Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan tillägga att vissa tillverkare har havt produktionsproblem med temperaturgivaren, eftersom du har en felkod på den, prova radera och se om den återkommer.
Återkommer den så köp en org givare ifrån Volvo.
Motorn är mkt beroende av tempsensorn och påverkar bränsleblandningen i stor grad, motorn brukar även lägga av då den är sönder eller ej fungerar korrekt.
Nu är det dags att lämna in den på verkstaden. Det blir sista chansen att få ordning på problemet med att den vill ge upp när tempgivaren kommer upp till mitten. Vi har fått varva motorn ganska friskt för att hålla igång den och jag misstänker att det är en bidragande orsak till att kylaren har pajat.
Jag har lagt märket till om man stannar när motorn börjar att krångla så behöver man bara vänta ett par minuter sedan går den bra. Fortsätter man istället att köra hänger problemet kvar betydligt längre. Vet inte om det kan vara någon ledtråd?
Fick tipset om att det kan vara idé att se om "kallstartsventilen" kärvar. Den går inte tillbaka lika snabbt som den ska vilket leder till att motorn får mer bensin än den behöver under den tiden ventilen går tillbaka. Den kanske dessutom har lättare att gå tillbaka om bilen står still. Det kan förklara varför bilen går bra om man låter den stå avstängd ett par minuter när problemet uppkommer. Kan det fungera så här? Jag har ingen aning och killen som hade teorin mekar bara med Alfa.
Jag har också märkt att problemet kan komma, trots att den är varm, om man hamnar i köer. För mig verkar det som om problemet hör ihop med kylningen. Kom på att locket till kylarvätskan sprack innan det här problemet uppstod. Kanske inte betyder någonting.
Nu har den varit hos mekanikern som fortfarande är väldigt förbryllad. Han tog en sväng med den efter att jag lämnade in den igår kväll. Bilen var fortfarande varm och gick perfekt. När han så tog den på en morgontur var den kall och stannade som vanligt när temp.mätaren kom till hälften efter ett par minuters körning. Det är inget problem att starta den och tomgången är bra om man har växeln i friläge. Trampar man ner kopplingen så dör bilen. Låter man den sedan stå ett par minuter går den bra igen.
Det enda han kunde hitta som var kopplat till kopplingen var farthållaren. Den kopplades ur men det gjorde ingen skillnad.
Jag har givit honom de tips ni kommit med men han har inte nappat riktigt på något och ger nu upp. Det enda han såg som möjligt var att kolla styrenheten men då skulle han behöva en exakt likadan bil och det blir lite jobbigt.
Så om ingen har något nytt förslag så ser det ut som om den behöver en ny ägare som inte ger sig så lätt. Tråkigt eftersom det är en helt ok bil med endast ett brustet krängningshämmarstag som enda anmärkning på besiktningen för en månad sedan. (Till och med ACC kom igång igen).

Tack för all hjälp.

Jag anar en viss övertro till verkstadstekni[…]

Jag har haft bilen i 26 år nu, och när […]

Är inte skadade kabelstammar i motorrummet r&[…]

Eller så är mätvärdena frysta[…]