Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matzen10
#59960
Klipper in vad tillverkaren själv skriver om ljusmängdsgaranti:

Då många bilägare kan känna en viss tveksamhet till hur mycket ljus de nya smålamporna som vi använder, kan ge i förhållande till de traditionella större extraljusen vill vi försöka klargöra en del fakta.
Helt klart är att smålamporna inte lyser lika långt i meter räknat som dom stora gör. Vi kan inte uppge någon exakt bortre gräns, men mellan 350 till 450 meter torde det vara.
Vår ursprungliga idè ( vi var först) med många smålampor i rad, bygger på att flera små lampor kompenserar ett par stora. Dessutom har moderna bilars förändrade utseende i fronten, och att det i de flesta fall bara är plast, omöjliggjort montering av de större ljusen på ett snyggt sätt.
Våra ramper är helt utprovade för att skruvas direkt mot plasten med vanliga rostfria plåtskruvar. Vi har nu sålt över 5000 ramper sedan -99, och vi har inte hört talas om att någon har lossnat, eller har en vibrerande ljusbild.
På vår nyutvecklade ljusramp "ULTRA" räcker det med två skruvar i varje hörn av rampen, för montering på t.ex. en Volvo eller Mercedes. På denna nya ramp kan man som enda ramp, byta lamphus eller glödlampor UTAN att först ta bort rampen från bilen. (Denna finess kommer inom kort även på våra övriga modeller)

För att återgå till den relativa ljusstyrkan, så lyser inte sex lampor längre än en, men tillsammans ger de en heltäckande ljusbild utan mörka partier.
Vad man som bilförare under mörkerkörning har nytta av, är att upptäcka mörkklädda personer utan reflexer, eller vilt som uppehåller sig på eller i närheten av vägen. Då anser vi att mycket ljus relativt nära bilen är viktigast. Vad har man för nytta av ett par smala ljusstrålar som lyser 1000 meter i Svensk skogsterräng? Då tycker vi att det är mycket viktigare att hinna upptäcka en uppspringande älg eller liknande inom det område som man kan hinna väja, eller bromsa på. Detta är ju vår egen uppfattning, grundat på 40 års erfarenheter och gäller kanske mest i södra och mellersta Sverige. Norrland har ju andra förutsättningar.
För att få eventuella tveksamma köpare att själva bli övertygade om vår teori erbjuder vi en speciell returgaranti.

Man får inom 10 dagar från ankomsten av paketet, returnera grejorna om man inte är nöjd, alla pengar betalas tillbaka med avdrag för frakten. Förutsättes att varorna är oanvända och ej varit monterade på något fordon och skickas tillbaka i originalförpackningarna.
För att kunna prova ljusbild och ljusmängd rekommenderas följande.
Kör ut på en skogsväg eller liknande provområde, koppla en plus och en minuskabel om minst 6 kvadratmillimeter mellan batteriet eller annan pluspol som ger tillräckligt med ström, till rampens ström-kontakter. Prova sedan ljustillskottet i förhållande till din egen bil. Är man missnöjd kan man prova med att uppgradera med de nya Super plus lamporna som ger ca 28 % mer ljus än standard, med samma effekt 55 watt, eller använda 100 watts glödlampor vilka ger ca 38 % mer ljus än standard 55 watt, men med ett större effektuttag. Kolla hur mycket den egna generatorn ger.

Är man fortfarande missnöjd kan altså man returnera alltsammans, utan annat avdrag än frakten.
Skicka då paketet till oss utan lösen. Efter kontroll skickar vi omedelbart tillbaka utlagt belopp med avdrag för ovannämnda frakt.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av henka35
#59969
henka35
Har du testat någon av ramperna från http://www.extraljus.com ?
Är själv lite sugen på nån av deras varianter till V70n, ger dom så pass mycket sämre ljus än 'fullstora' x-ljus alltså?
Nej, men en kompis hade dem. Nu har han 3 x big knick. (hans bil på länken)
http://www.extraljus.com/admin/_files/p ... i_(17).jpg

/Henrik[/quote]
Användarvisningsbild
av wirre25
#60159
[
Kika ner mellan luftburk och innerskärmen, där sitter ett kontaktdon 8)

