Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Eije
Tja!

Fick ett samtal av en polare idag där han frågade mig om hjälp med mögel i bilen.
Bilen har tydligen stått stilla i 3 månader och var förmodligen blöt eller något innan han ställde undan den.
Han säger att det var mögel på ratt och säte.

Det svaret jag gav han var:
1, ring och hör med ett saneringsbolag eller liknande. Vilket han gjort och fått 5000kr som prisförslag.
2, Riv ut allt och sanera själv.

Jag kan inte tänka mig att det bara är att "sanera" där möglet syns utan att man måste slita ut resten av inredningen osv...
Bilen i fråga ska tilläggas tror jag är en Golf 2:a och inte en särskilt pigg sådan (så 5000kr är ganska uteslutit enligt mig) och ägaren är ett kioskmongo som inte kan särskilt mycket om bilar. Han är en sån skön kille som köper navkapslar med racecaps ifrån autoexperten och tycker det ser fett ut...

Tänkte höra om någon har några synpunkter ifrån egna erfarenheter ifrån mögliga bilar, själv så är det första gången jag hört något sådant. Och kan inte riktigt förstå hur han har lyckats... Känns som att det blir lite väl mycket jobb.
av *pettson*
Har hänt 1000 ggr tidigare, har hänt även mej på projektbilar..
Mögel blir i bilen för att den blir uppvärmd av solen och kallnar när solen försvinner samtidigt som luften står stilla i den.
Går enkelt att motverka genom att ställa in en torrboll som suger upp fukt.
Möglet tas enkelt bort med diskmedel och trasa eller vanligt tvättmedel till inredningar.
För säten och annat hyr man en matt tvättmaskin.
Bilen blir inte allergisanerad men helt okej att färdas i många år framöver.
Det finns inget kvar i bilen efter en sån tvätt, som är värre ur miljösynpunkt för lungor och annat än det som bilen bestod av efter alla bruks år.
*pettson* skrev:Har hänt 1000 ggr tidigare, har hänt även mej på projektbilar..
Mögel blir i bilen för att den blir uppvärmd av solen och kallnar när solen försvinner samtidigt som luften står stilla i den.
Möglet tas enkelt bort med diskmedel och trasa eller vanligt tvättmedel till inredningar.
Det finns inget kvar i bilen efter en sån tvätt, som är värre ur miljösynpunkt för lungor och annat än det som bilen bestod av efter alla bruks år.
Väldigt vågat att skriva så. Du har ju knappast bevis för att bilen inte blir säker att färdas i. Bara för att man inte ser mögel betyder inte det att det inte finns. Men som vanligt har jag väl fel...
av *pettson*
ÄRRet skrev:
Väldigt vågat att skriva så. Du har ju knappast bevis för att bilen inte blir säker att färdas i. Bara för att man inte ser mögel betyder inte det att det inte finns. Men som vanligt har jag väl fel...
Bilen blir inte allergisanerad står det på rad 5. Då har jag klargjort att bilen inte är fri från allergiframkallande saker.
Iallafall trodde jag det framgick för alla när jag skrev det.

Så säg du.. har du fel?
Okej tack så mycket.
Känns dock fortfarande som att det borde/kan ha tagit sig in emellan säg tex: taket och inredningen eller nere bland kablaget...
Får liksom känslan av att det inte är så jätte lyckat att köra runt med en massa (möjlig) mögel i bilen?
av *pettson*
Om det inte finns nåt speciellt i den bilen så som spilld läsk och annat nedtrampat som det går att leva av, så är möglet ytligt. Ättiksvatten brukar fixa det utmärkt eller ett tvättmedel för bilkupen.
Den mögeltyp som brukar trivas i bilar är inte den rent hälsofarliga typen. Men mögel är aldrig trevligt ens på osten, så använd huvudet vid tvätten.
Det finns betydligt värre sorter som inte syns knappt men luktar istället. Såna som är rent av skadliga att ens andas in en eller två ggr.
Det finns så mycket osunt för en människa i en äldre bils mattor (damm,stendamm, pollen, diverse kvalster som lever i mattorna osv) utan möglet att den hursomhelst aldrig kan bli helt sanerad för en allergiker vad man än påstår.
Så man får sätta en nivå om vad man vill uppnå för att se om det är rimligt innan man jobbar.
*pettson* skrev:
ÄRRet skrev:
Bilen blir inte allergisanerad står det på rad 5. Då har jag klargjort att bilen inte är fri från allergiframkallande saker.
Iallafall trodde jag det framgick för alla när jag skrev det.

Så säg du.. har du fel?
Har du mandat att säga vad som är säkert att inandas för gemene man?
Är inte en gammal VW Golf 2 i sig allergiframkallande? :D Som pettson är inne på så finns det nog rätt mycket annat att bekymmra sig för i en så gammal bil än borttorkat mögel. Krocksäkerheten till exempel. Skall man bekymmra sig om eventuella kvarvarande mögelsporer så anser jag att man bekymmra sig om rätt mycket annat också, partiklar från dieselbilsr, tillsatser i mat, aktiv och passiv rökning och inte minst hälsovårdliga kemikalier i kläderna.

Märk väl att jag inte påstår att bilägaren bekymmrar sig över något eftersom denne inte varken sagt bu eller bä. Han/hon kanske kan tänka sig att leva med en och annan mögelspor som är kvar, vad vet jag?

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]