NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jumu01
#613093
andreas_lofgren skrev:
jumu01 skrev:Köper vilken Volvo som helst före en Ford.
Intressant tips eftersom både V70II och V50 till mycket stora delar chassie-, elektronik- och motormässigt är just...Ford.
Tycker du bör vara lite försiktig med ditt påstående, intressant Andreas vilken Ford har V50s D3 eller D4 motor, kanske motors växellåda är Ford?
Tror nog att alla V50 dieselmotorer inte har mycket gemensamt med Ford (trodde dom samarbetade med PSA gruppen och att dom större tillverkades i Sverige) knappast T5 heller, möjligtvis spritbilarna och några bensinmodeller.
Möjligtvis köper jag ditt påstående om chassie vilket är det dyraste att utveckla för en ny bilmodell där samarbetar många bilfabrikanter.
Detaljkvaliten i en Ford är av annat att önska, den är ju billigare så du får ju vad du betalar för. Ungefär som att jämföra Skoda Oktavia med Golf då kanske man förstår vad detaljkvalite är. På en Skoda vittrar ju t.o.m emblemen bort efter ett par år, sämre isolering billigare komponenter invändigt som efter några år tappar lyster och börjat lossna.
av Lövet
#613112
Du får specificera vad du menar i så fall. Visste inte att just växellådans härkomst i en D4 var det som var mest avgörande.

1.6, 1.8, 1.8F, 2.0, 2.0F, 2.0D, 1.6d, 1.6DRIVe och D2 är både motor, elektronik och växellåda Ford (utvecklat tillsammans med PSA) Bilen monteras för övrigt i Belgien.

Det finns ingenting som pekar på att det skulle vara sämre mekanisk kvalité i Ford. Ofta när man frågar efter referenser så brukar det mumlas om att Escort och Sierra minsann var värdelösa bilar och det är ju inte så relevant längre.
av jumu01
#613115
Jag menade både motorn och växellådan på D3 och D4, själv trodde jag dessa gjordes i Sverige.

Sätter man sig i en Ford från 2008 så ser man att den åldrats mer än en Volvo från samma år.
Senast redigerad av 2 jumu01, redigerad totalt 0 gång.
av Omek
#613119
Inte för att motorn är allt..

Men rolig att köra.. Det blir ingen av dessa.

Kolla efter en V50 2,0 F om du nu envisas..

Den funkar, men det är ju knappast kul..
av jumu01
#613127
Visst jag hamnade OT då livoz endast tog upp bilmodellerna för etanol bruk.
av v70nisse
#613336
Varför det finns drivor och åter drivor av V50/V70 1,8F/2,0F bilar är enligt min teori att dom inte går att få med automatlåda. (inte förräns 2010/2011 i alla fall).
Själv köpte jag hellre en halvtörstig 2,4i med automat. Det känns verkligen som en riktig bil att köra jämfört med dom manuella etanolbilarna.

Jag vet hur jag och 90% av mina bekanta känner som aldrig skulle drömma om att köpa en manuell (sportbilar undantaget i vissa fall). Hellre automat i en slö bil, eftersom då slipper man åtsminstone spaka fram den själv. :D
av berrabus
#613340
v70nisse skrev:Varför det finns drivor och åter drivor av V50/V70 1,8F/2,0F bilar är enligt min teori att dom inte går att få med automatlåda. (inte förräns 2010/2011 i alla fall).
Själv köpte jag hellre en halvtörstig 2,4i med automat. Det känns verkligen som en riktig bil att köra jämfört med dom manuella etanolbilarna.

Jag vet hur jag och 90% av mina bekanta känner som aldrig skulle drömma om att köpa en manuell (sportbilar undantaget i vissa fall). Hellre automat i en slö bil, eftersom då slipper man åtsminstone spaka fram den själv. :D
Då jag i dagsläget har en helt annan åsikt i fråga om val mellan automat eller manuell är jag lite nyfiken varför det i dit fall är automat som gäller. Är det helt enkelt ren lathet eller finns det ngt annat skäl, tex bilen går bättre etc.

Kan nämnas att jag i princip enbart kört automat i frugans 940 -93 vilket kanske inte skall jämföras med det som finns idag.
av v70nisse
#613344
berrabus skrev:
v70nisse skrev:Varför det finns drivor och åter drivor av V50/V70 1,8F/2,0F bilar är enligt min teori att dom inte går att få med automatlåda. (inte förräns 2010/2011 i alla fall).
Själv köpte jag hellre en halvtörstig 2,4i med automat. Det känns verkligen som en riktig bil att köra jämfört med dom manuella etanolbilarna.

Jag vet hur jag och 90% av mina bekanta känner som aldrig skulle drömma om att köpa en manuell (sportbilar undantaget i vissa fall). Hellre automat i en slö bil, eftersom då slipper man åtsminstone spaka fram den själv. :D
Då jag i dagsläget har en helt annan åsikt i fråga om val mellan automat eller manuell är jag lite nyfiken varför det i dit fall är automat som gäller. Är det helt enkelt ren lathet eller finns det ngt annat skäl, tex bilen går bättre etc.

Kan nämnas att jag i princip enbart kört automat i frugans 940 -93 vilket kanske inte skall jämföras med det som finns idag.
Jag bor i Stockholm och det är sällan jag kör långa sträckor med ren landsvägskörning. Jag tycker det blir en mer harmonisk resa med automat och jag tycker det är skönare att köra. Sen blir man svettig i dojan av att sitta och koppla :)
av Lövet
#613345
Om jag tittar i min bekantskapskrets har verkligen inte 90% av dem automat i sina vardagsbilar.

Att det finns drivor av 1.8F och 2.0F är förstås för att de var otroligt populära tjänstebilar för 3 år sedan och nu har de bytts in eftersom avtalen löpt ut. På den tiden fanns inga andra miljöbilar knappt (förutom Saab Biopower) och många företag hade bättre villkor (alternativt krav) på miljöbil.
av v70nisse
#613364
Fd tjänstebilar eller inte, hade dom haft automat hade dom betingat ett högre pris (samma sak som mer populär alltså)
Det är min övertygelse. :)

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]

Anliggande frambroms 740

Får börja med att plocka av oket och sm[…]

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]