/L[/quote]



hej igen :D

kikade ner och hittade kontaktstycket..men vilken av de 2 kablarna är det??..för jag måste väl tjuva signal där när jag inte använder orginalkablage?

sen hittade jag något "bubbel" på en tråd om att man måste sätta i en säkring på plats 2 i säkringsboxen ,för att få knapp och reläsignal att lira

Loner ,,kan du sprida lite ljus i frågan kanske?? :D

mvh//wirre
Användarvisningsbild
av Loner
#60334
wirre25 skrev:[
kikade ner och hittade kontaktstycket..men vilken av de 2 kablarna är det??..för jag måste väl tjuva signal där när jag inte använder orginalkablage?

sen hittade jag något "bubbel" på en tråd om att man måste sätta i en säkring på plats 2 i säkringsboxen ,för att få knapp och reläsignal att lira

Loner ,,kan du sprida lite ljus i frågan kanske?? :D

mvh//wirre
Du skall använda båda kablarna, den Röd/svarta är batterispänning via säkring 11B/2, och den Brun/Vita är "jorden" som dock styrs via CEM.

Vart det något ljusare?

/L
Användarvisningsbild
av wirre25
#60340
Loner skrev:
wirre25 skrev:[
kikade ner och hittade kontaktstycket..men vilken av de 2 kablarna är det??..för jag måste väl tjuva signal där när jag inte använder orginalkablage?

sen hittade jag något "bubbel" på en tråd om att man måste sätta i en säkring på plats 2 i säkringsboxen ,för att få knapp och reläsignal att lira

Loner ,,kan du sprida lite ljus i frågan kanske?? :D

mvh//wirre
Du skall använda båda kablarna, den Röd/svarta är batterispänning via säkring 11B/2, och den Brun/Vita är "jorden" som dock styrs via CEM.

Vart det något ljusare?

/L


njaoo rödsvart är alltså helljus signat till relät...men jorden ??

nae du här vart de då inget ljus :D :idea: :?:
Användarvisningsbild
av Loner
#60341
wirre25 skrev: njaoo rödsvart är alltså helljus signat till relät...men jorden ??
Rödsvart till relästyret, brun/vit till minus på relät.

Kan rita en bild senare ikväll som förklarar om du vill.

/L
Användarvisningsbild
av wirre25
#60342
hehe nej jag tror jag fattar nu :D

tackar för ditt tålamod :P


mvh//wirre 8)
av jbl
#60705
Har haft ramp tidigare om fyra ljus. Monterade förra vintern 3st bigknick och skillnaden är otrolig.

Rekommenderar helt klart stora helljus om man är i behov av bättre ljus.
Användarvisningsbild
av Bosa
#61319
Och jag kom aldrig till skott i vintras när jag precis köpt bilen men nu måste jag investera i extraljus. Har 3 stycken Hella 3000 Blue LS-ljusbild liggandes i garaget men jag tänker byta ut dem.

Ramp från extraljus.com skippar jag trots att polaren säljer dem, är tvungen att såga bort det lackerade "staget" i fronten för monteringen samt att jag tycker dem ger för dåligt ljus.

Kablage blir från LightOn iaf, det för tre extraljus som innehåller knapp och sånt. Kostar 900:-, om man inte köper det på Volvo då kostar samma sats 1100:-. Extraljus blir Bosch Navigator(lutar åt vita), vet inte om jag ska köra på vanliga halogen eller xenon dock. Skiljer ju en del i pris, antingen 3k för tre halogen eller 9k för tre xenon. Suget finns men den ekonomiska delen i mig har fortfarande övertaget. :D

Fäste för extraljusen vet jag inte riktigt än, antingen Volvos eller QPax.
Användarvisningsbild
av Loner
#61350
Bosa skrev: Fäste för extraljusen vet jag inte riktigt än, antingen Volvos eller QPax.
Volvo för ju Lighton i sitt sortiment.. men billigare att köpa av lighton direkt, se upp lite dock, för lighton gjorde om sitt v70 fäste 05, så du kanske får se fel på bilder...

/L
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]