Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Nu börjar det närma sig att nybilsgarantin går ut så imorgon ska jag iväg till Volvo och försöka få lite saker åtgärdade. De problem jag ska ta upp är följande:

1. Fick upp ett felmeddelande på semestern, Antisladd serv. erfordras. Sol och värme ute och hade inte nyligen tvättat bilen.
Har kikat lite i forumet och det pratas om SAS-modul. Fick SAS-modulen utbytt i början av sommaren men det behöver förstås inte betyda att det är fel på denna också.
Byte av SAS-modul eller tillfällighet?

2. Har delläder i bilen och på förarstolen är skinnet så pass slitet att smuts fastnar väldigt lätt och inte det lättaste att få rent, försökte med Volvos lädervård men gick bet eftersom skinnet är slitet. Samt att det knorrar i stolen, kommer från "metallchassiet", oftast när man svänger och ibland vid ojämnheter. Inte direkt premium på en bil som inte ens gått 3500 mil.
Hoppas att få förarstolen utbytt men skulle inte förvåna mig att de skyller på att förra ägaren hade sträva kläder. Kommer dock att stå på mig, V40:n med delläder var i bättre skick efter 23500 mil än denna är efter 3400 mil. Någon som har erfarenhet av liknande?

3. Klonkar i framvagnen ibland allra helst i lägre farter. Såg att det finns kraftigare nedre fjädergummin istället för det som sitter standard. Kanske är lösningen?

4. Lite problem med radion, HU-650. Ibland när jag går från en kanal till en annan via snabbvalsknapparna på stereon så blir det bara tyst, måste välja en annan kanal för att sedan gå tillbaka till den jag valde först och först då hoppar kanalen igång. Eller så väljer jag kanal via ratten efter att ha tryckt på snabbvalsknappen.
Ett exempel som uppstod flera gånger på semestern: Rix programmerad till knapp 4 och P3 till knapp 3. Lyssnade på Rix och tryckte på 3 för P3, tvärtyst och inget hände. Väntade över en minut utan resultat. Fungerade inte att trycka på 3 igen utan var tvungen att trycka på en annan kanal och sedan 3 för att få igång P3. Alternativet var att trycka på 3 och sedan stega tillbaka ett steg via rattfjärren så gick P3 igång, den gick alltså inte till kanal 2 som väntat utan till 3 som redan var vald via snabbval.

Rent spontant känns det som ett byte av HU eller vad tror ni?

Bilen ifråga är en V70 140hk -05. Uppdatering av diverse programvaror skedde i Juni samtidigt som SAS byttes.

Vad tror ní om de olika problemen och mina förhoppningar på eventuella åtgärder?
Nån kanske har varit med om liknande problem och fått det löst?
Senast redigerad av 1 Bosa, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Loner
2) Väldigt vanligt att folk glömmer att smörja sina skinndetaljer... Svågern köpte en XC70 -01, som stolarna såg ut som om dom var gjorda i kartong, snacka som stenhårt och sprucket läder.
Men en rejäl omgång med lädervårdsprodukter så är dom nu fina och mjuka och minimalt med sprickor :)

Rengör noggrant, sen överdosera själva "fettet" och låt sedan stolarna stå och vila nån dag och riktigt dra i sig av fettet. Eventuellt återupprepa tilsl resultatet är nöjsamt.

/L
Bosa skrev:Nu börjar det närma sig att nybilsgarantin går ut så imorgon ska jag iväg till Volvo och försöka få lite saker åtgärdade. De problem jag ska ta upp är följande:

1. Fick upp ett felmeddelande på semestern, Antisladd serv. erfordras. Sol och värme ute och hade inte nyligen tvättat bilen.
Har kikat lite i forumet och det pratas om SAS-modul. Fick SAS-modulen utbytt i början av sommaren men det behöver förstås inte betyda att det är fel på denna också.

2. Har delläder i bilen och på förarstolen är skinnet så pass slitet att smuts fastnar väldigt lätt och inte det lättaste att få rent, försökte med Volvos lädervård men gick bet eftersom skinnet är slitet. Samt att det knorrar i stolen, kommer från "metallchassiet", oftast när man svänger och ibland vid ojämnheter. Inte direkt premium på en bil som inte ens gått 3500 mil.
Hoppas att få förarstolen utbytt men skulle inte förvåna mig att de skyller på att förra ägaren hade sträva kläder. Kommer dock att stå på mig, V40:n med delläder var i bättre skick efter 23500 mil än denna är efter 3400 mil. Någon som har erfarenhet av liknande?

3. Klonkar i framvagnen ibland allra helst i lägre farter. Såg att det finns kraftigare nedre fjädergummin istället för det som sitter standard. Kanske är lösningen?

4. Lite problem med radion, HU-650. Ibland när jag går från en kanal till en annan via snabbvalsknapparna på stereon så blir det bara tyst, måste välja en annan kanal för att sedan gå tillbaka till den jag valde först och först då hoppar kanalen igång. Eller så väljer jag kanal via ratten efter att ha tryckt på snabbvalsknappen.
Ett exempel som uppstod flera gånger på semestern: Rix programmerad till knapp 4 och P3 till knapp 3. Lyssnade på Rix och tryckte på 3 för P3, tvärtyst och inget hände. Väntade över en minut utan resultat. Fungerade inte att trycka på 3 igen utan var tvungen att trycka på en annan kanal och sedan 3 för att få igång P3. Alternativet var att trycka på 3 och sedan stega tillbaka ett steg via rattfjärren så gick P3 igång, den gick alltså inte till kanal 2 som väntat utan till 3 som redan var vald via snabbval.

