- fre 20 jan 2012, 10:44
Säg att du tittar på en "ren" momentum, då kostade den 330kkr ny varvid 170kkr som begagnad idag -som du skriver- verkar närmre sanningen..
SverreK skrev:Det var ett exempel. Skall man göra en vettig kalkyl måste man ju givetvis vara nogrannare. Med andra siffror, låt oss säga 170K för begbilen (150 lät lite, jämför D3 2012 med 2,4D 2009) och 70K vid försäljning 3 år senare så får man in värdeminskning som en faktor också. 30K i detta exempel. Räntan blir något högre på nybilen då du har med dig 70K in. Alltså 230*5%*6år*0,7 (skattereduktion) = c:a 48K. Samma ränta för begbilarn som tidigareexempel 21K medför skillnad på 27K. Alltså med dessa siffror är extrakostnaden för nybil 57K delat på 72 månader = knappt 800 SEK i månaden. Visst är det betydligt dyrare än 300, men kanske ändå inte så man baxnar.....Inte för att det har så mycket med saken att göra, men hur många köpte egentligen en helt "ren" 2,4D 2009? För 300k var precis vad den kostade då utan minsta pinal i tillägg på ordern..
Min poäng var bara att TS skulle överväga alternativet, inte att det skulle vara billigare med nybil. För mig var nybil totalt uteslutet fram tills att jag faktiskt började räkna lite på det. Men självklart. Det är alltid en stor förlustaffär att köpa en bil....
Säg att du tittar på en "ren" momentum, då kostade den 330kkr ny varvid 170kkr som begagnad idag -som du skriver- verkar närmre sanningen..
Assumption is the mother of all f ups.