NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Hej på er.

Min motorvärmare har gett upp sedan några dagar tillbaks, märkte det nog först igår... Har nu kollat felkoder och det är några stycken.
Skulle behöva eran hjälp med felsökning, lokalisering samt byte å pris av delar.

Nu kommer MYCKET text, hoppas ni orkar läsa.

CPM-4001
Vid uppstart av värmaren aktiveras bränslepumpen. Om styrenhet tillsatsvärmare (CPM) inte detekterat någon flamma efter 90 sekunder, gör värmaren ett nytt startförsök. Om även det andra startförsöket misslyckas, avaktiveras värmaren och felkoden sätts.
Om värmaren stängs av och sedan åter aktiveras kommer styrenheten att göra ett nytt startförsök.
Efter 10 detekteringar av felkoden i rad låser sig värmaren och felkoden sätts.
Felkoden är diagnostiserbar vid uppstart av värmaren och bränslepumpen aktiverad.
Felorsak
Skadad flamvakt.
Igensatt bränslefilter.
Skadad värmare.

CPM-4101
Om styrenhet tillsatsvärmare (CPM) registrerat att felkod CPM-4001 har uppstått 10 gånger i rad, sätts felkod CPM-4101.
Styrenheten kommer inte att kunna aktivera värmaren förrän felkod CPM-4101 raderats.
Felkod CPM-4101 är diagnostiserbar vid tändning på.
Felorsak
Skadad flamvakt.
Igensatt bränslefilter.
Skadad värmare.

CPM-1308
Om styrenheten registrerar för låg signal på ledningen från värmarfläkten sätts felkoden.
När felkoden sätts stängs värmaren av. Om värmaren åter aktiveras kommer värmaren att göra ett nytt startförsök.
Felkoden är diagnostiserbar när värmaren är aktiverad.
Felorsak
Fläkthjulet till värmarfläkten har fastnat/kärvar. Kan bero på fastfrysning eller smuts.
Skadad värmarfläkt.

Sedan har jag även denna felkoden:
Kontroll av luftläckage, styrenhet tillsatsvärmare (CPM)
Om kund har problem med att bränslevärmaren inte fungerar optimalt kan problemet bero på luftläckage.

Troliga symptom vid luftläckage är:
Misslyckade startförsök av bränslevärmaren.
Rökutveckling från bränslevärmare vid stillastående eller efter körning en kort sträcka.
Felkoderna CPM-4001, 4208, 4308 eller 4101 är satta.

Rökutveckling har jag haft mycket av så den bekräftar jag direkt!
Felkod 4001 och 4101 är satta enligt ovan.

4001 och 4101 deaktiverar värmaren helt och den ena felkoden måste tas bort innan värmaren kan fungera igen. Men jag vill försöka hitta något ev. fel innan jag nollar felkoderna.
Jag vill helst mest tro på skadad flamvakt men vet inte vad det är, vad den sitter, vad den kostar, svår att byta? Bränslefiltret är precis bytt av Volvo.

Finns det några enkla test jag kan göra själv eller är det bara å lämna in bilen till någon firma som håller på med sådant?

Är det svårt att byta ut hela enheten som sitter vid torpenväggen? Tänkte om man vågade chansa å köpa en beg. enhet.
av Gusse
Hej Rodi,
ett gott råd. Fixa dieselvärmaren fort som f.....
1,6D är superkänslig på kallkörning. Fråga mig, jag har en 05 med 13k mil med 4:e (ja, du läste rätt, fjärde) turbon i och nu gick den också tidigare i veckan :x .
Produktutvecklingen sker hos Dig och mig och Volvo och Volvia är generösa med garantierna, hittills.
av ptrj
http://www.youtube.com/watch?v=14SUSxfP ... re=related se 3:05 & 5:02 om du inte orkar titta på hela. :)

http://www.eberspacher.com/downloads/te ... hnical.pdf sidan 6. del 6. flame sensor.

http://www.eberspaecher.se/servlet/PB/m ... index.html serviceställen i sverige.

har inte gjort det själv. men kollade på när ett webasto service ställe kollade igenom/rengjorde min eberspracher d5ws. Volvo, som jobbar för en bättre miljö, kan bara byta ut hela brännaren. jobbigaste delen är luftningen av kylvattnet efteråt.