Rent spontant känns det som ett byte av HU eller vad tror ni?

Bilen ifråga är en V70 140hk -05. Uppdatering av diverse programvaror skedde i Juni samtidigt som SAS byttes.

Vad tror ní om de olika problemen och mina förhoppningar på eventuella åtgärder?
Nån kanske har varit med om liknande problem och fått det löst?
1, Har bilen DSTC??? känner igen det där, en sladd som går emot rattstången ev, felsökning krävs.

2. Knarren från metallchassiet går att åtgärda, men det kan vara nog så knixigt att "smörja bort" ska du veta.

3. Troligen den nedre gummitallriken i fjädersätet som är slitet PGA att fjädern har ätit hål i densamma och fjädern gnager i sätet, finns en isolator att montera där istället så är problemet löst.

4. ?? säker på att det fanns täckning just när du "bytte" kanal?? ett byte av radion kommer inte lösa problemet, felsökning krävs.
Användarvisningsbild
av Bosa
Rogge-Johansson skrev:
1, Har bilen DSTC??? känner igen det där, en sladd som går emot rattstången ev, felsökning krävs.

2. Knarren från metallchassiet går att åtgärda, men det kan vara nog så knixigt att "smörja bort" ska du veta.

3. Troligen den nedre gummitallriken i fjädersätet som är slitet PGA att fjädern har ätit hål i densamma och fjädern gnager i sätet, finns en isolator att montera där istället så är problemet löst.

4. ?? säker på att det fanns täckning just när du "bytte" kanal?? ett byte av radion kommer inte lösa problemet, felsökning krävs.
1. Japp, DSTC sitter nog till och med original på 05:orna.

2. Ja huvudsaken det blir tyst så spelar det ingen roll vad som görs. Synade stolen lite närmare och såg att en söm på sidan av sittdelen börjar bli dålig, sticker upp trådar på en sträcka av 5 cm.

3. Låter bra det, är det samma som jag skrev? Kraftigare nedre fjädergummin alltså? Har för mig jag sett Carman skrivit nåt om just det men är osäker.

4. Oh ja, är bra täckning där jag var. I morse när jag startade bilen tändes dessutom displayen i stereon men inget hände, gick inte att byta varken kanal eller justera volym och det var tyst i alla högtalare. Stänga av bilen och starta den igen löste problemet. Är 4:e eller 5:e gången den gör så sen jag köpte bilen i Februari.
Användarvisningsbild
av Bosa
Bosa skrev: 1. Fick upp ett felmeddelande på semestern, Antisladd serv. erfordras. Sol och värme ute och hade inte nyligen tvättat bilen.
Detta blev klassat som tillfällighet, inga felkoder loggade.
Bosa skrev: 2. Har delläder i bilen och på förarstolen är skinnet så pass slitet att smuts fastnar väldigt lätt och inte det lättaste att få rent, försökte med Volvos lädervård men gick bet eftersom skinnet är slitet. Samt att det knorrar i stolen, kommer från "metallchassiet", oftast när man svänger och ibland vid ojämnheter. Inte direkt premium på en bil som inte ens gått 3500 mil.
För klädseln på ryggdelen ska det beställas en ny klädsel eftersom skinnet var nerslitet och det ska inte hända på så pass kort tid oavsett om det smorts in eller inte enligt Volvo. Knarret i stolen försökte åtgärdas med att dra åt skruvarna i underredet men ljudet kvarstår. Verkstaden ska kolla om det är delar som ska bytas eller vad som ska göras för att få tyst på stolen.
Bosa skrev: 3. Klonkar i framvagnen ibland allra helst i lägre farter. Såg att det finns kraftigare nedre fjädergummin istället för det som sitter standard. Kanske är lösningen?
Åtgärd som utförts är att dra åt skruvarna i framvagnen, allra helst förarsidan gick det att dra åt de flesta skruvarna. Har inte hört något klonkande i framvagnen än så förhoppningsvis var det lösningen.
Bosa skrev: 4. Lite problem med radion, HU-650. Ibland när jag går från en kanal till en annan via snabbvalsknapparna på stereon så blir det bara tyst, måste välja en annan kanal för att sedan gå tillbaka till den jag valde först och först då hoppar kanalen igång. Eller så väljer jag kanal via ratten efter att ha tryckt på snabbvalsknappen.
Test gjordes i verkstaden och det fungerade förstås då, ingen åtgärd och det menades att det är by design i stort sett.
Användarvisningsbild
av Bosa
Ny klädsel på ryggdelen monterad och underredet åtdraget, knakar fortfarande i underredet. Pratade med meken på morgonen och de är inne på att det är själva ramen i stolen som låter, han ska återkomma framöver men som det verkar blir det byte av ram i förarstolen. :)
Användarvisningsbild
av Bosa
Meken ringde nyss, det har tydligen dykt upp en service bulletin för förarstolen, är en nit som ska borras ur och ersättas med en skruv. De ska försöka hinna testa det idag. :)

@fjohan82 , Dags att byta på hemmaplan? G[…]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]

När är Huvudcylinder bytt och det lö[…]