Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Jag har en V70N -01 16 000mil
Jag hade service på Bilia för ca 2 veckor sedan. Efter servicen fick jag information enligt protokoll att jag hade:
Glapp undre kulled vänster
Glapp inre styrled höger

Tyvärr hade dom inte tid att åtgärda detta och tillslut var jag tvungen att köra bilen genom ordinarie bilprovning idag. På bilprovningen fick jag ju såklart underkänt. Men enligt protokoll följande fel:

1. Spindelled vänster glapp

Hur ska dom ha det ? Är det vänster eller höger sida som glappar ?
Eller kan det rent ut sagt vara glapp på båda sidor fast bilprovningen bara såg felet på vänster sida, medans verkstan bara såg det på höger sida ? :roll:
Är inre styrled samma sak som spindelled ? :oops:

Någon som har ungefärlig koll på vad bilia tar för reparation av mina skador ?

Tack på förhand!
/Walle
av Frigge
Spindelled är samma sak som kulled.
Bilprovningen har alltså anmärkt på samma sak som Bilia.
Bäst är ju att kolla med Bilia vad dom tar för reparationen.
av Walle
Jahaja, där ser man...
Då hade dom hittat samma sak alltså. :P
Förutom att bilprovningen inte hittade något glapp i inre styrled vänster. :lol:
Aha, då får jag ringa bilia och kolla vad dom ska ha för byte av vänster kulled alltså...

/Walle
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag betalade 1236:- för byte av vänster kulled (inkl. material) på min V70N hos Bilia Tyresö för några veckor sedan.

/Martin
av Daddan
Hej!

Ny här på forumet, är på g att köpa V70N, 2,4t eller T5 (2,4t om regeringen får bestämma ;o)) Kollar runt lite för att få en uppfattning om vad som ska kollas. Spindelledsglapp är i alla fall ingen stor kostnad.

Hade Opel innan, byte av spindelled kostar 4200:-. Och folk undrar varför man köper Volvo...

En fundering, håller geartroniclådan lika bra som den vanliga automaten?

Är de båga 5-stegade? Ägaren till en V70 jag tittat på som hade geartronic trodde den var 4-stegad.

Håller bilen om man BSR-chippar en 2,4t? (Kompromiss mellan T5 och 2,4t så blir alla nöjda) Man vill ju inte att något rasar och vridet blir ju väldigt mycket högre.

Mvh
David
av Daddan
Just det, det är årsmodell 2000-2002 jag tittar på....

/David
Användarvisningsbild
av CarMan
det är samma automatlåda, bara olika disign på spakstället inne i bilen & en liten skilnad i mjukvaran, så du kan växla själv.

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad SAA[…]