på och om det går att lägga in 170 hästars motorns programvara i min 140 hästars.
Och om det går finns det någon som kan hjälpa mig med det, för jag tycker den är slö när man ska dra något efter den..

Tacksam för svar. Krumiluren.
Användarvisningsbild
av Bridgemeal
Vad jag minns så är det nåt spjäll i motorn som inte är fullt öppnat på 140-hästarsvarianten, och på den andra så är detta spjäll fullt öppet. Jag tror att det går att fixa med programvara, testa att Googla lite på nätet så lär du hitta både lösningar och var dessa lösningar finns. :)
av Lövet
Du kan hitta exempelvis hos BSR. Tror det är 188hk det blir.

Motormässigt är 140 och 170 hk helt identiska förutom programvaran.
av Krumiluren
Jag har googlat på det men hittar inget någon som kan vara bussig och tala om adressen på den sida dom hittat ang detta.
Mvh Krumiluren.
av Lövet
av Krumiluren
Tack, men nu var det inte det jag hittade utan att ändra till orginal 170hästars programvara på min 140hästars, det var det jag inte hittade ....Men tack ändå, för bsr hittade jag.ler.
av Lövet
Det kommer du inte kunna göra. Du använder däremot samma programvara som en chippad 170hk och får 188hk istället.

Här är programvaran du ska ha: http://sv.bsr.se/products/t885/
av Lövet
Det får jag härifrån där exakt samma motor utvecklar 188hk istället: http://sv.bsr.se/products/tuning-kits/v ... -2012/2.4/

Hmmm, man undrar ju varför. Jag misstänker nästan tryckfel nånstans.

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]