- ons 23 aug 2006, 13:13
#56615
Nu börjar det närma sig att nybilsgarantin går ut så imorgon ska jag iväg till Volvo och försöka få lite saker åtgärdade. De problem jag ska ta upp är följande:
1. Fick upp ett felmeddelande på semestern, Antisladd serv. erfordras. Sol och värme ute och hade inte nyligen tvättat bilen.
Har kikat lite i forumet och det pratas om SAS-modul. Fick SAS-modulen utbytt i början av sommaren men det behöver förstås inte betyda att det är fel på denna också.
Byte av SAS-modul eller tillfällighet?
2. Har delläder i bilen och på förarstolen är skinnet så pass slitet att smuts fastnar väldigt lätt och inte det lättaste att få rent, försökte med Volvos lädervård men gick bet eftersom skinnet är slitet. Samt att det knorrar i stolen, kommer från "metallchassiet", oftast när man svänger och ibland vid ojämnheter. Inte direkt premium på en bil som inte ens gått 3500 mil.
Hoppas att få förarstolen utbytt men skulle inte förvåna mig att de skyller på att förra ägaren hade sträva kläder. Kommer dock att stå på mig, V40:n med delläder var i bättre skick efter 23500 mil än denna är efter 3400 mil. Någon som har erfarenhet av liknande?
3. Klonkar i framvagnen ibland allra helst i lägre farter. Såg att det finns kraftigare nedre fjädergummin istället för det som sitter standard. Kanske är lösningen?
4. Lite problem med radion, HU-650. Ibland när jag går från en kanal till en annan via snabbvalsknapparna på stereon så blir det bara tyst, måste välja en annan kanal för att sedan gå tillbaka till den jag valde först och först då hoppar kanalen igång. Eller så väljer jag kanal via ratten efter att ha tryckt på snabbvalsknappen.
Ett exempel som uppstod flera gånger på semestern: Rix programmerad till knapp 4 och P3 till knapp 3. Lyssnade på Rix och tryckte på 3 för P3, tvärtyst och inget hände. Väntade över en minut utan resultat. Fungerade inte att trycka på 3 igen utan var tvungen att trycka på en annan kanal och sedan 3 för att få igång P3. Alternativet var att trycka på 3 och sedan stega tillbaka ett steg via rattfjärren så gick P3 igång, den gick alltså inte till kanal 2 som väntat utan till 3 som redan var vald via snabbval.
Rent spontant känns det som ett byte av HU eller vad tror ni?
Bilen ifråga är en V70 140hk -05. Uppdatering av diverse programvaror skedde i Juni samtidigt som SAS byttes.
Vad tror ní om de olika problemen och mina förhoppningar på eventuella åtgärder?
Nån kanske har varit med om liknande problem och fått det löst?
1. Fick upp ett felmeddelande på semestern, Antisladd serv. erfordras. Sol och värme ute och hade inte nyligen tvättat bilen.
Har kikat lite i forumet och det pratas om SAS-modul. Fick SAS-modulen utbytt i början av sommaren men det behöver förstås inte betyda att det är fel på denna också.
Byte av SAS-modul eller tillfällighet?
2. Har delläder i bilen och på förarstolen är skinnet så pass slitet att smuts fastnar väldigt lätt och inte det lättaste att få rent, försökte med Volvos lädervård men gick bet eftersom skinnet är slitet. Samt att det knorrar i stolen, kommer från "metallchassiet", oftast när man svänger och ibland vid ojämnheter. Inte direkt premium på en bil som inte ens gått 3500 mil.
Hoppas att få förarstolen utbytt men skulle inte förvåna mig att de skyller på att förra ägaren hade sträva kläder. Kommer dock att stå på mig, V40:n med delläder var i bättre skick efter 23500 mil än denna är efter 3400 mil. Någon som har erfarenhet av liknande?
3. Klonkar i framvagnen ibland allra helst i lägre farter. Såg att det finns kraftigare nedre fjädergummin istället för det som sitter standard. Kanske är lösningen?
4. Lite problem med radion, HU-650. Ibland när jag går från en kanal till en annan via snabbvalsknapparna på stereon så blir det bara tyst, måste välja en annan kanal för att sedan gå tillbaka till den jag valde först och först då hoppar kanalen igång. Eller så väljer jag kanal via ratten efter att ha tryckt på snabbvalsknappen.
Ett exempel som uppstod flera gånger på semestern: Rix programmerad till knapp 4 och P3 till knapp 3. Lyssnade på Rix och tryckte på 3 för P3, tvärtyst och inget hände. Väntade över en minut utan resultat. Fungerade inte att trycka på 3 igen utan var tvungen att trycka på en annan kanal och sedan 3 för att få igång P3. Alternativet var att trycka på 3 och sedan stega tillbaka ett steg via rattfjärren så gick P3 igång, den gick alltså inte till kanal 2 som väntat utan till 3 som redan var vald via snabbval.
Rent spontant känns det som ett byte av HU eller vad tror ni?
Bilen ifråga är en V70 140hk -05. Uppdatering av diverse programvaror skedde i Juni samtidigt som SAS byttes.
Vad tror ní om de olika problemen och mina förhoppningar på eventuella åtgärder?
Nån kanske har varit med om liknande problem och fått det löst?
Senast redigerad av 1 Bosa, redigerad totalt 0 gånger.