Blir lätt att brännaren sotar igen om man inte långkör den då och då. sen så ska du aldrig stänga av bilen när pumpen tickar i bakvagn. då vädras inte brännaren ur riktigt.
Verkar vara ett jobbigt jobb för oss som inte kan eller inte är vana.

Har mailat några företag nu och hoppas på bra svar ang. detta.
Hela enheten kostar runt 6000:- begagnad så detta lär nog inte bli billigt...

MÅSTE man ha tillsatsvärmaren/motorvärmaren? Är det extra skadligt för en dieselmotor om inte denna fungerar?
av ptrj
Skickade fel länk..
http://www.termomarin.no/pdf/eber/Hydro ... rasjon.pdf Läs bara på så ska du se att det ordnar sig.

Om jag var i din sits och velade mellan att laga/rengöra eller köpa beg. och byta själv. Då skulle jag börja med att försöka laga/rengöra. Vad gör det för nytta att köpa beg. och hamna i samma sits igen om ett år? Nu får du ju istället en brännare som är i skick som ny.

http://www.fordonsekonomi.se/upl/files/37129.pdf sidorna 50-51.

Packningssats, Glödstift & flamvakt kostar under 1000:- med frakt.
Vill du även göra jobbet riktigt och byta ut luftfläkten också så blir det säkert 700:- till. Ingen aning om vad motorn kostar. Men är den kraftig och samtidigt hålla för värmen så är den säkert dyr.

Jobbigaste proceduren är fortfarande att lufta systemet när du är klar. Och det har du beskrivet i Vida.
av PaS83
Gusse skrev:Hej Rodi,
ett gott råd. Fixa dieselvärmaren fort som f.....
1,6D är superkänslig på kallkörning. Fråga mig, jag har en 05 med 13k mil med 4:e (ja, du läste rätt, fjärde) turbon i och nu gick den också tidigare i veckan :x .
Produktutvecklingen sker hos Dig och mig och Volvo och Volvia är generösa med garantierna, hittills.

Märkligt, har två 1,6D utan bränslevärmare, där är ingen turbo bytts alls. Sammanlagt har dom rullat närmare 33.000 mil (19.500 och 13.500)
Då behöver det kanske inte behöva bli jätte dyrt att få den lagad/renoverad hos en återförsäljare eller dyligt, om man jämför mot Bilia som byter ut hela skiten typ.

Frågan är hurvida det är är skadligt eller inte att inte ha motorvärmaren/tillskottsvärmaren?

Tog bort felkoderna igår för att prova. Värmaren började då fungera igen men med en jäkla massa rök. Idag så har den slutat fungera igen. Har dock inte kollat på dem nya felkoderna ännu men misstänker att det är dem samma.

Har jag tur så är det en luftläcka som skapar alla mina problem.

Hopaps på bra svar under veckan på vad det kan kosta att felsöka och ev. laga den.
ptrj skrev:Körde du den tills att den stannade självmant efter 60 min. Eller stoppade du den manuellt?
Inget av det. Ville bara igång den (specifikt tillsatsvärmaren). Den som hjälper motorn att hålla rätt temperatur samt få upp tempen snabbare.
Så just den separata motorvärmarfunktionen körde jag inte. Nu fungerar inget av det igen.

Känns inte som att jag klarar ta ut enheten själv för att kolla på den, så mitt hopp ligger till någon firma som klarar det till vettig peng.
När jag väl använt motorvärmaren så har jag alltid låtit den köras tills den stannar.
Anliggande frambroms 740

Jag plockar isär och smörjer glidpinnar,[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]