NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Detta är min första post här och ber om ursäkt om det finns någon samlingstråd eller redan startad tråd kring min fundering, men jag gjorde en enklare sökning och fick inte upp något som direkt var det jag letade efter.

Hursomhelst, har precis skaffat mig en Volvo V50 2.0 D (årsmodell 2008). Min första Volvo. Är nöjd, men är okunnig om bilar.

När jag köpte bilen och vi satt och kollade på specifikationer på datorn sa försäljaren att bilen inte har dieselvärmare. Ett förslag var dock att vi skulle installera motorvärmare, något som jag inte gjort men funderar på.

Men idag när jag satt och kollade runt lite med "INFO" knappen i bilen så kom det upp "direktstart park värmare" och sen timer för parkvärmare. Jag antar då helt enkelt att bilen har parkeringsvärmare som går på bränslet? Eller är det nåt som bara står där "default" liksom och att man faktiskt måste ha en installerad för att det ska fungera även om nu valet alltid står kvar där i "INFO" menyn? Dum fråga kanske men jag är som sagt okunning. Kollar jag i manualen om parkeringsvärmare så står det som "tillval". Blandar jag ihop parkeringsvärmare och dieselvärmare? Jag upptäckte precis detta och har faktiskt inte prövat att välja "ON" ännu, kanske skulle märkt om det fanns någon värmare då, men men frågar gärna här ändå.

Alla tips/hjälp/förklaringar tas tacksamt emot.

Ska dock lägga till att jag tror jag vet tillräckligt mycket för att förstå att motorvärmare (som går på el) och dieselvärmare är olika saker.
StringerBell skrev:Om den är svensksåld så har den dieselvärmare.
Ok tack! Jag blev bara lite fundersam eftersom försäljaren sa att den inte hade det.

Hur ska man använda den? Ska den vara på varje gång man parkerar bilen och sen sköts det per automatik, eller ska man ställa in en tid för t.ex. morgonen så att den är igång innan man kör iväg?
Horizons skrev:
Ok tack! Jag blev bara lite fundersam eftersom försäljaren sa att den inte hade det.

Hur ska man använda den? Ska den vara på varje gång man parkerar bilen och sen sköts det per automatik, eller ska man ställa in en tid för t.ex. morgonen så att den är igång innan man kör iväg?
Du kan både starta den manuellt i förväg genom att gå ut till bilen och aktivera direktstart PÅ (genom reset-knappen) eller så ställer du in den tid via tiduret, och då är det tiden för AVFÄRD som gäller. Kan vara bra att ställa 10-15 min efter avfärd (åker du kl. 7.00 ställ in 7.10) eftersom den kommer gå tillräckligt länge ändå, speciellt när det inte är is på rutorna som måste bort.

Med direktstart PÅ så kommer värmaren fortsätta även när bilen stängs av. Bra när bilen inte är fullvarm och du har ett kort ärende i butik - då kommer du tillbaka till en bil som är varm och go'. Det är bra att undvika att värmare stängs av och på för ofta.
StringerBell skrev:
Horizons skrev:

Du kan både starta den manuellt i förväg genom att gå ut till bilen och aktivera direktstart PÅ (genom reset-knappen) eller så ställer du in den tid via tiduret, och då är det tiden för AVFÄRD som gäller. Kan vara bra att ställa 10-15 min efter avfärd (åker du kl. 7.00 ställ in 7.10) eftersom den kommer gå tillräckligt länge ändå, speciellt när det inte är is på rutorna som måste bort.

Med direktstart PÅ så kommer värmaren fortsätta även när bilen stängs av. Bra när bilen inte är fullvarm och du har ett kort ärende i butik - då kommer du tillbaka till en bil som är varm och go'. Det är bra att undvika att värmare stängs av och på för ofta.
Stort tack för den förklaringen! Om jag läst manualen rätt så måste man ställa in timern varje dygn? Alltså varje kväll efter sista körning så måste timern ställas in för morgonen därpå?

Du nämnde att man kunde starta direktstart vid t ex snabbt ärende. När man då kommit tillbaka till bilen ska man stänga av värmaren eller bara köra iväg och låta den stänga av sig själv? (60 minuter enligt manualen).
Om den funkar som på V60 så kommer den ihåg vilken tid som var senast inställd, du behöver bara bekräfta tiden med reset knappen, du bör ha 2 tider att tillgå som du kan ställa in och välja, en för morgonen och en för kvällen (t.ex.)
Horizons skrev:
Stort tack för den förklaringen! Om jag läst manualen rätt så måste man ställa in timern varje dygn? Alltså varje kväll efter sista körning så måste timern ställas in för morgonen därpå?
Japp.
Blixnabb skrev:Om den funkar som på V60 så kommer den ihåg vilken tid som var senast inställd, du behöver bara bekräfta tiden med reset knappen, du bör ha 2 tider att tillgå som du kan ställa in och välja, en för morgonen och en för kvällen (t.ex.)
Precis.
Horizons skrev:Du nämnde att man kunde starta direktstart vid t ex snabbt ärende. När man då kommit tillbaka till bilen ska man stänga av värmaren eller bara köra iväg och låta den stänga av sig själv? (60 minuter enligt manualen).
Den kommer stänga av sig självt när den nått full värme. När du sedan parkerar för längre tid (t.ex. jobbet) så sätter du lämpligen den på av. Har den gått halvvarm går det rätt fort för den att komma upp i full temp så det är mest vid korta ärenden det är mening att ha på direktstarten (typ tio minuter max).

Riktigt bekväm blir dock dieselvärmaren bara med fjärrkontroll. Istället för timer kan du då aktivera den 20-40 minuter före start, istället för att tvingas passa tiden för timern. Tyvärr är installationen rätt omständlig så den bekvämligheten kostar bortåt 7000 tror jag.
Horizons skrev:Tack för era svar! Jag har bilen i en öppen carport, kan det vara någon fara med att använda värmaren då?
Så länge det finns tillräckligt med ventilation (vilket jag förmodar där finns :lol:) är det inga problem. Undvik att ha den igång i stängda utrymmen dock.
CrossFireX skrev:
Horizons skrev:Tack för era svar! Jag har bilen i en öppen carport, kan det vara någon fara med att använda värmaren då?
Så länge det finns tillräckligt med ventilation (vilket jag förmodar där finns :lol:) är det inga problem. Undvik att ha den igång i stängda utrymmen dock.
Ok tack!
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]