Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev:Köp det i England, montera det själv och sedan får Volvo ladda mjukvara.
(detta förutsätter kanske att man inte har så långt att åka till sin Volvoverkstad då man kanske inte vill köra så långt utan mjukvara till ETM'n)
Det kan inte Liljas säga någonting om.
Det blir i alla fall 4500-5000:- + felsök, om man hittar en säljare i England.
Sedan förutsätter det en del mekvana, etc.

Liljas och andra gör väl som de behagar.
av TomasL
Vojje skrev: Det blir i alla fall 4500-5000:- + felsök, om man hittar en säljare i England.
Sedan förutsätter det en del mekvana, etc.

Liljas och andra gör väl som de behagar.
Då är det ju iallafall runt 2000:- att spara och det är ju pengar det också tycker jag.
Jag kan ha roligare för mina surt förvärvade pengar än at skänka bort dom till Volvo.
Senast redigerad av 1 TomasL, redigerad totalt 0 gånger.
av HenkeT5
Hej igen folket..

oj vad det har skrivit's mycket här :)

jag ska prata med han på Liljas som har hand om verkstaden om att nolla boxen igen..

Angående felkoderna som jag fick på kvittot är följande

ECM-9150

ECM-91B7

etm uppgradering VO30677023

jag ska prova o plocka bort spjällhuset och rengöra det och se om det kan hjälpa, dock så tror jag att det är kört..men men har man inte provat så vet man inte heller :)

själva programvaran var inte dyr alls 159kr..men jobbet för att felsöka i obd'n+lägga in ny mjukvara var 795kr..

Mekvana det har jag.. denna volvo'n har väl inte varit en felfri bil precis för den delen..

Men jag återkommer med mera info, först rengöra spjällhuset, sedan nolla koder..annars nytt spjällhus..

//Henke
av TomasL
Med dom felkoderna som TS fått så tror jag tyvärr inte att det hjälper med rengöring.
Som jag skrev tidigare i tråden så är det potentiometern som verka vara problemet och då hjälper det tyvärr inte med rengöring av själva spjället.
Användarvisningsbild
av Vojje
Arnold skrev:På Ebay finns just nu spjäll för 3 748,58 kr inkl frakt.
http://search.eim.ebay.se/?ev=&kw=throt ... b=S%C3%B6k
Sedan tillkommer kostnaden för programvaran högst 1 000:- samt en packning 30:-, summa 4 778:- Om man kan montera det själv sparar man
c:a 1 500:-.
Spjället har nummer 8644344 (gul etikett). Passar det om man har 8644345 (vit etikett)?
av Arnold
Vojje skrev:
Arnold skrev:På Ebay finns just nu spjäll för 3 748,58 kr inkl frakt.
http://search.eim.ebay.se/?ev=&kw=throt ... b=S%C3%B6k
Sedan tillkommer kostnaden för programvaran högst 1 000:- samt en packning 30:-, summa 4 778:- Om man kan montera det själv sparar man
c:a 1 500:-.
Spjället har nummer 8644344 (gul etikett). Passar det om man har 8644345 (vit etikett)?
Vet inte. Jag mejlade mitt chassinummer till volvonottingham så kollade han vilket spjäll som passar. Det står också i annaonsen att man ska göra det. Vi mejlade fram och tillbaka några gånger innan jag beställde det. Han var helt ok.
Användarvisningsbild
av wissel
"" Spjället har nummer 8644344 (gul etikett). Passar det om man har 8644345 (vit etikett)? ""

Mitt spjäll med gul etikett har det numret.
V70 2001 170 hk. Monterat av Volvo i Sverige.
Dom engelska spjällen kan ha andra art.nr.
Men dom har förstås tabellerna som översätter de olika alternativen.
av HenkeT5
Hej igen..

du har Rätt Tomas, det är nog inte värt jobbet med att rengöra med dessa felkoderna dessvärre :???:

men en liten fråga här o nu mitt i natten :)

jag satt och spanade på nätet och hittade ett vitmärkt spjällhus med samma artikelnummer som på det jag har nu dvs.. 8644347..men mitt spjällhus är ju Gulmärkt..måste jag ha ett gulmärkt igen då?

//Henke
Användarvisningsbild
av Vojje
HenkeT5 skrev:Hej igen..

du har Rätt Tomas, det är nog inte värt jobbet med att rengöra med dessa felkoderna dessvärre :???:

men en liten fråga här o nu mitt i natten :)

jag satt och spanade på nätet och hittade ett vitmärkt spjällhus med samma artikelnummer som på det jag har nu dvs.. 8644347..men mitt spjällhus är ju Gulmärkt..måste jag ha ett gulmärkt igen då?

//Henke
Intressant. Monterades det gulmärkta spjäll från fabrik? Kan det redan varit bytt? Ta din telefon el.dyl. och ta ett kort (om det inte syns med ögat)
på etiketten. Tillverkningsår (och vecka) finns angivet på etiketten uppe till vänster.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

Saknar Android Auto

Den ska passa. Jag pratade även med Volvo sup[…]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]