Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av forbidden
Hej

Den gamla torkarmotorn gick väldig segt men intervallen funkade som den skulle, men efter byte till en ny motor funkar allt utom intervallen.
Torkarna stannar så fort man drar ner spaken till noll istället för att stanna tills dom är längst ner på rutan.

Dom 6 översta slingorna på bakrutan värmer inte men verkstadkillarna hittar inga avbrott i slingorna.

Sen har jag försökt koppla ihop "arselvärmaren" på förarstolen men kontakterna var inte samma så har bytt det och använt skarvhylsor så det passar men ändå verkar det inte komma ström. Bytte förarstolen från en 81:a. Kablarna från 81:an är röd/svart medans 88:ans är enbart svarta.

Vad kan allt detta bero på? Alla tips välkomnas! Bilen är en 240 från 1988 B230F med kat. Liten varning är amatör när det gäller bilar :oops:
av Rådlös
Du säger ny torkarmotor. Innebär det en fabriksny eller en fungerande begagnad? Det är ett lite längre område att förklara, så det är bättre att du söker här på forumet. Självparkering torkare.

Prova med en multimeter på värmetrådarna i bakrutan. Använd lite spetsiga mätprobar och mät i början och slutet på varje tråd. Biltema har i alla fall förr sålt reparationssatser för bakrutevärme. Har inte dom nu så har ELFA ledande lim, "finmalet metallpulver" blandat i limmet. (En förvarning: ELFA är inte billiga. Moms tillkommer på alla kataloguppgifter)

Stolsvärmen har ofta en överhettningstermostat. Kolla så inte den har löst ut. Men annars är det samma där, mät med multimeter.
av forbidden
Rådlös skrev:Du säger ny torkarmotor. Innebär det en fabriksny eller en fungerande begagnad? Det är ett lite längre område att förklara, så det är bättre att du söker här på forumet. Självparkering torkare.

Prova med en multimeter på värmetrådarna i bakrutan. Använd lite spetsiga mätprobar och mät i början och slutet på varje tråd. Biltema har i alla fall förr sålt reparationssatser för bakrutevärme. Har inte dom nu så har ELFA ledande lim, "finmalet metallpulver" blandat i limmet. (En förvarning: ELFA är inte billiga. Moms tillkommer på alla kataloguppgifter)

Stolsvärmen har ofta en överhettningstermostat. Kolla så inte den har löst ut. Men annars är det samma där, mät med multimeter.

En fabriksny, är köpt på skruvat.se. Har sökt på många ställen när det gäller torkarna men verkar inte finna det jag vill veta. Det jag läst mycket om är att det kan vara nåt i motorn som spökar. Men kan det finnas mer orsaker än detta? Får inskaffa en multimeter och mäta lite på trådarna men det känns lite konstigt när du säger att jag ska göra det fast verkstadkillarna har gjort det men inte funnit nåt avbrott på nån tråd :???: Har köpt en reparationssats från Mekonomen som kostade 255 kr. Det finns inget annat som kan spöka när det inte värmer på trådarna som tex glapp i nån kabel eller kass relä? Om jag mäter trådarna, är det nåt jag bör tänka på? Har aldrig mätt med sån förut. Var sitter överhettningstermostatet?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Voltmät när du söker avbrott i slingorna.

Mvh GK
av forbidden
Livar upp denna tråd igen eftersom jag inte fått ordning på intervallen på torkarmotorn ännu :roll:
Är det nåt man måste ev göra efter när man bytt motor (helt ny från skruvat.se) eftersom allt utom intervallen funkar? Provade med att byta relä men hjälpte inte. Nån som har några bra tips? Vill få ordning på detta nångång :???:

Förresten nån som vet hur man får belysningen på taket inne i bilen att tändas när man öppnar dörrarna? Funkar bara att tända manuellt inifrån.
av Toni
Jag hade problem med att torkarna stannade direkt man slog av spaken och att inte intervallen funkade. Hittade en kabel som satt lös vid spaken. Du får kolla så dom sitter fast i själva kontakten, annars kan det skjuta ut kabelskon när du sätter dit kontakten. Var så för mig.
Användarvisningsbild
av Frrla
forbidden skrev:Livar upp denna tråd igen eftersom jag inte fått ordning på intervallen på torkarmotorn ännu :roll:
Är det nåt man måste ev göra efter när man bytt motor (helt ny från skruvat.se) eftersom allt utom intervallen funkar? Provade med att byta relä men hjälpte inte. Nån som har några bra tips? Vill få ordning på detta nångång :???:

Förresten nån som vet hur man får belysningen på taket inne i bilen att tändas när man öppnar dörrarna? Funkar bara att tända manuellt inifrån.

de kan bli skit och ärg i kontakten som dörren klämmer in när man stänger. ja drog lite i mina och vipps så blinkade belysningen till. bara att skruva upp och i med 5-56 eller nått så blev de bra. kan va värt att prova dra/vrida i dem iaf.
eller skruva bort den och bygla kontakterna så vet du om kontakten är helt väck.

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]