Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Att motorn visslar vid varv runt 2000 verkar vara vanligt. Enligt följande tråd ska det finnas en åtgärd där en slang till turbon byts ut.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=73781

Jag har nu kontaktat Volvoverkstaden och påpekat saken men de hade aldrig hört talas om fenomenet. Men jag fick ändå en tid den 10:e jan och de ska kolla upp om det finns en ny slang. De ska även kontrollera hjulen. Se tråd:

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=70&t=76489

Jag återkommer med info hur det går.

Helt klart verkar det som jag, och många på detta forum, har betydligt högre krav på våra bilar än gemene man har. Detta eftersom nästan alla brister jag påtalar för Volvoverkstaden har de aldrig hört talas om. Så var det även med min resa med V70II. På nåt vis är jag beredd på att min nya V60 behöver några justeringar på verkstad innan jag blir helt nöjd med den (så var det med V70II också). Men det är synd att det ska vara så.
av grålle1
Jag klagade på visselljudet i somras då jag hämtade ut min bil, men då visste verksan inget, men när jag frågade min mek för 14 dagar sedan så kände han till problemet och sa att en ny slang var på gång som skulle åtgärde det.... så det är tydligen si och så med hur informationen når de olika verkstäderna.

Angående obalans så fick jag bytt från orginal 17" Njord som följde med kampanjerbjudandet jag köpte på till 18" Sleipner och dessa kom då också "färdigmonterade och balanserade" från Volvo. En vecka stod jag ut innan jag bad dem kolla dem och mycket riktigt så var det obalans (precis som för dig, runt 100km/h, väldigt lite, men FÖR MYCKET för mig). Meken jag pratade med sa att det måste ha missats, för enligt honom balanserar de alltid om de färdiga hjulpaketen eftersom det är mer regel än undantag att transport och förvaring m.m. medfört obalans i dem...
av V60T4F
Har hört ett litet visslande ljud på låga varv. Svagt. Trodde det var något digitalt ljud från elektroniken.
Ska kolla vad varvtalet är nästa gång jag kör. Är det under något annat som ni gör när set låter? Växlar? Koppling?
av V60T4F
När jag testade idag uppfattar jag bara ljudet i låga hastigheter. Cirka 30-50 km/h. Bara på 2:an och växling till den runt 2000 varv. Kan ju vara så att det är vid högre hastigheter men då hör jag det inte.
av grålle1
Helt borta eller bara delvis borta? I andra tråden skrev någon att det inte försvann helt!?)
av Martin80A
Jag kan höra lite lite precis vid 1400 rpm. Men kör jag med ACen på så hörs det inte. hade med mig en kollega och han hörde inget heller nu när vi var ute åp lunch.
av grålle1
Låter bra, för jag tycker ljudet blivit värre nu... verkar vara speciellt vid vissa temperaturer och eller luftfuktighet m.m..... ibland är det riktigt mycket! (Min är INTE moddad ännu!)
Stötdämpare bak

Det övre fästet verkar skilja på n[…]

Har alltså bytt motor i min Volvo 240 ifr&ar[…]

Om någon funderar på byta ut innerbely[…]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]