Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SverreK skrev:Det var ett exempel. Skall man göra en vettig kalkyl måste man ju givetvis vara nogrannare. Med andra siffror, låt oss säga 170K för begbilen (150 lät lite, jämför D3 2012 med 2,4D 2009) och 70K vid försäljning 3 år senare så får man in värdeminskning som en faktor också. 30K i detta exempel. Räntan blir något högre på nybilen då du har med dig 70K in. Alltså 230*5%*6år*0,7 (skattereduktion) = c:a 48K. Samma ränta för begbilarn som tidigareexempel 21K medför skillnad på 27K. Alltså med dessa siffror är extrakostnaden för nybil 57K delat på 72 månader = knappt 800 SEK i månaden. Visst är det betydligt dyrare än 300, men kanske ändå inte så man baxnar.....

Min poäng var bara att TS skulle överväga alternativet, inte att det skulle vara billigare med nybil. För mig var nybil totalt uteslutet fram tills att jag faktiskt började räkna lite på det. Men självklart. Det är alltid en stor förlustaffär att köpa en bil....
Inte för att det har så mycket med saken att göra, men hur många köpte egentligen en helt "ren" 2,4D 2009? För 300k var precis vad den kostade då utan minsta pinal i tillägg på ordern..

Säg att du tittar på en "ren" momentum, då kostade den 330kkr ny varvid 170kkr som begagnad idag -som du skriver- verkar närmre sanningen..
Variosboy skrev:Otroligt låg förbrukning Kungmackan, låter som du åker mycket landsväg med väldigt lugnt tempo? eller?
Grannen har en likadan som du och han menar att det med den körningen han har är fullständigt omöjligt att komma under 1,4 med Etanol!? Han är resande säljare och kör enligt egen utsago relativt lugnt.. Han har manuell låda ska tilläggas!
Kör lagligt så går det utmärkt. Manuell låda har vi. Bor på landet med 90 väg och 110 motorväg om man ska till stan. Stor skillnad om man kör enligt skylt eller 30+. Omkörningar med fullt spjäll på trean till rödmarkeringen (ca 170) är kul men drar sjukt med soppa. :D
Åkte idag till Ald bil i upplands väsby helt i onödan:(
Hade kollat in en 2008 v70II 2,4d man momentum 5500mil för 179000:- och äntligen fått min sambo att gå med på att den köper vi om den e fin. Kollade och det fanns några mindre skavanker från bilstol och troligen klämt bälte mellan dörr och stolpe. Annars helt ok. Så frågade jag om serviceboken. Kollade i datorn, servad 2000mil 1år sedan nästa 3600mil (3000mila) 1år senare 2010-08 och sedan ingen mer service. Inte heller något i s-boken. Så det blev inget köp, 179000:- för en bil där jag kommer få prut när jag säljer den
Det var bra gjort av dig, du körde samma "race" som bilhandlarna själva. För dom är serviceboken många gånger det viktigaste av allt.

För många år sedan hade vi leasingbilar på jobbet, Volvo 245. Firman beslöt att sluta med detta av någon budgetrelaterad anledning. Men vi blev erbjudna att lösa in bilarna till marknadspris om vi ville behålla dom. (Firman ordnade fördelaktiga banklån med blygsam ränta) Jag åkte med "min" bil till en Volvohandlare. Det första han gjorde var att fråga efter serviceboken. Han bläddrade igenom den och kollade utsidan på bilen efter eventuella skador och skavanker (som i mitt fall inte var anmärkningsvärda), runt om. Han körde aldrig bilen, provstartade inte ens. Öppnade inte ens motorhuven. Sedan skrev han en sorts offert/värdering på 92 000 kr. (Bilen hade vid detta läget gått runt 6 000 mil)
Med detta vill jag visa hur viktigt det är med en dokumenterad och stämplad servicebok.
Nu är det väl så också att om man håller sig till auktoriserade Volvoverkstäder, så finns bilen i en databas som dom kan se*. Men finns det inga stämplar i boken, så finns det heller inget i databasen.

*Detta är ett antagande från min sida, för jag hade ännu tidigare en Volvo 244 -78, som jag vid ett tillfälle lämnade till en verkstad. Så stog killen vid bildskärmen, så sa han "Din generator är utbytt tidigare!" Nu var det inget fel på elutrustningen i det aktuella faller så jag frågade inte vidare, men det var inget jag visste om i alla fall.

Ett tillägg: 245:an går än i dag, närmar sig 40 000 mil.
Superior skrev:Åkte idag till Ald bil i upplands väsby helt i onödan:(
Hade kollat in en 2008 v70II 2,4d man momentum 5500mil för 179000:- och äntligen fått min sambo att gå med på att den köper vi om den e fin. Kollade och det fanns några mindre skavanker från bilstol och troligen klämt bälte mellan dörr och stolpe. Annars helt ok. Så frågade jag om serviceboken. Kollade i datorn, servad 2000mil 1år sedan nästa 3600mil (3000mila) 1år senare 2010-08 och sedan ingen mer service. Inte heller något i s-boken. Så det blev inget köp, 179000:- för en bil där jag kommer få prut när jag säljer den
Men, om den stått hos handlaren sedan i höstas är det väl inget konstigt, då är det ju bara att serva och stämpla, det stämmer ju rätt bra med miltalen.
Den är ju servad som det ska fram till den sista, som ju saknas.
Superior skrev:Den kom nog till handlaren i julas, då har den ändå gått 4månader över tiden. Känns som att bryr man sig så lite om sin bil hur är då resten...
Tja jag vet inte det jag, den har ju för det första inte gått 3000 mil över förra servicen, vilket ju är serviceintervallet även om det ska vara varje år, och man vet ju inte hur länge den stått innan. Inte fasen tycker jag det är särskilt alarmerande. Jag skulle hellre ta en sån bil än en R-design som ju köps av folk som tror det är sportbilar och kör dem hårt. Tänk hur de slits av "sportig" körning.
Det är väl inget att haka upp sig på, den har ju bara rullat 1900mil på dryga året och ska klara 3000mil. De där månaderna betyder inget. Vår rullar ca 14månader och 2700-2800mil mellan servicetillfällena.
Ser bilen ut att vara i bra skick för övrigt och priset stämmer är det väl bara att handla.
Men du ska handla en bil utifrån din egna känslor, för mig är bilen bara ett transportmedel men jag vill åka bekvämt.
Jag håller med. Om bilen för övrigt är som du vill ha den, så se bara till att den blir/är servad och det blir en stämpel i boken. Jag tror inte att någon i framtiden kommer att hänga upp sig på de där månaderna utan bara titta på miltalen. Om jag uppfattat det rätt så är det en mindre bilfirma som du var på. Det kan vara så att den blivit inbytt på en större firma och vidaresålts till nuvarande firma. Det kan förklara de extra månaderna.
. Jag skulle hellre ta en sån bil än en R-design som ju köps av folk som tror det är sportbilar och kör dem hårt. Tänk hur de slits av "sportig" körning.[/quote]

ja eller en xc70 som folk tror är terränggående. Tänk alla som kör i skogen med dom och släpar in döda djur i bagaget
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]