- mån 30 jan 2012, 10:02
#612928
Min Calix håller ca 21 grader så bastu effekten som man får med gamla värmare finns inte med dessa.
Racetwin2 skrev:Om du lider av att det blir för varmt, köp en ny modern kupévärmare dessa drar ner på effekten och håller en jämn fin temp i kupén.Noodles skrev:Varför skulle 2-3h vara för länge? :)På Calix hemsida säger man:
Jag har en Modernum Cyklon 1700, den har 2 effektlägen, 1625 och 900W.
På jobbet går den 8h på 900W läget, ståendes på golvet på passagerarsidan.
"Hur länge skall motorvärmaren vara inkopplad innan bilen skall användas?
Inkopplingstiden skall anpassas efter utetemperaturen, rekommenderade tider är:
Vid + 10°C ca 1h
Vid 0°C ca 1h
Vid - 10°C ca 2h
Vid - 20°C ca 3h"
Med andra ord blir det ofta onödigt länge att ha den inkopplad då det för de flesta sällan är så kallt som -20 grader. Problemet som TS skriver om är är att du har värmaren inkopplad minst en timma, ofta 1,5 timma men med en krafig kupéfläkt så räcker det med ca 40-50 minuter för att få kupén varm. I mitt fall resulterar det i att jag eldar för kråkorna i kupen i minst en timmas tid varje morgon och det slutar med att det är ca 30 grader i kupen då termostaten i kupéfläkten slår ifrån.
Min Calix håller ca 21 grader så bastu effekten som man får med gamla värmare finns inte med dessa.