Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomasL
Som jag förstod det så raderade verkstan felkoderna och uppdaterade ETM och under start/provkörning så återkom samma felkoder.
Användarvisningsbild
av Vojje
Felkoder hit och felmeddelanden dit. Om man inte verifierar att delen verkligen är kass blir ett byte alltid något av en chansning.
Jag hade t.ex. felkod på broms- eller kopplingspedalsgivaren. Kommer inte ihåg vilken, och motorsystem service meddelande.
Inget fel på givaren, sa Volvo. Jag vet inte hur de bar sig åt när de mätte upp den men jag har inte fått tillbaka felkoden, och det är 1.5 år sedan.
Jag hade naturligtvis kunnat bytt den felfria delen i onödan och varit nöjd, men en slant fattigare.
av HenkeT5
Hallå igen..

har en liten fråga till.. finns det företag som köper upp trasiga ETM'er av privatpersoner? eller ska man lägga det på "titta på allt jag har bytt på bilen hyllan" :lol: ?

/Henke
av 2444ever
Inte rutinmässigt vad jag vet, däremot så verkar det vara en rätt stor marknad. Företag som renoverar spjällen har väl dammsugit skrotar på dessa, och drivit upp priserna en del. Man har ju hört om några som köpt dem på skroten för några hundra spänn för några år sedan, nu är dom ju ganska dyra även orenoverade.

Jag ringde en skrot (som säljer atech's renoverade) och frågade, dom undrade direkt vad jag ville ha, jag hade ingen aning, när dom märkte att jag hade dålig koll så erbjöd dom 300. Tror jag hade kunnat pressa upp det en del. Det var alltså ett "vitt" ej fungerande MM-spjäll.

Däremot så ska du ju lämna in ditt gamla om du köper renoverat för att undvika panten, och även om du köper nytt på Volvo. Då ska dessutom sladd och kontakt vara intakta (dock inte på Volvo, dom klipper sladden själva vid demontering).
av HenkeT5
Så där ja.. nu så är spjället på plats.. O jisses vilken skillnad.. om någon kanske minns tidigare så tyckte jag att bilen saknade laddtryck..den kändes seg.. så jag hade vridit 1 varv på wastegate-stången..och innan så bröt den inte för att laddrycket var för högt.. men det gjorde den ikväll efter spjällhusbytet..så jag vred 1 varv åt orginal inställningen o vipps så bröt den inte.. jäkla va det flåsar på fint nu 8) synd att snön kom o sabbade lite bilåka :???:

//Henke..
av 945:an
Vojje skrev:
wissel skrev: Jag skulle
aldrig byta ett gasspjäll för 3-5000 kronor ...
Tyvärr mycket dyrare än så. 5000-5500:- för spjäll. 1000:- för montering. 1000:- för programmering. Totalt: 7000-7500:- + felsökningen

Var på volvo och byte ett nytt gasspjäll och pogramvara 5000kr finns visst utbytes på volvo
Tappad uppkoppling

Noterar att det bara verkar ske på dagen, ti[…]

Ingen värme i kupén

Det kan vara lurigt att få ur all luft ur v&[…]

Okej, vilken tur att vi har en VIDA på gymna[…]

Hur tar man ut felkoder då? Går det […]