Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Racetwin2 skrev:
Noodles skrev:Varför skulle 2-3h vara för länge? :)

Jag har en Modernum Cyklon 1700, den har 2 effektlägen, 1625 och 900W.
På jobbet går den 8h på 900W läget, ståendes på golvet på passagerarsidan.
På Calix hemsida säger man:

"Hur länge skall motorvärmaren vara inkopplad innan bilen skall användas?
Inkopplingstiden skall anpassas efter utetemperaturen, rekommenderade tider är:

Vid + 10°C ca 1h
Vid 0°C ca 1h
Vid - 10°C ca 2h
Vid - 20°C ca 3h"

Med andra ord blir det ofta onödigt länge att ha den inkopplad då det för de flesta sällan är så kallt som -20 grader. Problemet som TS skriver om är är att du har värmaren inkopplad minst en timma, ofta 1,5 timma men med en krafig kupéfläkt så räcker det med ca 40-50 minuter för att få kupén varm. I mitt fall resulterar det i att jag eldar för kråkorna i kupen i minst en timmas tid varje morgon och det slutar med att det är ca 30 grader i kupen då termostaten i kupéfläkten slår ifrån.
Om du lider av att det blir för varmt, köp en ny modern kupévärmare dessa drar ner på effekten och håller en jämn fin temp i kupén.
Min Calix håller ca 21 grader så bastu effekten som man får med gamla värmare finns inte med dessa.
För tvåhundra år sedan ungefär när jag gjorde lumpen hade vi bilarna inkopplade med motor/kupévärmare dygnet runt när de inte användes. Det fungerade ju utmärkt även på den tiden med den typ av värmare det fanns då. Jag vill inte minnas att det någonsin blev FÖR varmt i kupén? Men visst, lite energislöseri var det ju men man visste ju aldrig när bilen skulle användas nästa gång.

/Martin
Min kan stå igång hela dygnet ( i garage och el ingår i hyran ) när de bara är 3-4 minus ute och med kupévärmaren igång lika länge och det är aldrig direkt "varmt" inne i kupén utan helt enkelt perfekt..

Jag hatar när de är varmt i bilen och har som sagt aldrig haft problem med att de är "för varmt" i kupén..

Använder biltemas kupévärmare.. har den på läge 1 så antar att de är runt 900W eller något.

Och sen att tillverkarna säger att de räcker med 1h igång vid si och så många minus är väl bara rekommendationer.. jag märker att motorn blir snabbare varm ju längre den varit i, så är de bara och med mina korta sträckor till jobbet så fortsätter jag med dygnet runt körning :mrgreen:
Till MartinS med flera: En kommentar till ditt inlägg. Förr var det mer energislöseri än det är i dag. Det finns rent allmänt en större medvetenhet om energi i dag. Och även jag har en erfarenhet i sammanhanget. För många år sedan hade jag en bil som var "vinteravställd". Jag lät den stå permanent inkopplad med motorvärmare, kanske mer slöhet än planering på att starta bilen? Elen ingick också i parkeringshyran och det saknades timer på det uttaget. Motorvärmaren brann till slut av!
Alltså: motorvärmare är bara gjorda för korttidsanvändning. Visserligen kan man säga att det var ett extremfall med mitt exempel. Men ändå, det är en liten fingervisning.
Om man åker samma tid varje dag så finns det timers med batteriminne att köpa som man kan sätta mellan kupéuttaget och värmaren.. Rätt smidigt faktiskt! Men som sagt, kräver ju att man åker samma tid..

Ett annat alternativ är att köpa en NEXA mottagare för utomhusbruk som behåller minnet även om den är spänningslös, då kan man ju slå igång kupéfläkten med en fjärr när man finner det lagom!
Rådlös skrev:Till MartinS med flera: En kommentar till ditt inlägg. Förr var det mer energislöseri än det är i dag. Det finns rent allmänt en större medvetenhet om energi i dag. Och även jag har en erfarenhet i sammanhanget. För många år sedan hade jag en bil som var "vinteravställd". Jag lät den stå permanent inkopplad med motorvärmare, kanske mer slöhet än planering på att starta bilen? Elen ingick också i parkeringshyran och det saknades timer på det uttaget. Motorvärmaren brann till slut av!
Alltså: motorvärmare är bara gjorda för korttidsanvändning. Visserligen kan man säga att det var ett extremfall med mitt exempel. Men ändå, det är en liten fingervisning.
Jag har bränt tre motorvärmare på mitt förra jobb. Då gick de från 6:30-16:30. Jag blev upplyst att det var risken,med att ha dem på så länge. Blir många timmar mer på sex månader. Jämfört med att köra tre timmar om dagen
Det räcker ju att titta på en värmare avsedd för bilmotorer, och jämföra med en som ska sitta i en värmeberedare i en villa, så begriper man det. Den till villan har betydligt mycket längre rör än vad effekten är högre, så effektuttaget per meter rör i värmaren är lägre. Villavärmepatronen är ju beräknad på att gå många fler timmar än en bilvärmare.
apersson850 skrev:Det räcker ju att titta på en värmare avsedd för bilmotorer, och jämföra med en som ska sitta i en värmeberedare i en villa, så begriper man det. Den till villan har betydligt mycket längre rör än vad effekten är högre, så effektuttaget per meter rör i värmaren är lägre. Villavärmepatronen är ju beräknad på att gå många fler timmar än en bilvärmare.
Ja och motorvärmaren når max efter ca tre timmar,sen blir det inte varmare.
Derank skrev:Jag har tillgång till ström 24/7 både hemma och på jobbet och sladden sitter alltid i och jag har aldrig bytt en motorvärmare någonsin på snart 20år.
Tur du har. Jag har bytt tre gånger på den tiden. Olika bilmärken,och förmodligen både Calix och Defa. Fast det är väl som med allt annat. Man köper en bil som krånglar hela tiden. Grannen köper en likadan,och har aldrig problem
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]